Busig och taggad häst :)


 
 
 
 
 
Det kan man verkligen säga om Cassador, alltid på G och taggad till 1000 när det gäller att hoppa. Igår hade Cricke fixat en riktigt bra bana med lite serier och blandat in travbommar och även två halter. Haha, ni kan nog sätta upp vilket hinder som helst på VILKEN höjd som helst, det klarar Cassador utan problem. Men att göra HALT mellan två bommar, DET är sjuuuukt svårt för honom. I filmklippen nedan kan ni få följa med hur det går för mig och Cassador. Först kommer vi på övningen några gånger och Cassador är mer än taggad, huuh.. Vi började filma när vi hade höjt upp lite då Cassador bara rusa genom allt om det är lågt, vilket ni kunde se på tävlingen sist. Första klippet är ett bra försök men Cassador va alldeles för på genom oxrarna och om ni inte hör det så säger jag "PROO" hela tiden. Jag avbryter och börjar om från början.
 
Jag tog allt från början igen, detta kan ni se på det andra klippet. Ni kan nu studera hur taggad han är och har inte svårt att göra halt men att stå stilla. Ni kan inte höra det på filmen men jag säger till Cassador "Du ska stå helt stilla vännen, jag har all tid i världen". När man har en het och nervig häst och gör dessa övningar så tycker jag det är viktigt att man ger hästen all tid den kan få att kunna lugna ner sig och göra halt med alla fyra hovar ner i marken samtidigt. Men man ska heller inte stå där i 5 minuter, jag låter Cassador stå helt stilla några sekunder bara, berömmer honom och kommer fram i trav. Han skulle bli riktigt arg och frustrerad om jag stod kvar länge.
 
 
 
 
 
 
 
1. Tre stycken Oxrar med 6 meter mellan på ena långsidan, glöm inte lägga markbom på båda sidorna.
 
2. Tre kryssräcken med 3.20 mellan.
 
3. Fyra travbommar i mitten på andra långsidan, 1.10 mellan dessa fyra bommar och från den sista travbommen ska det vara 16 meter ut till den yttre bommen.
 
 
Ni kan börja med att kommer i vänster galopp på den övre övningen med travbommar. 
Direkt när ni galopperat över första bommen ska det vara halt vid den rosa pricken. Stå bara stilla några sekunder, sedan kommer ni fram i trav och jag som har en het häst sitter gärna ner och jobbar. Rid annars i lätt sits. Efter de fyra travbommarna gör ni halt igen vid nästa rosa prick. Därefter fattar ni vänster galopp och försök hela tiden att komma mitt på bommarna.
 
Nu ska ni komma från vänster galopp över den andra långsidan med de tre oxrarna. Den första övningen gör att hästarna blir lite korta i galoppen, tänk på att inte komma för kort inpå oxrarna men heller inte trycka på. Bestäm vilken galopp du ska ha när du vänder upp mot övningen.
 
Fortsätt sedan i vänster varv och rid snett igenom och kom på de tre kryssen i mitten av banan. Här ska nig också komma lugnt in, det är en vanlig studs och jag älskar att använda kryss i studsen, det hjälper hästarna att hoppa mer runt med kroppen, även om Cassador har sin egna stil. Spana in det på filmen..
 
Nu har ni kommit på alla linjerna. Vi gjorde så att vi kom på den övre linjen med travbommar efter kryssstudsen i andra varvet och även oxrarna. Ni kan ju bygga dessa serier hur ni vill och komma hur ni vill. Men supernyttigt att göra allt till en banan. =)
 
 
 
 Ni får stå ut med att Cricke pratar i videon ;)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Hojta till om ni gör övningen själva hemma och vad ni tyckte :)
 
I början va Cassador lite halvt galen och vi fick inte med hans stegringar vid halten. Men i slutet började han lugna ner sig och fick till och med lite fina halter och galoppfattningar. Tänk på att inte kommer för många gånger på denna övning, det är både tufft och krävande :)
 
 
 
 
 


Postat av: Lina
2014-02-07 - 19:23:00

Vad kul med lite filmer igen :D fast jag blev nästan sjösjuk av allt guppande med kameran ;)
TokCassador,det är såå jobbigt när dom är på det där humöret, nästan så det tilltar i huvudet och dom blir flacka i kroppen.
Men som alltid är det bara att kämpa på, ni är ju bra :)

Postat av: MalinKalin
2014-02-07 - 22:08:32

Duktig han är :) Man ser verkligen att han tycker att det är helt onödigt med halter egentligen men han gör det ändå ;P

URL: http://malinkalin.blogg.se


Postat av: Angelica
2014-02-11 - 07:38:01

Riktigt fina hästar du har, och blogg! En ny bland favoriterna:)

URL: http://frokenwallesch.myshowroom.se



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: