Fina hästar idag <3


 
 
 
Dagens övning
 
 
 
 
 
 
Första hästen ut idag var Sas, men då hade jag bara plockat fram travbommarna på ena sidan och ett sockerbitshinder på andra sidan. Red igenom henne först, kändes superfin och hon det känns att hon utvecklas för varje vecka nu. Vågar fortfarande inte ställe för mycket krav med har börjat lägga in lite fler voltjobb, men jag håller mig mest på fyrkanten fortfarande. Idag fick hon trava över bommarna på ena sidan och introduceras till ett litet krysshinder. Jag visste inte alls hur hon skulle reagera då det var väldigt länge sedan hon hoppade den lilla damen. Så jag började med att komma i skritt och hon klev över det, eller ja, jag tror nog att hon drog i alla fyra hovarna i bommarna. Så det kändes skönt att hon inte skulle explodera på hindret, nästa gång jag kom på det gjorde jag det i trav, även där gjorde hon inte mycket väsen av sig, tog inte alls tag i hindret utan travade över som att det inte var lönt att hoppa så lågt. Kom sedan några gånger i trav och hon bjöd bättre och bättre. Avslutade sedan med att rida runt på den lilla banan, trav på ena sidan och galopp där krysset stod. Hon kändes riktigt fin i vänstervarv men hade velat ha lite mer bjudning i höger, men det ska vi fortsätta att trimma på. 
 
Häst nummer två ut var Corvette, började med att trimma henne på liten volt runt mig mitt i ridhuset. Använder grimskaft och snor runt tyglarna så de inte åker ner. Vill inte ha en stor volt så longerlina blir alldeles för lång. Hon fick gå några gånger i båda varven, tills jag tyckte att hon blev följsam och lång i halsen. Sedan trimmades hon ganska normalt, kändes otroligt lugn så tror att jag arbetade henne allt som allt kanske 40 minuter, max. Har nog aldrig suttit på en så lugn Corvette så det va väldigt roligt. Hon fick komma på hela övningen och gjorde det så grymt bra och lugnt i vänster så det räckte med två varv, i höger drog hon iväg lite på höger sidan där de två kryssen står. Men hon det var knappt så jag reagerade, med tanke på vad hon kan göra om hon vill. Så jag avslutade ett grymt fint varv i vänster där hon bara rullade i galoppen, la henne rätt på alla språng och hon bara va där, hur cool som helst och inte en enda gång trotsade hon mot det jag bad om.
 
Cassador var sist ut och jag hade inte räknat med en spänd häst, han var hemsk inne i stallet, även om det stod kompisar där så brydde han sig inte. Han va hög som ett hus och ville absolut inte stå still. Kände att all must rann ur mig, orkade inte med att han skulle vara så här i ridningen med. Väl inne i ridhuset fick jag rida mycket fram i traven, han var som ett ånglok och hemskt att rida, tackar gud för graman dessa dagar. Fick varva lugn trav och ökad ett ganska bra tag, han va superspänd och tittade på allt. Bommarna som låg på marken skulle äta upp honom och alla hörn. De hemska hinder med, små sockerbitar, de va hemska dem också. Men sen när jag kom till galoppen så var det nästan som allt släppte, han va visserligen pigg med han drog inte iväg alls. jag kunde trimma på som vanligt där och även när jag började hoppa fram så kändes han superfin. Han hade lite svårt i högervarvet med att hålla rätt galopp på den högra sidan med hinderna, men efter att trimmat han en stund, så fick vi till ett superfint varv även där. Så jag slutade passet med en sjukt fin häst, som inte alls va trött, han hade lätt kunnat gå 2 timmar till. Det är dessa dagar man får smaka på när en pigg häst vilar en dag. Seda ska vi även se över maten och ge honom ett foder för just lite stressade hästar.
 
 
I morgon är det hoppträning =D
Båda hästarna ska vara med och Pernilla ska hoppa upp på Corvette.
 
 
 
 
 
 
 
Film på Sas från i helgen
 
 
 
 
 
PS: jag får skriva två <3 - inlägg i morgon då jag inte hinne idag :(
 
 


Postat av: Elin
2015-02-10 - 21:18:44

rykten kommer och rykten går. Man vet inte vad som är sant eller falskt..
Om dig går det ett ganska grovt. Det är en person relativt nära dig, jag känner hen inte väl så jag vet inte om hen(vill inte nämna namn) talar sanning. Iaf så säger dom att du rycker dina hästar i munnen samt slår dom..
Hur ser du på det?
Btw älskar din blogg👍


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: