Inte kraften som är viktigast!


 
 

Jag har kämpat väldigt länge med Cassadors kropp och vikt. För två år sedan vägde han 475kg och på 1.68 höga pannor så är det väldigt lite. Han är däremot inte av den större modellen och kommer aldrig bli tjock eller grov, men jag har ändå kämpat för att få han mer musklad och inte se så mager ut.
 
Vad har jag gjort??
 
Jag har inte bara fokuserat på maten, jag har slängt ut väldigt mycket pengar på alla möjliga tillskot för att öka vikt och muskler men det har inte hjälpt. Jag började därför se överl Cassadors välbefinnande med ett stall som han skulle trivas i och minska hans stress. Då han stressade väldigt ofta upp sig i boxen, stegrade i gången m.m. Idag har Cassador gått på lösdrift i ett år och inte en enda gång har han tappat i vikt, han har snarare tvärtom ökat hela tiden. Han har frå tillgång till hö dygnet runt och en kraftstation som förser med små mått kraft åt gånger, flera flera gånger om dagen. Varje dag får Cassador mash som jag blöter upp och under vintern så hjälpte jag till lite extra med hackad strå lusern, vilket jag fortarande ger idag. Jag tänker att när det finns väldigt gott om gräs mitt på sommaren, då kommer jag att ta bort hackad strå under en liten period, annars kommer jag fortsätta med det som lite extra protein. Jag har även börjat ge ett tillskot från Dodson & Horrell, jag skrev ett litet inlägg om detta för ett tag sedan och jag vet inte om det är det som har hjälpt Cassador lite extra med hullet det senaste men jag tycker att han har blivit ovanligt fin. Så jag har gett ungefär halva burken och kommer köpa en till för att se om det blir någon skillnad. Däremot så har det inte hjälpt något i huvudet på honom vilket det skulle göra så jag kommer nu att köpa ren magnesium när det jag har till tävlingen tar slut för det var snordyrt.
 
Sen om man tittar på min ridning och träning så rider jag inte sju dagar i veckan. Så fort han har tävlat ger jag honom några dagar utan mig på ryggen och även mitt på veckorna så varvar jag med lösgalopp och tömkörning (alternativt longering). För jag vill ju bygga muskler och massa, inte bränna bort det han redan har så väldigt viktigt att hans kropp får återhämta sig hela tiden.
 
Så egentligen behöver man inte bita sig fast i vad man ger sin häst, visst ska det innehålla bra med protien men viktigaste är att man har ett ordentligt grovfoder. Sedan borde man se till så hästen trivs i stallet man står i, har den tillgång till stora hagar och hagkompisar?! Om den gör åt mycket energi som Cassador gjorde innan så är det guld värt med lösdrigt där han 24/7 verkligen kan röra på sig.
 
Här kommer några bilder på Cassador genom åren. De sista två är väldigt lika, 2015 och 2016, samma utrustning. Cassador fullpälsad på den översta bilden men helklippt på den undre. Jag ser stor skillnad mellan alla bilderna, någon annan som inte är van vid att se honom och kanske smala hästar kommer tycka han ser mager ut på alla men det är han verkligen inte. Nu visar han inte revbenen tydligt och han fyller ut sin massa enormt. Då menar jag mer på bredden för hans typ kommer aldrig att bli större utan han måste fylla ut den formen han redan har. Jag hoppas verkligen att jag kan få han ännu rundare i år <3 kämpa kämpa!
 
 
 
 2014, vintern
 
 
 
2014, sommaren
 
 
 
 
2015
 
 
 
 2016
 
 
 
 
 
Den här bilden är tagen idag från dressyrträningen och det har aldrig gått så bra <3 Tränaren sa att det såg så bra ut så vi snart är redo för LA men jag skyndar långsamt. Jag vill få LB att sitta riktigt bra först, men känslan idag... WOW. Han är verkligen magisk och som tränaren sa, "han lyssnar till varenda hjälper du ger och vill verkligen göra rätt". Åh underbara häst!
 
 
 


Postat av: Erika Pettersson
2016-05-05 - 11:40:42

Mycket bra gjort av dig att byta stall osv de kan förändra en häst väldigt mycket, min förra ponny trivdes heller inte i ett stall jag flyttade henne till hon blev hemsk, stegrade, kunde inte gå ihop med en annan häst osv osv!

Men sen fick hon åka ut på foder o då blev hon sitt gamla vanliga jag igen.

Svar: Så skönt, viktigt det där ja 😊 👍
Ica

URL: http://erikapettersson.webblogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: