Upp på bakbenen


 
Nu när jag lärt mig rida och Cassador jobbar rätt med kropp och knopp så är det förbaskat roligt att bygga små och nyttiga övningar. Igår kom jag på denna övning,  älskar mitt fantasifulla huvud men tryter det så använder jag böcker från Hippson, som jag lånat ut. 
Jag ville med dagens övning få Cassador att sätta sig ordentligt på bakbenen, bli följsam och lyssna på mina hjälper utan att dra iväg. Jag byggde fram fyra stycken sockerbitshinder som jag gjorde till en liten bana. Mellan 1. och 2. är det 17 meter, likaså mellan 2. och 3. Tänk på att ni ska landa rakt och även vända upp rakt mot hinderna innan ni skär kurvan. Mellan 4. och 5. är det 21 meter men jag väljer att lägga till ett extra galoppsprång på alla avstånd, vill man kan man lägga till två. Tänk på att variera när ni hoppar så ni inte väjer samma vägar, lura er häst lite, något jag måste göra med Cassador då han vill tänka väldigt mycket och gärna vara före mig. En annan bana kan vara att ni runda fyran och hoppa tvåan och sen ut till vänster. Hoppa fem till fyra och sedan tre, två och ett. 
 
Det gäller att göra allt rätt från början, kommer jag pannkaka in på 1:an så bryter jag av och gör ett nytt försök. Jag är perfektionist och vill att vi båda ska göra bra ifrån oss. Vi vill ju att vår häst ska bygga muskler och bli stark i självförtroendet. Om du står på gymmet, är stressad och flänger med tyngder. Tror du att du mår bra av det?? Tror du att du bygger rätt muskler?? Mm, det tål att tänkas på när du sitter på ryggen och jobbar :)
 
Detta var verkligen supernyttigt för oss båda. Cassador är alltid skeptisk i början när vi hoppar, han tror att allt ska äta upp honom, så för mig är det bara att vänta ut honom. Jag märker att han har lättare att sätta sig i vänstervarvet och jobba i min riktning men i höger vill han gärna smita undan lite och falla ur. I slutet fick jag till allt riktigt bra och Cassador va helnöjd han med.
 
Lycka till och är det något så fråga :) hojta även till om ni provar det hemma. Alltid roligt om man vet att det kommer till användning när jag lägger ut det.
 
 
Vet ni vad, på tisdag nästa vecka kommer vi äntligen ha fasta träningstider för Pernilla i Halmstad. Varannan tisdag och jag ser såå mycket fram emot detta!! För mig har det varit den enda nackdelen med att jobba kväll, att man missar hoppträningar som hålls på just kvällen. Weeii!!
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: