Alltid lika överambitiös


 
Idag fick Cassador lite lugn jogging på lina, har trimmat han ganska hårt i två dagar på hinder. Jogging eller skrittrunda är det bäst tycker jag efter hårda dagar, men extra skönt är det väl att få slippa klumpen på ryggen. Jag låter han jogga i grimma runt mig men inte mer än 5 minuter i varje varv, perfekt att jogga bort lite träningsvärk och slaggprodukter som bildas. Sen fick han lite massage och liniment, vilket han absolut hatar men jag får muta med morötter och godis.
 
Gårdagens hoppövningar fångades lite på film, vi började med att travhoppa och det var evigheter sedan jag gjorde det då jag helt enkelt gav upp. Nu är han ju en helt annan häst och kan faktiskt trava in i botten men tyvärr fick jag inte med något av det på film. Det ni ser nedan är de sista anridningarna vi gör och det sista språnget. Jag ser Cassador som en väldigt väldigt överambitiös häst och även smart. Han vill göra sitt bästa hela tiden, även om han tycker saker och ting är jobbig så försöker han alltid. Det här med att trava in är en svaghet hos honom, men då han alltid är så taggad på hinder så är det svårt att få honom att komma in lugnt i trav. Ni kan se när vi kommer på det tredje försöket att han fuskar väldigt mycket men jag låter honom vara. Kommer att försöka att få in lite travhoppning varje vecka nu när jag känner att vi faktiskt kan rida an ett hinder lugnt.
 
Den andra övningen byggde vi upp dels för att jag behövde träna på trekombination men även en nyttig styrkeövning. Jaa, det gick väl sådär som ni även kan se. Inte helt nöjd så denna kommer jag att bygga upp nästa vecka igen. Då kommer jag dock enbart ha kryssräcke och kryssoxrar, tror jag ska ha en på varje sida och med bom mittemellan hinderna så dessa bromsar upp min raket. Sen är det inte bara Cassador som har svårt för det, jag rider lite som en kratta in ibland. Övning ger färdighet och en vacker dag sitter denna svåra övning lätt som en plätt :)
 
Nej nu blir det sängen, upp tidigt i morgon. Blir att packa in både häst och saker och åka hem till småland. Det blir tävling på söndag men då jag såg att de behövde hjälp med funktionärer både lördag och söndag så erbjöd jag mig, mot att min häst fick sova på anläggningen. Inte många som hjälper till på två tävlingar under fyra dagar, två i Halmstad och två hemma i Gislaved. Vi hörs av i morgon, sov gott fina ni!!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Postat av: MalinKalin
2015-05-16 - 17:44:30

Ja verkligen överambitiös :P

URL: http://malinkalin.blogg.se


Postat av: Ellen
2015-05-16 - 19:01:59

men VA BRA DU rider honom!! Jag tror inte jag hade vågat hoppa dendär hästen, haha. Ni är såå fina ihop verkligen!

Svar: Tack finaste du för den komplimangen, men det är hårdträning som har gett resultat nu :) Och nej, han är inte lätt att hoppa ;-) tänk dig en lealös kropp som du ska styra och lotsa över en massa hinder, plus att han är väldigt taggad och halvt galen ;-)
Ica

URL: http://ellenshorselife.blogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: