Varför bloggar jag??


 
 
 
 
Detta är en stor del till varför jag bloggar. Jag älskar att inspirera er till att ni också kan göra det jag gör. Ingen dröm är för stor och inga mål är omöjliga, om man bara är redo att lägga ner tid och energi.
Det är så himla roligt när ni frågar om hjälp och vill ha råd och tips. Jag är absolut inget proffs och är inte alls bäst på övningar, jag är bara lilla vanliga jag. Det jag har fått lära mig från mina tränare delar jag gärna med mig. Om jag hade varit egoist och egenkär så hade jag inte försökt hjälpa er, lägga ner timmar på att rita övningar och skriva om hur jag rider (inte för att det ger så mycket gulblåa rosetter ändå). Nu är det ju inte sagt att det är OS-kant på mitt tänk men vi lyssnar och vi lär oss. Alla kan inte rida för samma tränare och ingen som rider i toppen har samma rutiner som den andra. I grund och botten tror jag att vi alla ryttare har samma tänk, mer eller mindre. Sen skiljer det sig från person till person vilken tränare och träning som passar oss. Jag tror även att det ät nyttigt att ge sig ut från sin trygga lilla bubbla och träna för fler än bara en. Det gäller att hitta något som gör en komplett, alla kan inte vara bäst på allt men många tränare har sina godbitar och jag suger åt mig från allt.
 
 
 
 
**
 
Hej!
Jag vet att du är duktig och kunskapssökande som jag. Har en liten fråga till dej, vi har helt olika hästar, min är lite långsam och behöver ridas mkt lösgörande för att bli pigg och framåt. Men nu till min fråga. Vi har tränat mycke markarbete för en dressyrtränare för att få till hoppningen. Vi har utvecklats jätte mkt. Och han lär mej hela tiden att bli en bättre ryttare. Nu ska vi börja hoppträna igen. I dressyren är allt lite lungnare och jag hinner med att göra rätt och tänka på vilka hjälper jag ger. Men hoppningen går allt så fort :-)! Problemet är att jag inte få med mej honom i svängarna i vänster varv, då drar jag i innertygel och vips så blir det värre. Har du ngn övning som är bra att träna på. Hur skulle du tänka? Kram kram
 
**
 
Hej Rebecka!
Va roligt att ni har utvecklats och det går bra i dressyren.
Cassador är också en helt annan häst i dressyren, ibland nästan lite trög och slö men supertaggad i hoppningen.

Det första jag vill börja med är att du alltid alltid måste tänka på att få med dig bogen i svängarna. Om du drar i innertygel och inte får med yttersidan så tappar hästen hela kroppen. Du ska nästan tänka lite som en cowboy, har du sett hur de styr sina hästar med tyglarna?? De föser yttersidan in mot mitten för att få med hela kroppen. Så tänk att du sitter i vinster varv och ska svänga från H till F snett igenom. Det står ett hinder innan X. Du ska inte svänga tidigare och "gena" för vi vill komma mitt på hindret. Rid igenom svängen och i svängen så ska du ha en stadig hand på yttertygeln och mycket ben på yttersidan för att få med hästen i svängen. Du kan även ställa huvudet lite utåt, absolut inte inåt för då tappar du bogen. 

Vi vill ha så raka och stabila hästar som möjligt när vi hoppar grunden. I en omhoppningen sen ska de kunna svänga snävt men då måste grunden redan sitta. Har man inte tränat stenhårt på att få med hela hästen i svängarna så kommer omhoppningen inte att fungera. Jag kunde inte svänga snävt innan då min häst var så het och instabil så svängde jag så gled han bara ut.

Jobba mycket med detta och när du trimmar själv hemma så ställ fram några hinder ur sväng så du kan hoppa lite minibana. Drar han iväg så gör du halt, och kommer igen. Gör aldrig något stort utav det om det inte funkar. Ibland är det nyttigt att ha lite hinder där man planerar redan innan att man ska jobba med volter i. Tex två hinder på långsidan där man hoppar ett hinder, lägger en stor volt i mitten och kommer sedan på nästa hinder. Får du inte till volten och hästen slappnar av så fortsätter du i volten tills hästen är lugn och avslappnad.

Hoppas detta hjälpte dig lite, väldigt svårt att förklara när jag aldrig sett er :) <3
Kram Erica
 
**
 
Tusen tusen tack för svar! Blir nästan lite rörd av att du svarar så utförligt. Gulle dej!!!! Nu ska här tränas ;-)
 
**
 
Åh va roligt att du gillade det <3 Blir som sagt svårt att försöka förklara med ord ibland <3 Jag ska rita upp en bild och skicka till dig vad du kan träna på <3 lycka till!!
 
 
**
 
Men underbara männska! Jag har tre barn och kommer inte iväg och träna så mkt som jag skulle vilja. Men jag älskar att utvecklas och hatar att känna att jag gör fel/tänker fel. Det är inte alltid lätt att hitta tränare som har samma tänk som en själv heller. Jag känner att jag vill rida som du när jag tittar på dej. Så jag tänkte jag skickar iväg en fråga. Och svaret va över all förväntan <3
 
**
 
 
Vem blir inte tårögd när man läst detta?? Ja jag blev det ialf! Blir så himla rörd och glad när jag kan hjälpa er. Det är det där lilla extra som gör att jag fortsätter. Min blogg är långt ifrån stor men jag gillar att hålla mig här där jag är. Jag vill kunna ta mig tid till er, när jag väl hinner ^^, när ni har en fråga så ska jag kunna svara på den.
 
 
 
Som jag lovade så skickade jag ett mail till Rebecka:
 
Jag gillar att jobba med att få en liksidig häst. Så även om jag har problem med höger varv så jobbar jag minst lika mycket i vänster. Får aldrig lägga för mycket fokus i ett, då tappar man det andra. Därför gillar jag att även bygga övningar där jag hela tiden kan jobba i båda varven.
 
Du ska börja med att slicka väggen och hörnen. När ni gör det så ska du kunna rida denna övning utan hjälp ifrån väggarna, alltså innanför spåret men på exakt samma vis. Drar hästen mellan hinderna eller att ni landar fel/snett så lägg en volt runt ett hinder eller innanför. Beror helt på vad du väljer att ha för avstånd mellan. När hästen har slappnat av och du har koll på dig (händer, sits, ben och blick) och hästen (bogen, kroppen och även hästens blick) så kan du rida an nästa hinder. 
 
Detta är en evighetsövning så börja med att rida den med låga hinder och bara nöta in allt tills det sitter =)
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: