En liten debatt :)


 
 
 
Till LINDA och er alla andra där ute som anklagar först utan att tänka och utan att veta anledning, det sårar faktiskt. Sen vet jag inte om det är någon jag "känner" som vill vara elak och som VILL såra. Ja både du och ni är många i denna hästvärld. Svartsjuka och dålig uppfostran, ja hujedamej!!
Här kommer lite bilder på HUR våra hästar kan "se ut", för jag tror du/ni har missat mycket i eran inlärning.
 
 
 
 
En häst som inte får mat eller som inte får den näring den behöver, omusklad, ser ut så här..
 
 
 
källa: HÄR
 
 
 
 
En häst som får mycket mat och är musklad ser ut så här..
 
 
 
 
 

Jag anser så här, OM jag hade haft en mager/smal häst (som inte får tillräckligt med mat) så hade hästen i sig inte orkat med 6 arbetspass i veckan, tävla, och meetings. Hästen hade heller inte mått bra inombords, den hade haft en matt och sträv päls, ledsna och trötta ögon, hängande kropp m.m.

Det är inget utav detta som jag nämnt som stämmer in på Cassador, han är helt galen i kondition, han tycker två tävlingsrundor på en dag är rena barnleken. Han är pigg och glad, har fet och glansig päls. Ögonen lyser riktigt på honom och han står resligt i gången och väntar på sin uppgift. Det enda som jag saknar är mer hull och lite mer muskler, men det kanske jag aldrig kan få?! Jag har aldrig fått en tillsägelse på en tävling att min häst ser mager ut eller att den inte orkar, det är få hästar på banorna som har den orken och glädjen till att tävla som han har och han har alltid extra mycket energi till andra rundan, vilket en del har slut på.

Han har heller aldrig varit skadad, på två år har han aldrig varit hos veterinären med svullna eller halta ben. Hade han inte fått tillräckligt i sig tror jag något hade tagit stryk, för om kroppen inte är i form så kan det leda till att kropp och leder far illa.   

 
 
 
Så här såg Cassador ut för 2 veckor sedan,
jag har nu påbörjat en ny foderstart och även bytt hösilage till ensilage,
vilket han mer eller mindre har fri tillgång till.
Jag kommer ta en ny bild på honom om 2 veckor och
då får vi se om vi märker någon liten skillnad.
 
 
 
 
 

 
 
 
Nu till debatten, hur anser NI att en tävlingshäst ska se ut?? Inga svar är fel utan alla tycker och tänker vi olika. Bara roligt att se vad ni tycker kring detta :)

 
 
 
 


Postat av: Titti
2014-02-19 - 16:03:35

Hej på dig kul att du gillade in blogg. Blev givetvis nyfiken och kom därför in på ett besök. Ser bra ut , alltid kul att hitta nya läsvärda bloggar! Gällande din hästs hull så är det ingen fara, vissa hästar är jättesvåra att få upp i hull och andra inte, som min:))! Han ser även ut som om han har den typen av kropp som inte är helt lätt att "fylla ut". Nu ska jag kika vidare;)! Vi ses

Svar: Hej!! Tack för din kommentar och ja visst är det roligt att hitta nya bloggar, jag är glad att jag hittade din :) Hos mig har vi alla som håller till här blivit en liten familj och hjälper varandra med allt. Önskar att bloggvärlden hade mer kärlek än hat, men det är nog en annan tid <3 Ha det gott!! Kramar
Ica

URL: http://nafetiti.blogspot.se


Postat av: Lina
2014-02-19 - 17:33:27

SKA se ut, ja hur beskriver man det, det blir ju väldigt generellt då hästar precis som människor ser olika ut och har olika förutsättningar sen beror väl idealet också på vilken gren man tävlar i.
……..Började på ett långt inlägg insåg jag men så kände jag SKIT I DET!!!
En tävlingshäst ska vara väl förberedd för sin uppgift och ja, det betyder även kroppsligt.
Den ska vara välmusklad för sin ålder och uppgift (en 4åring kan inte/ska inte se ut som en 10årig häst och vice versa). Den ska ha ett normalhull, observera att det bedöms olika på olika hästar av veterinärer bla, mitt sto som jag tycker är tunn betraktas som normalviktig.
Fin glansig päls osv.
Det här kan man spinna vidare på hur länge som helst men sammanfattningsvis Välmusklad, normalhull, fin lyster i pälsen, pigga glada ögon, lugn och fin mun samt trivas med sitt arbete.
Så, nu har jag beskrivit både dina och mina hästar ;)
För mig är det helhetsintrycket som gör det, det finns hästar som är jättefina i kroppen men som ser jätteledsna ut när dom rids och det finns tjocka och tunna hästar som ser skitglada och pigga ut och då är "Helan o Halvan" mer som dom "ska" se ut.
Bra fråga Erica men konstigt nog så svår att svara på men det är väl för att man vill täcka in alla kategorier och aspekter och det finns ingen regel utan undantag osv osv
Kan man kort och gott skriva glad och välmående, då har man väl täckt in allt…?
Det är inget fel på Cassador men det är väl bra om du kan få upp honom i vikt eller som jag brukar få göra med min, helt enkelt göra allt jag kan för att hon i alla fall inte ska gå ner i vikt.
Jag tycker han är fin i kroppen och han älskar ju uppenbarligen att arbeta så du har inget att skämmas för, kan du få upp vikten på honom är det bara ett plus annars är det gott nog om han i alla fall håller vikten.
Som jag skrivit förut så har jag lagt ner massor med pengar på att få upp min häst i hull men inget har hjälpt så nu sparar jag dom pengarna i stället, varför lägga tusentals kronor varje månad på foder som ändå inte funkar (ska dock kolla upp det där med foderjäst).
Jag är helt övertygad om att du gör allt du kan men som du skrev, man kan ju inte tvinga i dom mat. Vissa människor har ju samma problem, dom äter hur mycket som helst men är fortfarande tunna som tändstickor (själv har jag motsatt problem).
Haka inte upp dig på denna enda kommentaren nu, han ÄR fin. Kram :)

Svar: Tack en en gång Lina, om jag är barnet i denna blogg är du min kloka moder <3 Jag hoppas du alltid kommer stå vi min sida för ja älskar och tar åt mig all kritik som du ger mig för JAG VET att du menar bara väl och alla har vi våra brister.
Men nu till Cassador, ja jag försöker verkligen och jag har inte gett upp än och inte lagt ner lika mycket pengar som du, så lite till ska jag allt slänga ut ;-) <3 <3 <3
Massa kramar
Ica

Postat av: Erika Pettersson
2014-02-19 - 17:36:13

Säger som Lina haka inte upp dig. :)
Du ger bara personen mer o gå på dig om.

Han är fin, visst lite mer hull enligt mig skulle dock inte skada, men jag är van o se min köttbulle till ponny som dessutom har tvrärtom problemet hon ska NER i vikt. ;)
De är minsann inte lätt de heller.

URL: http://erikapettersson.webblogg.se/


Postat av: Linda
2014-02-19 - 19:14:36

Det var jag som skrev kommentaren och jag står för att jag tycker att han är för tunn faktiskt. Jag skrev inte det för att hoppa på och jag har inte en aning om vem du är. Så det är ingen som känner dig som vill jävlas. Jag tror nog inte att jag är ensam om att tycka att han är tunn. Jag försökte dessutom inte vara elak utan skrev bara att du kanske borde fodra upp.
Jag har reagerat flera gång men speciellt på dessa två inläggen:

https://cdn2.cdnme.se/2496086/6-3/img_7828_52e65923e087c3257d775518.jpg

http://icusen.blogg.se/2014/february/fraga.html#comment

Jag är också medveten om att alla hästar inte är lättfödda liksom att vissa är svårare att få slimmande men det är inte omöjligt. Du skriver själv att du ska sluta konditionsträna honom och det är vettigt även om det inte var pga hullet du skulle göra det. Det finns som en annan skrev här ovan olja som man kan ge, rapsolja, majsolja eller foderolja som har påvisat gott resultat. Har han fri tillgång på hö dygnet runt? Ger du honom kraftfoder som är anpassat efter hästar i underhull?
Det verkar som du rider och tränar honom hyfsat hårt. Kanske du skulle ta en lugnare period och hoppa bara på hoppträningarna och sedan rida pass som inte är så krävande. Ju mer kondition han har ju mer kommer han att göra av med eftersom han verkar vara så aktiv. Jag hade försökt stimulera huvudet på honom och inte kroppen.
Just nu verkar det gå någon form av trend i bloggar att holländska eller utländska hästar får lov att vara magra.
De hästar du lagt upp i inlägget förstår jag inte riktigt hur de hör ihop med min kommentar. Men du gör som du vill.

Postat av: silverbjälke
2014-02-19 - 19:59:35

Hej, se ut?? jag kan börja med att kommentera Cassador på bilderna i inlägget.

Jag tycker det ser ut som en slankare och mer atletiskt slim typ av häst som är svår att få upp. God kondition men långa seniga muskler, absolut inte smal men skulle i mitt tycke behöva mera muskler egentligen överallt, men mest på hals-rumpa och kanske innanlår/skinkor. vad väger han ca 500 och ca 163cm?
proteiner och backträning :) Jag gillade hästen, men skulle vilja ha upp honom med 40-60 kilo muskler till.

går det inte bif bilder här? Har nämligen en "likadan" häst som jag tänkte visat dig.

varför har du bytt till ensilage??? det är inte bra för hästens magsyrePH eller vätskekontroll, vilket på sikt kommer märkas på bajset och kan utlösa krubbitning och tics vid foderdax, hästar producerar inte saliv när de inte äter och vid fel magsyrebalans kan de trigga igång sin salivproduktion genom att bita i krubban. dessutom produceras ensilage för nöt och mjölkdjur och de fälten saknar väldigt ofta det hästen vill ha eftersom det inte alltid är bra för unga eller mjölkproducerande nötdjur utan endast för de som skall gå till kött. ALDRIG ensilage till tävlingshäst.

Jag säger inte något av detta för att vara elak eller såra eller kränka, jag blev bara bestört när jag ser att du verkligen vill det bästa och väl men någon har lurat i dig massa skitsnack om hur du ska göra för att få bäst resultat.

Svar: TACK fina du för din kommentar <3
Du får jättegärna skicka en bild så kan jag publicera denna kommentar i morgon. Skicka den till [email protected].
Ica

URL: http://finest.se/silverbj%C3%A4lke


Postat av: EquiAnna- Hästar, utrustning och allt möjligt
2014-02-19 - 20:23:26

Ska du ge olja i maten är mitt råd att ge kallpressad linfröolja, det är bäst för hästen och ger bra resultat. Jag brukar köpa från Gunnarshög, finns i fem och tio liters förpackning, mkt smidigt att beställa från dem.
Trist att du fått en kymig kommentar:( så onödigt att folk inte tänker efter hur de uttrycker sig!

Tror det är lite lägre värden på årets hö /hösilage med, har sett och hört flera som har svårt med hullet på sina hästar denna vinter, jag har samma problem på min ena. Är lite intresserad av att prova Mitavite cool performer, det låter så himla bra när man läser på om det ;) Fast känns sen o andra sidan inte så naturligt med ris till hästar?!

Svar: Tack för tipsen <3 Nej jag vet inte heller det med ris i, kanske är en succé?! =D Låter ju inte farligt ialf så kanske värt att prova :) Lycka till med din, hittar du något som funkar hojta till!! Jag ska fortsätta med det jag har nu, orkar inte byta nu igen, så får vi se vad som händer, allt har ju sin tid och så länge han är en pigg och glad häst kör jag på det spåret :)Kramar <3
Ica

URL: http://equianna.blogg.se


Postat av: A
2014-02-19 - 22:13:29

Vanlig matolja tillsammans med musli gjorde susen för mina två magra holländare. Sen kanske du ska minska ner på ridpassen. Du säger själv att han inte behöver bättre kondition. Du gör det säkert inte alltid, men du har skrivit att du ridit 1,5 timme några gånger. Kanske räcker med 45-60 min? Under ett tag iaf så han får chansen att lägga på sig innan han arbetar bort det igen.
Lycka till!

Postat av: jessie
2014-02-20 - 07:34:39

Tycker verkligen inte du ska haka upp dig på vad folk skriver du gör ditt bästa och du vet om att du gör ditt bästa och det är det enda som räknas samt att din häst mår bra. Hästvärlden tycker o tänker alltid så mycket men i slutändan är det ju än själv som bestämmer. Jag får alltid frågan "hur mycket biffigare ska din häst bli"..Själva ser jag honom inte som biffig utan välmusklad och anpassad till sin kroppstyp..Gå på din egna känsla så blir de nog bra:)

URL: http://meandmyeiro.blogspot.se/


Postat av: Anso
2014-02-21 - 23:15:32

Hösilage och ensilage är samma sak. En del kallar den torrare varianten hösilage, har du då bytt till ensilage fodrar du mer vatten. Det blir man inte fet av.

Postat av: Cajsa Olsson
2014-02-22 - 14:45:40

Jag har en häst som är helt galet pigg och när vi fick honom hade han knappt något hull / muskler, och eftersom han var så het (25%) full blod så började vi med att ge honom lusern och grov och fri tillgång till Ensilage. :)

Svar: Nej de förbränner ju mer än va de får i sig dessa smala hästar som har fullblod i sig =/ tyvärr,,,
Ica

URL: http://nattstad.se/cajsaolsson



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: