Behöver en paus <3


 
 
Vilken vecka jag haft!! Jag som planerade in att den skulle bli lugn för både mig och Cassador, visst skrev jag det i början av veckan?? :D Den har i alla fall varit ALLT annat än lugn. Jag har haft mass ärenden, fix med lägenheten, övertid på jobbet och åkt iväg på dressyrträning då Cassador inte fick vila mer. Han va helt galen när jag skulle longera i onsdags så det fick räcka med fyra lugna dagar för hans del. Jag själv däremot skulle verkligen behöva ta en sistaminuten till sol och bad och lämna alla måsten hemma. Åhh, det hade varit helt underbart...
 
Cassador har alltid varit väldigt muskelfattig överlag men väldigt tunn längsmed ryggen. Helena tyckte däremot att han format sig mycket mer sen sist hon såg honom för man själv blir ju lite hemmablind. Även om jag är väl medveten om att han har lagt på sig så ser man det inte lika tydligt då man ser honom varje dag. Så jag har bestämt mig för att lägga ner mer jobb på marken i form av tömkörning. Idag glömde jag tyvärr mobilen hemma när jag åkte till stallet, vilket faktiskt va lite skönt ;) men jag la fram 7 travbommar på volt och använde mig av sockerbitar på 5 av dem. De två yttersta hade jag bara på marken och de andra hade jag på lite olika höjder, stegvis höjning. Jobbade han i ganska kort trav över så han fick jobba mer uppåt med knäna men även låg i nacken. Jag använder mig av två tömmar och en tömkörningsgjord. Den yttre tömmen trär jag från bettet och genom en öggla som sitter på sidan av honom, precis där jag spänner gjorden. Sedan drar jag den längsmed kroppen och runt bakdelen. Den inre har jag bara fäst i bettet, detta tycker jag funkar super när man använder sig av ex bomövningar men man kan ju variera efter smak och tycke.  I slutet var han helt magiskt fin, han va så låg och mjuk i formen. Avslutade med galopp och aldrig har han galopperat med sådan energi men samtidigt avslappnad när jag longerat. Jag gillar inte att spänna in eller dra ner huvudet med gummiband på lina, jag vill att hästen själv ska hitta sin bärighet och jobba rätt med ryggen. Nästa gång ska jag försöka få film på det så ni själva kan se skillnaden.
 
Jag är så himla taggad på detta år!! Tycker det har börjat bättre än någonsin, egentligen bara i Åstorp som det gick riktigt dåligt och jag tog det lite väl hårt, känslobomb a la Ica. Resten har ju varit småsaker egentligen där det har blivit missförstånd eller jag som ridit dåligt. Träna, träna och träna är lösningen på de flesta problem. Så nästa vecka ser jag verkligen fram emot!! Tömkörning i veckan och hårdtrim, dressyrträning onsdag, hoppträning torsdag för ny tränare, jogging och trim fredag, dressyrtävling lördag och förmodligen stranden på söndag. Ja jag vet att tiden går ut denna helg men får jag skäll av någon tjurig tant får jag ta det. Ska ialf bli helt galet fint väder, runt 19 grader och sol. Jag tänker inte rida på någon strand i kyla och blåst, på med bikinin :D 
 
 
Detta är min nya favoritbild, helt galet fin. Detta är under första rundan, Cassador stannade först på båten då han minst sagt var överallt och kunde inte fokusera. Allt var skrämmande, ja han hade redan spanat in det från framridningen och blev helt förstenad när han såg hinderna och de som satt på bänken bredvid. Jag gjorde inget väsen av det utan styrde vingligt på räcket bredvid istället. Jag landar och klappar om Cassador, tänkte, vi tar det i nästa runda istället. Vill ge honom positivt intryck och absolut inte pressa honom till något. 
 
 
 
 
 
Andra rundan, "Yes, vi gjorde det.."
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: