Jag räknar ner..


 
 
Hej mitt i natten! Nu har jag kommit hem men ni andra ligger nog och sover redan. Försökte blogga tidigare idag men sidan har legat nere till och från, men nu verkar det fungera.
 
Igår fick Cassador vila då hans kropp behövde återhämta sig från fyspasset i lördags. Så idag visste jag inte hur han skulle bete sig. Började med longering och sedan drog jag på gramanen för att ha den som ett stöd bara. Han kändes fin i skritt och trav, men låg väldigt på sen och ville bara fatta galopp hela tiden. När han väl fick lov att galoppera så va han lite spänd i början och ville dra iväg. Jag börjar alltid galopp i fältsits och idag stod jag extra länge då jag bara ville få han lösgjord. Jag sänkte även händerna lite och breddade mellan, höll sedan handen stadigt där. Jag väntar ut honom, tar inte lång stund fören han slappnar av och frustar gott. 
 
På tävling är Cassador lite annorlunda än mot vad han är hemma. Han vet precis vad som gäller och går in i en liten lugn bubbla på framridningen och framhoppningen. Även på marken släpar han hovarna och kan somna i ens famn, kan ju tro man drogat honom. Men så fort man går in på banan och klockan ringer så vaknar en tiger till liv i den där lilla bubblan. Förr va det riktigt jobbigt då han va som 5 tigrar men han har som tur va lugnat ner sig och jag har lärt mig handskas med det. Visst vill man ha lite kämparglöd på banan men det går faktiskt att få för mycket av det goda :)
 
I morgon ska jag travhoppa den där serien som jag ritade upp i förra veckan, den jag red QB med. Har ingen aning hur Cassador kommer svara men jag hoppas han är lugn och kan trava in till att börja med. Ska se om jag inte kan fixa film igen, sargen ställer nog upp ;)
 
Bara 5 dagar kvar till tävling 😍 
 
 
Foto: Lexi Mudifaj 


Postat av: Rebecka
2016-02-09 - 11:51:15

Hej! Jag vet att är duktig och kunskaps sökande som jag. Har en liten fråga till dej, vi har helt olika hästar, min är lite långsam och behöver ridas mkt lösgörande för att bli pigg och framåt. Men nu till min fråga. Vi har tränat mycke markarbete för en dressyr tränare för att få till hoppningen. Vi har utvecklats jätte mkt. Och han lär mej hela tiden att bli en bättre ryttare. Nu ska vi börja hoppträna igen. I dressyren är allt lite lungnare och jag hinner med att göra rätt och tänka på vilka hjälper jag ger. Men hoppningen går allt så fort :-)! Problemet är att jag inte få med mej honom i svängarna i vänster varv, då drar jag i innertygel och vips så blir det värre. Har du ngn övning som är bra att träna på. Hur skulle du tänka? Kram kram

Svar: Hej Rebecka!Va roligt att ni har utvecklats och det går bra i dressyren. Cassador är också en helt annan häst i dressyren, ibland nästan lite trög och slö men supertaggad i hoppningen.

Det första jag vill börja med är att du alltid alltid måste tänka på att få med dig bogen i svängarna. Om du drar i innertygel och inte får med yttersidan så tappar hästen hela kroppen. Du ska nästan tänka lite som en cowboy, har du sett hur de styr sina hästar med tyglarna?? De föser yttersidan in mot mitten för att få med hela kroppen. Så tänk att du sitter i vinster varv och ska svänga från H till F snett igenom. Det står ett hinder innan X. Du ska inte svänga tidigare och "gena" för vi vill komma mitt på hindret. Rid igenom svängen och i svängen så ska du ha en stadig hand på yttertygeln och mycket ben på yttersidan för att få med hästen i svängen. Du kan även ställa huvudet lite utåt, absolut inte inåt för då tappar du bogen.

Vi vill ha så raka och stabila hästar som möjligt när vi hoppar grunden. I en omhoppningen sen ska de kunna svänga snävt men då måste grunden redan sitta. Har man inte tränat stenhårt på att få med hela hästen i svängarna så kommer omhoppningen inte att fungera. Jag kunde inte svänga snävt innan då min häst var så het och instabil så svängde jag så gled han bara ut.

Jobba mycket med detta och när du trimmar själv hemma så ställ fram några hinder ur sväng så du kan hoppa lite minibana. Drar han iväg så gör du halt, och kommer igen. Gör aldrig något stort utav det om det inte funkar. Ibland är det nyttigt att ha lite hinder där man planerar redan innan att man ska jobba med volter i. Tex två hinder på långsidan där man hoppar ett hinder, lägger en stor volt i mitten och kommer sedan på nästa hinder. Får du inte till volten och hästen slappnar av så fortsätter du i volten tills hästen är lugn och avslappnad.

Hoppas detta hjälpte dig lite, väldigt svårt att förklara när jag aldrig sett er :) <3
Kram Erica
Ica

Postat av: Rebecka
2016-02-09 - 12:45:58

Tusen tusen tack för svar! Blir nästan lite rörd av att du svarar så utförligt. Gulle dej!!!! Nu ska här tränas ;-)

Svar: Åh va roligt att du gillade det <3 Blir som sagt svårt att försöka förklara med ord ibland <3 Jag ska rita upp en bild och skicka till dig vad du kan träna på <3 lycka till!!
Ica

Postat av: Rebecka
2016-02-09 - 13:14:57

Men underbara männska! Jag har tre barn och kommer inte iväg och träna så mkt som jag skulle vilja. Men jag älskar att utvecklas och hatar att känna att jag gör fel/tänker fel. Det är inte alltid lätt att hitta tränare som har samma tänk som en själv heller. Jag känner att jag vill rida som du när jag tittar på dej. Så jag tänkte jag skickar iväg en fråga. Och svaret va över all förväntan <3


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: