Sagan om den gråa vildingen


 
DEL 1 Corvettes uppväxt
 
 
 
Corvette Ts föddes den 3 maj precis utanför Halmstad. Där fick hon se ljuset för första gången och äta sina första grässtrån. När hon var 3 månader fick hon ett besök av en tjej som letade efter en fölunge att köpa, Corvette var hennes 3:e fölis hon kollat på. Tjejen som var och tittade blev riktigt förtjust då lilla Corvette verkade ha en sådan härlig personlighet. Hon brydde inte alls om att mamman va en bra bit ifrån henne och hon hälsade gärna på oss människor, vi fick klia henne och gosa med en alldeles tuff liten 3 månaders fölis.
 
 
 
 
 
 
 
När hon var 5 månader var det dags för fölvisning, hon blev ett klass 1 föl. Efter visningen besiktigades hon utan någon anmärkning, hon fick fint beröm att det var en härlig fölunge med mycket personlighet.
 
 
 
 
 
Mycket hinner hända med en häst innan den är mer eller mindre användbar som ridhäst. Corvette har fått gå igenom många skador, hon har fått en spark på ena frambenet, ett djupt sår och hela överbenet svullnade upp och jag fick promenera med henne varje dag så varet kunde ta sig ur. Sedan har fått en spark på rumpan och världens lårkaka. Jag skojar inte om den va lika stor som en fotboll, stackars tjejen. En annan gång fick hon en spark på hasen och en lös benbit. Kul resa, not! Men tur hade hon och min plånbok då hennes kropp tog hand om benbiten och den löstes upp och försvann. Men skaderesan är inte över, när hon fyllt 3 år är det dags att ge oss iväg på våran första riktiga visning, 3 årstestet!! Men vi hann komma dit, Corvette gick över bommen och fick en skärsår på benet så det var bara att packa ihop och dra till slöinge. Hur ledsen tror ni jag va?? Corvette är min första egna häst och jag hade väntat och förberett oss i 2,5 år på denna dag!!
 
 
Så här såg hon ut när hon kom hem
 
 
 
S K A M   T I L L   D E N   S O M   G E R   U P P ! ! !
 
 
Ja nä jag gav inte upp, jag ringde runt, tog reda på när nästa 3 årstest va i Kungsbacka. Då detta tillhör den Halländska avelsföreningen med så kunde jag använda min anmälan från Plönninge där. Vi var välkomna dit och då Corvette aldrig visade tecken på hälta så kände jag att det fanns något hopp.
Väl framme i Kungsbacka så for det in en snubbe i transporten fort som ögat, jag frågade vad han ville och han sa att han ville kolla på hästen som varit skadad, mitt hjärta bultade nu riktigt fort. Jag sa, men jag hade ju redan kolla upp om jag fick visa henne, han svarade att han ville ge sitt godkännande och mycket väl så tyckte han att det inte var några problem. HUUUUUH, sa jag =)
 
Nästa steg var att kolla chippet och mäta henne, ja mätningen kunde vi ju skippa då jag säkert mätt henne 100 gånger detta år och önskade varje gång att hon växt, så jag slutade upp att mäta henne tillslut. Men det där chippet, HAHA, visste inte om jag skulle skratta eller gråta, de hittade aldrig chipppet. Mitt i paniken så sa hon att jag fick göra visningen och ridprovet och sedan komma tillbaka. Gråten i halsen gick jag vidare och visade upp min fina, alldeles egna ögonsten.
 
 
 
 
 
 
Ingen dålig ögonsten då hon kammade hem ett hoppdiplom med 9-9 på hoppningen!! Men något chip hittade de aldrig. Så vi fick ta tagelprov och skicka in och jag fick fixa ett nytt chip på henne och det skulle inte vara några problem och jag visste att det var rätt häst jag höll i. Hahaha, nå väl visste jag det!!
 
 
 
Äntligen kunde jag lätta axlarna och visa min lycka
 
 
 
 
 
I morgon kommer jag skriva om DEL 2 Corvettes resa som 4 och 5 åring =) Missa inte det!!
 


Postat av: Carolina
2013-08-08 - 21:59:17

Åh vilken fin unghäst! Jobbigt med alla skador dock, men vad skönt att ni kom igenom dem :)

URL: http://wordsofcajji.blogg.se


Postat av: Carolina
2013-08-08 - 22:00:12

Eller hon kanske inte är unghäst längre? Hehe, fin häst i alla fall!

Svar: Hon är 5 år nu och unghäst ett bra tag till :) kika i morgon med!! Kramis :)
Ica

URL: http://wordsofcajji.blogg.se


Postat av: Olivia Gustavsson
2013-08-09 - 07:40:30

sv. det var den! :D

URL: http://oliiviiagustavsson.blogg.se


Postat av: Daniela
2013-08-09 - 08:14:12

superfin häst! haha vilken resa ;)

URL: http://riddez.blogg.se


Postat av: ThereseL
2013-08-09 - 11:47:58

oh, WOW!
Vilken resa, och så underbart att 3-års testet gick så bra!
Vilken skatt du har fostrat ;)

URL: http://thereselindh.se



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: