Cassador


 

 
Cassador H är ett holländskt halvblod som jag importerade den 16 Januari 2012. Två veckor tidigare trodde jag aldrig att jag skulle stå med två hästar just denna dag. Han var minst sagt inte alls planerad och köpet gick väldigt fort. Det var via en kontakt som via sin kontakt var nere i Holland och tittade på försäljningshästar, egentligen var det inte menat att jag skulle köpa häst utan någon annan. Jag kunde dock inte hålla mig när jag satt och kikade igenom alla hästar på youtube, den ena hoppade likt den andra, rena drömhästarna. När jag kom fram till youtubeklippet där det stod e: Fürst Fantasy ue: Sandro f: 2007 male 1.67, så fångade han min blick vid första språnget. Han såg inte så stor ut, mycket nättare än alla andra hästar och det kändes som en häst i min smak. Jag och min kontakt började förhandla direkt då jag inte kunde tänka mig någon annan häst där nerifrån än just denna, Fantasyhäst. Från den dagen jag hittade honom, måndag, så var han betald på fredagen och stod i min box tisdagen veckan efter.
 
I lite mer än 3 år har denna fantastiska häst varit i mina ägo och vi har nog gått igenom det mesta känns det som. Första året var det väldigt mycket toppar med felfria rundor i 1.20 och kvalad ner till Flyinge som 5 åring med mig på ryggen. Fick många fina lovord från folk och han gick under namnet "Den flygande holländaren" eller "dressyrhästen som kan hoppa". Jag levde i en liten bubbla och jag fick ibland nypa mig själv. Tyvärr så varade bubblan bara ett tag och vissa dagar, sen började vår långa nerförsbacke och en mycket jobbig tid. I två år kämpade jag med allt, Cassador tappade vikt och blev mager, trivdes inte i stallet och ridningen blev bara sämre och sämre. Tillslut tog vi ett brejk från allt, ett år sedan i dagarna (Juni 2015) då vi gick in i väggen bokstavligt. Jag släppte ut Cassador på lösdrift och jag tog en paus från hästryggen, vi hade glidit isär och det fanns absolut ingen kemi mellan oss.
 
I slutet av sommaren 2014 fick jag ett sms av Pernilla Josefsson där hon förklarade att hon ville hjälpa oss upp på banan igen. Från att inte kunna trava normalt och absolut inte ens galoppera eller känna respekt för varandra. Till att rida ett normalt pass i alla gångarter samt även kunna hoppa lite, detta vände inte på en vecka utan detta har tagit flera månader att uppnå. Tack vare en underbar människa med stort hjärta som sträckte ut en hjälpande hand <3
 
Cassador är född 2007 och därmed 8 år nu. Han är en väldigt speciell häst som har det lilla extra som fångar uppmärksamhet vart han än är. Han är väldigt känslig i sin ridning men gör allt för att vara felfri på banan och är en riktig fajter när det kommer till tävling. Han hoppar allt, vattengrav och tittiga hinder... men på hemmaplan kan den minsta lilla stubbe och sten vara hemska monster. Även en stol i ett hörn i ridhuset kan vara nog så farligt och skrämmande, men inga hinder som man ska hoppa över. Cassador älskar godis i alla former och är väldigt sällskapssjuk, samt en fruktansvärd lergris.
 
 
Har ni några frågor om Cassador så svarar jag gärna.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: