3 helt olika hästar


 
 

Åkte till stallet ganska tidigt, men innan jag kom in i stallet tyckte jag det lät väldigt konstigt. Det lät som om någon häst drack väldigt mycket vatten utan stopp, och då han slog det mig, vatten i hela stallet. Tände lampan och vad ser jag, vatten i nästan hela stallet. Mittenkoppen slutade inte att rinna utan det öste ut vatten. Som tur var hade boxarna klarat sig ganska ok men det var väldigt mycket vatten utanför. Det finns faktiskt en nackdel med vattenkoppar och det är just detta, fy stackars mamma Ullis som fick fixa allt <3

Jag mockade iordning och fixade allt, sen var det första hästens tur och jag började med Sas. Hade inte ridit henne sen jag klippte henne så premiär med lite mindre päls. Jag börjar alltid med att longera henne, bara något varv på grund av sadeltvången, men idag fanns det inte någon longerlina så jag hoppade upp utan. Men hästen vägrade röra på sig och jag ville absolut inte ta någon fajt så jag fick glatt hoppa av och hämta en lina. Hon sprang några varv och sen var det bra, hoppade upp och skrittade på en stund. Alltså ston.... Hon var sen lite piggare än vanligt, måste vara skönt att slippa den tjocka pälsen. Begärde inte så mycket idag utan tänkte öka lite för varje dag denna vecka, men jag är fortfarande väldigt tydlig med att trava när det är trav och hon får inte välja gångart eller tempo. I galoppen sen gjorde jag mycket ökningar för att få fram henne, hon blir gärna lite kort och tillbaka, men kändes otroligt fin i slutet.

När det var dags för häst nr 2 så kom en kompis i stallet, vi red ut på varsin och det fick blir Cassador för min del. Han har nu haft två dagars ofrivillig vila från mitt håll. Har helt enkelt inte hunnit med honom men det kan göra gott ibland. Han var faktiskt inte så pigg och spänd som jag trott, mycket gör att han får en mysig kompis med sig och den andra killen gillar verkligen Cassador. Så det blev skritt och trav i skogen.

Den tredje och sista hästen är Corvette, inte lyckats få på broddar på henne så det fick bli ridhuset. Fick även sällskap där med ett annat ekipage. Detta är mitt första trimpass på Corvette och hon känns inte helt som vanligt, hon har bjudning framåt så det räcker till 100 hästar men är inte helt ok. Hon är och har varit lite stel i skritten väldigt länge men tycker även nu att det känns lite i de andra gångarterna med. Men jag drar inga slutsatser nu, hon har vilat väldigt länge och det kommer ta några pass innan jag ridit in mig på henne igen och kommer lägga in lite mer krav för varje gång. Hon fick trava på rejält framåt en bra stund, sedan skrittade jag henne och började sedan att trava i ett lugnt tempo. Använder mest fyrkanten då jag inte vill pressa henne på volt fören jag har henne mer på bakbenen och under mig. Sedan stod jag mycket i fältsits i galoppen för att få henne att rulla under mig, inte springa iväg men heller inte för kort. Jag använde graman som stöd men hon får inte krulla ihop såg så jag får dra upp huvudet ibland. Kändes fin där så efter lite skritt tog jag en lite kortare galopp men fortarande mycket framåtbjudning. I slutet av detta pass fick hon ett utfall som hon förmodligen har fått hos Caroline några gånger, detta gjorde hon sist när jag red in henne men inte riktigt på samma sätt. Jag ignorerade det, lättade i handen men fick henne att gå in på volt då hon inte svarade framåt. Började om från början med att skritta lite och sedan trava, när hon kändes lugn och mjuk så tog jag en galoppfattning och jobbade henne i ett lagom tempo under ett helt varv. Hon frustade konstant hela varvet och jag berömde henne. Jag avslutade med en nöjd och avslappnad häst och det känns även bra för mig.

 

 
Sas ser helt slut ut men hon går inte alls några hårda eller långa pass än ;)
 


Postat av: jessica jansby.
2015-02-04 - 09:29:50

oj, vilken otur med vattnet. hoppas det inte blev någon större skada någonstans av det! på så sätt är det skönt med vattenspannar hehe ;)

URL: http://jessicajansby.horseworld.se



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: