Förtroende <3


 
 
 
Det är några saker som jag tycker hamnar i topp tio när det kommer till leva med djur och människor, det är att skapa ett förtroende. Kan man inte lära sig lita på varandra så är vänskapen så gott som hopplös. Båda parter måste vilja offra tid, vara ärlig och kunna ge och ta och lyssna på varandra. Jag tror inte någon relation till vän, partner eller husdjur funkar om inte detta finns där eller att man vill jobba fram det. 
 
Just detta, att skapa ett förtroende, det har jag haft en enormt ångest för när det gäller Cassador. Jag och Corvette har något magiskt från början, men det är för att jag har funnits där för Corvette från start. När Cassador kom så fanns det massa att jobba på men han var alltid ärlig, han skulle aldrig ha en räv bakom örat. Under våra två första år så gav han mig allt sitt förtroende. Det jag styrde mot, hur jag styrde och hur vi kom fram så hoppade han alltid. Som tur va så gav han upp tillslut, ja han tappade allt förtroende för mig och han vägrade bli hämtad i hagen. Tur undrar ni?! Ja för oss båda är det så, det gjorde nämligen att jag lärde mig att rida innan min häst gick sönder.
 
Idag påminns jag igen hur mycket jobb jag lagt ner på Cassador och vårt förtroende för varandra. I början fick jag droga honom för att kunna klippa någon del på kroppen, ja han flög runt som ett ilsket bi. Jag har inte använt lugnande till varken skoning el klippning på ett år och idag kunde jag klippa Cassador utan bomullstussar i öronen. Då klipper jag honom i hela ansiktet med en stor klippmaskin och i och runt öronen. Man blir ju helt rörd när han låter mig göra allt detta. Lägger huvudet i famnen och jag klipper fint öronen. Det kunde jag aldrig tro första året. Han är fortfarande väldigt känslig under magen längst bak men det går absolut att övertala honom och han gör inget större väsen av sig.
 
Jag kommer nog att klippa resten i morgon då vi ska fotas till equipe på fredag och vintern är ju inte här än så han hinner få tillbaka sin lilla päls. Skönt att kunna hålla han torr under hårda pass. I morgon ska vi hoppa ordentligt innan tävling på lördag, ska bli så spännande. Idag blev det en lång runda i skogen, massa trav och avslutade med lite galopp på en stubbåker. Och vet ni, ännu en lycka <3 Han testade mig inte en gång idag. Öronen framåt hela tiden, pigg och glad, ville bara springa framåt men inte dra. Love och lycka!!
 
 
 


Postat av: scottish moments
2015-10-21 - 20:32:04

oj så länge sen jag var här inne, har haft så lite tid på sistonne att läsa bloggar.. :( Men nu var det dags för en hästdos, det måste man ha då och då. Blir så ridsugen när jag är här inne..

Svar: Åh helt ok ;) Jag har varit lite dålig på att blogga med men jobbar på att få den ännu bättre. Ser fram emot 2016 :)
Ica

URL: http://www.scottishmoments.com


Postat av: Anna
2015-10-22 - 00:46:13

Underbart inlägg verkligen! Det ger mig hopp om att kunna rida ut utan att skitungen testar en, i dagsläget så är han nästintill ett monster som bara backar, studsar och har sig. Bryr sig inte om vad som finns bakom, träd, diken spelar ingen roll han backar ner i dom och blir skitlack när jag försöker få honom att coola ner och gå fram.. Men han är så galet fin på banan just nu fast jag vill ju verkligen rida ut som variation utan att vi ska kräla runt i diken och liknande.. En vacker dag så!
Igår var vi ett steg närmare iaf, han försökte inte ta över och backa en ända gång så det går sakta men säkert framåt (y)

Svar: Tack gulliga du <3 Ja det låter inte som en dans på rosor dina uteritter. ibland kan det vara bättre att stanna hemma än att ge sig ut och fajtas i skogen, det tjänar ingenting till. Ett tips är att försöka att inte bli arg, va bestämd och visa att det är du som bestämmer men slår det slint i huvudet och han inte lyssnar så kan det bli farligt. Va rädd om dig <3
Ica

URL: http://annalundins.blogg.se



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: