Hopptrim 8 april


 
 
 
Idag vaknade jag på en väldigt trött sida, tar nog ett tag att åtehämta sig från mycket extrajobb och övertid. Jag fick ju ändå sova i helgen, även några middagslurar men trots det känner jag att jag är efter med sömnen. väl framme i stallet möttes jag av en väldigt pigg och glad häst, han har ialf aldrig några dåliga sömnlösa nätter (även om de bara sover 20 minuter/dag). Jag längtar så till vi kan släppa ut han i lösdriften, man ser på han att han längtar ut till dem. Ser han inte flocken så söker han med blicken och jag bara vet att han längtar ut dit. Tror detta och jag hoppas verkligen det, är lösningen på vårat sista lilla problem med överskottsenergi. 
 
Idag byggde jag fram en liten fortsättning från gårdagen, om ni är sugna på att kanske ta tredagars ordentlig trim så är det ju väldigt bra om man kan rikta in sig på något som man behöver träna på och succesivt öka svårighetsgraden. Igår började vi väldigt lätt med en bom på marken och ett sockerbitshinder. Idag ställde jag dit fyra sockebitshinder där det enkla sockerbitshindret stod igår och jag gjorde detta till en studs. Där jag hade bommen igår ställde jag dit ett lågt räcke idag, ungefär 40 cm och markbom på båda sidorna. Jag ökade även mellanrummet mellan sockerbitarna och räcket, så volten runt blev lite större.
 
Idag jobbade jag Cassador mycket i balans och det gjorde jag innanför fyrkantsspåret, han vinglar till ganska mycket då han blir stadigare med hjälp av väggen. Tycker det är viktigt att man tar sig ifrån väggens hjälp och använder kropp och ben som stöd istället. Jag rider även mycket diagonalt och byter varv ofta, sitter inte och trimmar länge i samma varv, liksidighet och övergångar är mycket viktigt. Cassador kastade sig väldigt ofta in i galopp och in i traven förr, men nu tar vi en sak i taget och jobbar rätt från början innan vi går på nästa uppgift.
 
Jag började med att hoppa minihindret på en stor 8-volt några gånger, sedan hoppade jag studsen en gång i varje varv på en stor volt. När han kändes uppvärms la jag till min lilla bana och la hela tiden fokus på att ha honom framför mig, en bra grundgalopp men han får inte sticka iväg och bli stark. Cassador kan bli lite taggad när man hoppar bana och som i dagens fall, hinder på hinder. Först trimmade jag en bra stund på den låga höjden, sedan höjde jag upp minihindret till 70-80cm (max 1m tycker jag man ska ha) och även bommarna på sockerbitarna åkte upp lite. När man hoppar av och höjer lite så blir Cassador genast mer taggad men jag behövde endast lägga två småvolter för att få tillbaka honom lite lugnt och sedan jobba fram han igen. Ibland var han ovanligt lugn efter räcket till sockerbitarna och då fick man den där stolthetskänslan i kroppen :) Jag kom inte många gånger efter att jag höjde lite, men vi båda lär oss otroligt mycket hela tiden och Cassador blir faktiskt mer och mer nöjd med hur jag jobbar honom med hinder. Då jag siktar på att muskla honom mer och även få honom lydig men på en rolig nivå, så jobbar jag honom dessa dagar aldrig hårt. När han känns fin och nöjd så är jag mer än nöjd. Sitta och nöta flera 100 gånger kommer inte att hjälpa, en sak i taget och det är väldigt roligt när man känner att man är på rätt väg :) I morgon blir det sista hopptrimdagen, har redan nu bestämt hur övningen/banan ska se ut. På fredag åker vi till motionsskogen, jag och Cassador, weiii :D
 
Tänk på det när ni bygger övningar hemma, mina eller andras, anpassa ALLTID övningen efter er och hästen. Man kan alltid göra de lite lättare om man tycker den verkar rolig och bra men lite svår. Något man också ska tänka på är höjderna, man behöver inte alltid ha höga hinder att träna på. Jag brukar trimma på lite högre hinder några dagar innan jag ska tävla eller på träning, men annars håller jag mig runt 1 meter.
 
 
 
 
 
 
Sötnosen då, ställde han i mitten idag igen så som jag gjorde igår men han ville inte stå kvar utan gick rakt mot mig. Han ville nog bara gosa och mysa med matte (läs äta upp mig), nöjd kille efter ett grymt träningspass.
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: