Svar till läsare :)


 
 
Jag älskar era frågor, liten som lång (eller jättelång, ta inte alls åt dig Lina <3). Frågor, funderingar allt är välkommet och jag svarar så gärna och dela med mig av mina tankar kring allt. Smaken är som baken och här kan jag dela med mig av min bak!!
 
Jag tänker börja med den korta frågan som Anna ställde, hon har ingen blogg.
 
 
Varför så negativ till att använda graman? Du säger ju själv att han går bättre och är lugnare med den på och det är väl bara positivt?:)
 
Därför att jag har varit med om människor som använder det på hästar som inte behöver det. Ryttare slutar rida sina hästar och använder det som en rutin även om hästen inte behöver det. Jag anser, som alltid så är smaken som baken och i denna sport tycker och tänker alla olika, att man lurar hästen lite. Jag har även vänner som rider ofta på graman men skulle aldrig göra det på en unghäst som behöver stärka sig själv, både i huvudet och i kroppen. Cassador har mycket kropp i ett litet format, han är het, känslig för hjälper, känslig i munnen, studsig och galen. Man kan ju då fråga sig varför TR förbjudet graman på tävling.
 
Läste en text för inte så längesedan och jag kunde inte sagt det bättre själv...
 
"All utbildning betonar vi vikten av det som i den klassiska ridningen kallas korrekt form. 
Alldeles för många hästar är idag knäckta i halsen av brutala träningmetoder. Hos oss tvingas inga hästar i form utan vi får i stället hästarna att arbeta i det som är deras naturliga form med nacken som högsta punkt och nosen framför lodplanet. Endast i denna form kan hästen korrekt utnyttja hela sin muskelmassa och bygga upp sin kropp långsiktigt. Under åren har vi tagit emot åtskilliga hästar som varit mentalt förtvivlade eller fysiskt knäckta av en ridning som stridit mot naturen. Med den klassiska ridkonsten som hjälpmedel har dessa hästar fått tillbaka såväl livsglädje som gångarter och till och med fysisk hälsa. Hos oss är därför hjälptyglar som exempelvis graman förbjudna. Det är också förbjudet att rida i en felaktig form med hästen i framvikt och nosen bakom lodplanet."
 
Sidan hittar ni HÄR
 
 
Det är min syn av att det faktiskt är negativt att använda graman " bara för att", men nu när jag har problem med Cassador så är det tur att det finns hjälpmedel som kan hjälpa oss. Jag tar inte på honom gramanen fören vi ska hoppa och när det behövs. Han är svag i kroppen och behöver bli stark, nu kan det även vara så att det finns något i kroppen som stör honom i vilket jag själv inte kan avgöra att det är. Jag ska ringa en tjej på måndag och boka tid. Jag har en tjej i stallet som har fått guldhjälp utav denna tjej med sin häst som blev halt på grund av att hon va sne i korset. Men Cassador är inte halt, och han skulle aldrig få för sig att vägra vid hoppningen och som ni ser på filmen hoppar han riktigt fina språng så där står jag som ett fån och som en gröngling, what to do?!? Jag tänker då inte åka till veterinären och bli dumförklarad så jag får helt ta en sak i taget. Så länge är gramanen min och Cassadors vän!!
 
 
Hoppas det var ett OK svar på din fråga Anna ;-) kanske lite väl utförligt men jag gillar ju att skriva!!
 
 
 
 
Ibland blir det bara fööör mycket.....
Bild lånad från St. Georg
 
 
 
 
*     *     *     *     *     *    *
 
 
 
Här kommer <3 Linas kommentar. ÄLSKAR alla dina kommentarer Lina, för du bryr dig verkligen om lilla mig som du aldrig har träffat och du ger mig både positiva och glada kommentarer men även Konstruktiv kritik och det gillar jag skarpt. Jag kan inte utvecklas som ryttare, även som människa, om jag inte kan ta det!!!
 
 
 
 
Vad fina ni är :)
Själv tycker jag att Cassador ser jätterolig ut att rida men jag förstår om han inte passar alla men det är också tjusningen med sporten.

Skulle vilja veta mer om hur du tänker kring hästtandläkare.
Detta är inget påhopp men jag skulle vilja veta mer om hur ni som tar ut tandläkare till stallet tänker.
Personligen skulle jag aldrig låta någon fixa med mina hästars tänder i ett stall, jag åker alltid till klinik.
En gång om året åker mina hästar till Torbjörn Lundström på Djurtandvårdskliniken i Norrköping.
Underbar och kunnig personal. Torbjörn som är tandläkare på human sidan från början är den som har jobbat hårt för att våra kära hästar ska få en riktig och bra tandvård i Sverige, han utbildar även veterinärer i denna konst idag.
Tack vare honom så finns det idag ett flertal kliniker med tandläkarutrustning och specialutbildade veterinärer.
Därför ställer jag mig frågande till varför så många fortfarande väljer att ta ut någon till stallet för att "fixa" tänderna där ljus och övrig miljö inte är den bästa.
Dessutom tror många att om den som ska kolla tänderna på pållen har en utbildning i USA eller kommer från Danmark tex så är det extra bra när det som regel oftast är tvärt om.
Om man nu tar ut någon till stallet kan man ju i alla fall anlita en veterinär som har utbildat sig inom området.
För en del är det priset som avgör men jag tycker inte att det är en godtagbar ursäkt. Hästens mun är verkligen ett område som vi hästmänniskor kan väldigt lite om och det är omöjligt för oss att veta om hästen får rätt behandling.
Det är faktiskt inte ovanligt att hästar som dessa "uteistallettandläkare" har fixat med sedan dyker upp på klinikerna just pga felbehandling.
Varför bryr jag mig då, jo för det skär i hjärtat att veta att många hästar lider i onödan och i det tysta. Hästar kämpar på i vått och torrt och dom äter även om dom har ont, det är en överlevnadsinstinkt.
Jag vet en häst som under ett hoppmeeting kraschade in i ett hinder, allt gick bra vad dom kunde se och fortsatte tävla även dagen efter men tyckte väl att hästen inte kändes 100%
Lyckas tigga sig in på klinik på vägen hem trots att det var dags för stängning och tur var väl det, hästen hade brutit käken men ändå fortsatt hoppa...

Återigen, detta är inget påhopp för jag har ingen aning om vem du anlitar, kanske en superduktig veterinär, kände bara att jag ville belysa ämnet och gärna höra din åsikt.
 
 
 

Eftersom jag är så oerfaren på så många punkter när det gäller hästar så vänder jag mig till människor som har hållt på med hästar hela deras liv. När det kommer till skor, tänder och lite kroppsligt så rådfrågar jag min hosvlagare. Hon vill alltid mina hästars bästa och hon ger mig så mycket tips och råd om allt mellan himmel och jord och tvingar inte på mig något. Jag har haft en omgivning som jag inte kunnat lita på när det gäller hästar. Ingen har förstått mig och vad jag vill, därför har jag inte fått den rätta "utbildningen" som man kanske får av sin mor eller far som har hållt på med hästar hela livet, likaså vänner eller bekanta. Nu har jag några som jag kan vända mig till utan att jag får något kastat tillbaka. Så det här med tandläkare, har jag inte jättemycket efarenhet av :) så jag litar fullt på denna tandläkare, Ulf Berglund, som håller till i Stockholm och är lite väl långt att åka till för fixa hästarnas tandsingar. Tur han tar sig ner hit =)
 
 
 
LÄS DETTA!!
 
ULF BERGLUND - en artikel hämtat från HIPPSON 2005, klicka HÄR

Ulf valde att utbilda sig som lärling och började sin praktik hos en hästtandläkare i Danmark. Hon hjälpte honom vidare till USA och idag är han en av de 100 hästtandläkare som har certifierats av International Association of Equine Dentistry (IAED).
- Det tar lång tid att bli bra på att behandla hästar i munnen. Jag fick assistera under behandlingar av över 1000 hästar innan jag själv ens fick börja raspa för hand under uppsikt, berättar Ulf.
 
Fördelar med att vara lärling
Han menar att den stora fördelen med att gå som lärling är att du alltid har en riktigt kunnig person bredvid dig när du jobbar.
- Att få lära sig genom att se hur någon annan arbetar och steg för steg själv få prova under trygg handledning är optimalt. Naturligtvis tar det tid att få in tekniken och metoderna i händerna, och det är lätt att bli osäker i början. Då är det betryggande att kunna lämna över till en som är rutinerad, säger han.
Dessutom förklarar Ulf att lärlingssystemet är det enda sättet att arbeta på som kan motivera en hästägare att låta en elev arbeta med hästen. Än så länge är Ulf ensam om att vara certifierad i Sverige. Troligtvis är han också den yngste hästtandläkaren i Europa som IAED har certifierat.
Ulf har varit i USA vid många tillfällen, flera månader åt gången, och praktiserat hos bland annat Dale Wearing som är mycket meriterad och omtalad för sina kunskaper. Även efter att han blev certifierad har Ulf fortsatt att åka dit för att arbeta och skaffa sig nya kunskaper. Så sent som i våras var han hos Richard O Miller i fyra månader.

Samarbetar med veterinär
- Jag är inte utbildad veterinär och får därför inte ge hästarna lugnande medel själv. Därför samarbetar jag med veterinärer som gör det, berättar Ulf.
Han ser positivt på framtiden och tycker att debatten runt hästtandvård det sista året har varit både bra och mindre bra. Bland annat menar han att det vore mycket mera konstruktivt om alla kunde samlas och föra diskussionerna tillsammans över yrkesgränserna istället för i media.
- En legitimering av yrket är naturligtvis att föredra och vilka kunskaper som ska ligga till grund för den bör helt klart ses över. Den diskussionen har alla som vill jobba seriöst med hästtandvård allt att vinna på. Bjud in aktiva från andra delar av världen och starta ett utbyte av kunskap och erfarenheter, föreslår han.

Käkarna ska kunna röra sig obehindrat
Den målsättning som Ulf har när han arbetar är att ge hästen ett så korrekt och balanserat bett som möjligt. Det innebär att över- och underkäke ska kunna röra sig obehindrat i sidled och åt båda hållen för att mala sönder fodret på ett bra sätt.
- De problem som förekommer ofta är vassa kanter på tänderna och så kallade hakar, förklarar han.
De vassa kanterna bildas främst på utsidan av tänderna i överkäken och på insidan i underkäken, och beror enkelt uttryckt på att hästen har bredare tänder i överkäken än i underkäken.
Hakarna uppstår oftast på sista kindtanden i underkäken (en så kallad ramp) eller första kindtanden i överkäken. Dessa skapar mycket problem för hästen, inte minst när den rids och ska samla sig.
- Mitt arbete handlar aldrig om att slipa av tuggytor eller ta bort tandens naturliga vinkel, försäkrar Ulf.
Vid de flesta behandlingar rör det sig bara om korrigeringar på någon eller några millimetrar, men dessa gör ändå gör en stor skillnad för hästen. Även framtänderna kan nötas ojämnt och skapa små snedheter, som i sin tur kan ge hästen problem genom att den till exempel bara kan tugga åt ena hållet.

Tänderna bryter fram kontinuerligt
Hästars tänder växer, eller snarare bryter fram, två till tre millimeter om året så länge de lever. Vissa problem växer därför snabbt till sig när de en gång har uppstått.
- Målet med allt arbete är funktionen, att hästen kan använda sina tänder. Den kommer alltid i första hand. Prestationen kommer i andra hand och utseendet är egentligen inte viktigt alls. Jag försöker alltid se till att hästen ser fin ut i munnen, men utseendet ligger aldrig till grund för någon behandling, berättar Ulf.
Under de första fem åren av hästens liv rekommenderar han undersökning varje halvår då det händer mycket i en hästs mun. Därefter bör det räcka med en gång per år. Det går även att behandla föl om de har stora problem som till exempel överbett.

Erfarenhet av galopp, hoppning och dressyr
Ulf började som riktigt ung med galopp och fortsatte därefter med hoppning i några år, för att till sist hamna som dressyrelev hos Ninna Swaab. Idag har Ulf och Kate Morén sina egna hästar på Finsta Gård. Där finns också plats för 12 inackorderingar. Han har ett par travhästar i träning men har inte själv den tid som de kräver i form av träning och omvårdnad just nu.
Ulf är övertygad om att hästtandvården är här för att stanna och att den är en viktig del av hästars friskvård.
- När en häst har problem i sin mun kan det ta sig uttryck på många olika vis och ibland är det svårt att förstå och klart se sambandet. Men det är en härlig känsla de gånger problemet försvinner efter en behandling. Det är magiskt och värt varenda timma över anatomiböckerna, säger han.

 

 

 



Postat av: Kaffehörnan
2013-11-09 - 15:22:54

Du gör alltid bra bllogg och bra bilder
Kram

URL: http://www.kaffehornan.se


Postat av: Lina
2013-11-09 - 18:06:46

Tack för svar Erica :)
Det låter bra och som om du forskat lite själv om denna person.
Det låter som om Ulf och Torbjörn jobbar på liknande sätt, Torbjörn är inte heller veterinär men samarbetar med en (som han är gift med haha)
Sen åker han också iväg men jobbar alltid på klinik, 2ggr om året (tror jag) befinner han sig på kliniken i Ultuna i Uppsala.
Det enda jag reagerade på var att i början av artikeln skrev Ulf om att raspa för hand och då fick jag kalla kårar och såg genast den där gamla tandraspen som alltid användes förut, snälla säg att han INTE använder en sån!!!

Oavsett vad det gäller så är det alltid skönt att ha folk omkring sig som man kan rådfråga sen ska man ALLTID tänka över det svar man fått, mao är detta rimligt.
Ett vanligt fenomen är att man har en förmåga att sätta folk man beundrar eller tycker är väldigt duktiga på en piedestal och ge dom förmågor som dom inte har.
Tex "Stina har hållit på med hästar i 30år och är sååå duktig och hon rider så bra så hon kan nog allt" Man frågar trevliga Stina om allt från foder, hovslagare, sadlar till sjukdomar för hon "kan ju allt"
Jag har själv varit där och trott på "allt" den jag tyckt så bra om säger OCH därmed också gjort alla misstag.
Detta har gjort att jag bara litar till mig själv, jag lyssnar gärna och rådfrågar andra men jag analyserar alltid det jag hör, köper inte allt rakt av.
Det är inte så att jag tror mig vara mästare på allt, jag lyssnar gärna på goda råd osv men om jag anlitar en veterinär tex så ställer jag alltid frågan varför han/hon gör si eller så. Varför ska min häst ha den medicinen eller den behandlingen osv. På detta sätt har jag mer än en gång lyckats avstyra onödiga/olämpliga behandlingar. För några månader sedan ställde jag frågan varför min veterinär ville göra en ganska stor operation på min häst. Vi diskuterade fram och tillbaka, hon sa emot sig själv ett par gånger och tillslut kom vi fram till att välja det minst aggressiva sättet och min häst är idag fullt frisk, pigg och glad.
Eller ta det här med sadelmakare eller tandläkare eller vad det nu må vara, det heter alltid du ska ha den eller den och så ringer man upp personen och tänker "vad är detta" Det saknas utbildning tex men "alla andra" använder sig av den här personen, då måste det vara bra eller...?
Jag är den som googlar, ringer, söker och åter söker tills jag om möjligt hittar källan och kontaktar honom/henne, ställer frågor och om möjligt åker dit.
Tillbaka till spåret med hästtandläkare, jag är den där tråkiga hästägaren som bara vill anlita honom trots att det finns utbildade veterinärer i min närhet men han är "källan" och jag litar helt på honom, dom andra vet jag inget om.
Jag vet, det låter som jag är värsta stalkern och helt rubbad men jag har gått på så många nitar så jag håller fast vid det jag tycker är bra och ja, jag ställer en massa frågor till honom också haha

Ja nu skrev jag en hel uppsats till men summan är väl att jag tycker att det är kul att du hittat en bra kille du litar på och har bra människor omkring dig glöm bara inte att ställa den där frågan varför ibland. Bara för att någon tävlar i elitnivå tex betyder det inte att dom kan allt om hovar tex, jag vet dom som använder dom som är billigast och absolut inte bäst. Skenet bedrar ibland.

Fortsätt kämpa med dina fina hästar Erica, jag tror på Er, ni kommer att lyckas en dag

Kram kram <3


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: