Dagens övning


 
 
 
Woho, idag hittade jag på en grym övning och Cassador va helt galet fin. Jag tog med mig det som jag fick lära mig hos Pernilla sist, att rida i sluta fram till hinderna. Detta gör att hästen lossar spänningar i bakparti och runt korset, det är säkert därför Cassador va så himla lugn när jag tävlade. Så enkelt om man bara gör rätt och vem vill inte ha en lugn och rörlig häst?!
 
Jag ställde fram två sockerbitshinder på en båge och ett vanlig krysshinder på den långsidan jag inte korsar sockerbitshinderna. Detta är en evighetsbana, som jag älskar, där man kan komma i båda varven utan att rida snett igenom och byta galopp. Man fortsätter bara långsidan upp när man hoppat krysset och kommer på övningen i andra varvet. 
 
På bilden börjar jag på det blåa sockerbitshindret till höger. Jag kommer i höger varv och rider i sluta ända fram till hindret, efter så rider jag rakt en eller två steg sedan ställer jag honom i sluta i andra varvet mot nästa hinder. Landar och rider rakt en el två steg sedan ställer jag honom inåt och vänder upp mot krysset i sidledes. Här flyttar jag honom i öppna för att variera under banan och inte bara flytta i sluta. Jag säger bara WOW så fin han va, detta funkar kanon på honom och han väntar och väntar och väntar tills hindret kommer. Helt magiskt!! Ni som har lite heta hästar och som har svårt att vänta måste prova denna övningen, el jag skulle varmt rekommendera den :)
 
Haha, mobba inte mig för min ritning, Love paint :)
 
 
 
När ni rider längs fyrkanten, gärna variation innanför och utanför spåret, så kan ni se att en sluta gör att hästen får aktivera sin bakdel mer med balans och strech. Rider du på fyrkantsspåret dag ut och dag in lär sig hästen att alltid ha stödet från väggen. Samt att kunna böja, ställa och flytta ger dig en rörlig, avspänd och nöjd häst :) Cassador är ett levande bevis på att det funkar. Ett väldigt viktigt tips är att inte sitta och hålla utan att rida fram när ni flyttar. Hästen ska inte stå på stället och trampa. 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: