I detalj


 
 
FINN FYRA HÄSTAR PÅ BILDEN =D
 
 
 
 
Ja idag åkte jag som ni alla vet med båda mina hästar till kliniken i Slöinge. I två dagar har de varit halta, Cassador har jag fått släpa fram eller han har själv gått som en sengångare. Hans vänstra bakben har varit svullet från skapet ner på insidan av skanken till hasen. I början var han inte jämnsvullet utan först trodde jag att det var en muskelbristning då det såg liknande ut, men jag kikade även på det andra benen och på samma ställe så gick det en blodåder och jag tänkte tanken men ville tro att det kunde vara en muskel. Efter ultraljud på kliniken kunde veterinären konstatera att blodkärlen såg ok ut, vilket var en lättnad att höra. Han kan ha fått någon symptom av blodpropp men ultraljudet kunde inte tala om vad, när och hur. Det visar ju bara nuläget och det känns bra att det såg bra ut.
 
Det som var väldigt konstigt var att Cassador va väldigt pigg denna dag, han gick på släpet som inget, alltså benet följde med nomalt. Väl inne på kliniken så skulle jag skritta han fram och tillbaka och visa hans rörelse, han skrittade mer eller mindre normalt. Sen skulle jag springa med honom, åh nej tänkte jag, men vi gjorde det och självklart tittade jag bak när jag sprang. Benet följde med som om den fått ny energi, visst travade han inte helt rent men även veterinären tyckte han travade oförskämt bra med tanke på vad vi berättat och vad de väntade sig för patient. Både jag och dem va beredda att sätta honom på dropp, tunna ut blodet då vi trodde att det var mer allvarligt än vad det nu visade sig vara.
 
Cassador fick metacam och även penicilin, han ska få penicilin i några dagar nu och även skrittas. Detta förväntade jag mig aldrig av dagen men redan hemma i stallgången innan vi åkte,  visade han sitt gamla jag. Ville inte stå stilla, skrapade med framhoven och strechade flera gånger. Jag blev ju lite smått sur på honom (nej jag slog inte honom eller rörde honom) då man inte håller på så med ett sådant bakben och när man är sjuk, men ja, han är ju inte som alla andra.
 
Ni kan se på bilden nedan hur svullen han är, på bildens högra ben (hans vänstra). Svullnaden är som mest nu runt hasen men längre ner är han mer eller mindre normal. Han va pyttelite svullen längst ner med men det försvann när han rörde på sig, så man förstår ju att han mår bra av att röra på sig.
 
När han stod på gången och de hade gett han lite lugnande så gav de nog lite för mycket för han höll bokstavligt på att ramla omkull. Min kompis fick skynda sig och putta till honom då han ramlade in mot väggen och en vass kant...huh, inte mer skador tänkte jag. Men vi är ju på rätt ställe om nu något sådant ska hända, undra vem som står för kostnaden då?!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Sen var det Corvettes tur och hon har ju haltat och markerat att hon har ont i sitt framben. Första dagen tog hon sig fram men det ömmade, igår så tyckte jag skritten va ok så jag testade att springa med henne och jag hade ett par till ögon som kikade. Men jag märkte snabbt att hon inte alls ville springa så fort och i varje steg så åkte huvudet ner och det vet vi alla vid detta lag vad det betyder. När en veterinärassistens va ute och kikade på hästarna igår så konstaterade han tydlig lymfangit på Corvette, vilket jag även hade i tankarna men eftersom jag aldrig varit med om det så var jag heller inte säker.
 
När jag skulle visa upp henne idag så skrittade hon helt normalt, även i traven så var den nästan ren, veterinären sa att hon knappt va 0,5 grader halt. Men vad är det med mina hästar idag tänkte jag, blev de friska på vägen hit i transporten?! Självklart så kändes det oerhört skönt att inte visa upp jättehalta hästar, även om Corvettes sår runt karleden och kotan såg riktigt illa ut så ville veterinären bara tvätta, smörja och bandagera. Sedan låta mig göra detta hemma, MEN, där satte jag ner foten. Jag tänkte inte åka hem med en lite halt och svullen häst med dessa sår utan att hon får något antiflammatoriskt, så även hon fick metacam och en dos av penicilin. Corvette ska dock bara få det i 3 dagar medans Cassador ska få det i en vecka, om det behövs.
 
"Det som göms i snö kommer fram i tö", likaså gäller det när man rakar/klipper en häst. Jag hade ju sett att Corvette hade små sår men inte så här mycket som ni kan se på bilden, även framme på kotan. Även Corvette kan skrittas men eftersom hon har sår så tänker jag fokusera på att dem läker innan hon skrittas. Kommer sedan börja för hand och barbackaturer. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Corvette är en stor favorit hos min kompis som följde med och här ser ni henne hålla en mycket gosig häst i famnen, ja man måste passa på :) Tusen tack för hjälpen idag, guld värt <3 
 
 
 
 

Mina hästar fick sitta i fängelse en stund, men de hade inte begått några (ben)brott så de fick åka hem igen efter en visitation. Duktiga hästar <3


 
 
 
 


Postat av: Philippa -Hopplapållarna
2015-03-07 - 13:53:12

Skönt att det inte var så allvarligt! :)

Ny blogg, numera ensam. Hoppas du vill följa med :)
Nouw.com/philippawilk

Postat av: Cissemiss
2015-03-07 - 16:34:45

Vi får hoppas båda återhämtar sig snabbt nudå! Det kunde ju ha varit mycket värre. :) Keep up the good work!

URL: http://cissemiss.blogg.se


Postat av: Isabelle Johansson
2015-03-07 - 22:42:06

SV: Vad misstolkas :)? Så kan jag ändra på de!

URL: http://isabelles.horseworld.se



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: