Inspiration är nyttigt


 
 
Äntligen helg!! Bara jag som längtat?? Nä jag trodde väl det :) Jag jobbar bara till 21 på fredagar så det blir inte hela kvällen. Lite surt kan det vara men hellre det än söndagar. Nu jobbar jag iofs var 5:e söndag men det är fortfarande ok. Vill man jobba dag en fredag och man har något planerat på kvällen eller ska iväg så brukar inte det vara några problem. Jag tycker det är så skönt att jobba kväll när jag lever de liv som jag gör nu. Kunna vara i stallet och njuta av de ljusa timmarna på förmiddagen och mitt på dagen. På sommaren kan man åka och lägga sig på beachen en vardag om man vill det... yes jag vet, man missar det sociala livet på kvällen men jag tror inte jag hade haft det bättre ändå. Stallet ska man alltid åka till och sedan ska man laga mat, träna m.m. I mitt fall så väger fördelarna över nackdelarna med att jobba kväll och jag trivs med det.
 
Idag har jag först trimmat Cassador med en till i stallet. Vi byggde fram det ni ser nedan. En studs på böjt spår med fem bommar, tre meter mellan varje. I mitten la vi två bommar, avståndet mellan kan ni själva bestämma beroende på hur stabil er häst är. Mitt i ska man byta galopp men har er häst svårt att byta så kan ni bryta av till trav precis innan bommarna och ha som mål att fatta ny galopp när ni tagit er igenom det. På andra sidan blev det bom 3 meter, räcke och 3 meter till bom. Vi började med att ha den blåa bommen på marken men höjde sedan allt eftersom.
 
Detta är en övning som kräver mycket teknik, balans och fokus. Vi la denna lilla bana på 2/3 av ridhuset men ni kan ju bestämma själva hur stora volterna ska vara. Gör det inte för svårt för er om ni har ex en ung häst eller en ponny som drar. När ni har hoppat fram några gånger på båda övningarna så lägger ni till och rider allt som en 8:a. 
 
Cassador var helt fantastisk och lugn idag på denna övning. Magiskt är det när man kan göra en sak i taget och klockrena byten mellan de gula bommarna. Guldstjärna till denna häst idag!
 
 
 
 
 
Jag åkte sedan vidare till nästa häst, fina QB. De hade byggt fram en väldigt rolig och annorlunda travövning som jag aldrig sett innan. Först lägger du en bom på marken, 2,5m fram till ett kryss. Sedan 7-8 meter till 3 travbommar. Efter sista travbommen ska det vara 7-8 meter fram till en oxer. Men innan oxern lägger du fram även där en travbom på 2,5m. Om ni är gröna eller er häst så räcker det med ett räcke istället för en oxer. Ni som har en äldre häst kan börja med ett räcke men funkar det bra så lägg upp bakbommen till en oxer. 
 
Du börjar rida an i trav över den blåa bommen och sedan ska hästen hoppa över krysset. När ni landar ska man bryta av till trav och komma över bommarna och sedan få hästen att bjuda framåt men behålla traven ända in i botten innan de stampar av. Alltså, det är ingen galoppbom innan oxern, en travbom.
 
Jag har inte provat detta på Cassador än, förr skulle han aldrig klara av det då han hade fullkomligt fått spel men nu är han mycket lugnare och jag ska försöka prova detta nästa vecka. Övningar i trav är väldigt nyttigt både för häst och ryttare, det ger både teknik, styrka och framförallt ett lugn. Man måste vara lugn, då man inte kan flängrida när man travar över bommar och hinder. Då blir det pannkaka!
 
Det är så roligt att få inspiration från människor man rider med. Alla tycker vi och tänker olika men målet är oftast samma. Att bli bättre som ryttare och att ge sin häst/hästar de bästa förutsättningarna för att bli så bra som möjligt! Jag suger åt mig av allt jag läser, ser och hör. Jag lär mig varje dag och det är helt fantastiskt vad jag själv kan ändra mig och min ridning till det bättre av att faktiskt ta åt mig av all kritik jag kan få. Alla har vi varit gröna en gång i tiden, ingen föddes med guldsked i munnen. Jag hoppas innan året är slut att jag kan se tillbaka på detta år, 2016, för första gången i mitt liv och känna stolthet och säga, "Fy fasiken va bra jag red".
 
 
 
 

Ett filmklipp publicerat av Erica (@icusen)Feb 5, 2016 kl. 4:19 PST

 
 
 
 


Postat av: MalinKalin
2016-02-07 - 14:00:46

Vad läcker din nya header blev! Jag skulle också behöva en ny men jag tycker det är så tråkigt att greja med sånt :P
Vilka bra övningar du har ritat upp :)

Svar: Tusen tack <3 Ja jag va lite trött på den gamla men denna kommer jag ha svårt at byta ut. Den är stilren men har ändå det där lilla extra. En header får inte vara för pluttig, enklast är snyggast. Din är fin med, men hade absolut varit roligt om du fixat en ny =D Det fixar du lätt!! Va roligt att du gillade dem, ska försöka fortsätta med det!!
Ica

URL: http://malinkalin.blogg.se



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: