En klappad gröt.....mmmm =)


 


...Rosa gröt som jag kallade det när jag var liten. Jag lärde mig att äta detta hos min barndomsvän Jonna. Där gav jag gröten namnet, Rosa gröt. Gröten är gjord på mannagryn som grund och smaksatt med antingen lingon eller röda vinbär, kan även blanda ner lite blåbär. Mumsigt och smaskens, ett perfekt mellanmål eller kvällsmål till mackorna. Välj själv =)




Hur många gör klappgröt idag?? Hur många har någonsin smakat på det?? Inte bara jag väl ^^

 

 



ICAS KLAPPGRÖT (Rosa gröt)

  • 1 dl mannagryn
  • 5 dl vatten
  • 2 dl outspädd saft av röda vinbär eller lingon
  • 1 tsk vaniljsocker
  • lite strösocker efter smak

Börja med att koka upp vattnet och vispa ner mannagrynen. Koka upp på svag värme under omrörning med träsked i cirka 10 min.
Tillsätt saften oh vaniljsockret och koka upp gröten igen. (blanda även i lite blåbär om det finns)
Häll upp gröten i en stor skål och klappa den (med en elvisp, kraftigt), den ska bli ljus och luftig i cirka 15 min.
Smaka av med socker och servera med mjölk.

Har ni bara färska blåbär går det bra att koka upp det, jag kokar upp en 1 liter färska bär i 6 dl vatten. Häll sedan av sparet och använd det som lingonsaft.

Garnera gärna med färska bär, ex blåbär. Mums =)






MUMS på er och natti natt ^^


Postat av: Caroline
2013-07-28 - 22:22:15

Åh vad gott! Och vilka minnen det väcker från när man var liten. Det var längesen jag åt klappgröt! Muums

URL: http://solstrands.blogg.se



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: