Back in town


 
 
Då var man tillbaka i Halmstad igen, tillbaka till det verkliga livet och alla rutiner. Började med att åka direkt till stallet, jag va både supertaggad att rida Cassador och väldigt trött från resan. Men nu kan jag inte slippa undan, en häst kvar och vi kommer att trimma mer eller mindre dagligen. Jag la idag fram en bom på marken och ett litet sockerbitshinder på en volt. Jag trimmade först med att komma på bommen i båda varven, jobbar likt en 8:a. Sedan la jag till sockerbitshindret och varvade med att komma på bommen och sockerbitarna.
 
Små hinder, bommar på marken eller lite högre hinder, jag försöker att trimma likadant. Jag jobbar mycket med att få fram hästen framför mig, speciellt när det är bommar på marken och små hinder, för det är här jag lägger grunden till att sedan gå in och hoppa bana. Jag märker fort när Cassador inte är framme för skänkel, då kommer han fel inpå bommen och hindret. Det är mer vanligt i hans svaga höga/mitt svaga högervarv, så där måste jag vara extra noga med att verkligen ha honom framför mig. 
Tänk på att hela tiden se vägen, inte för stora volter men inte för små heller. Jag vill inte ha stöd från väggarna så jag håller mig en liten bit innanför. Jobba hästen mjuk och följbar, hela kroppen ska följa med på spåret, inte för mycket tygeltag. Sätt ett lagom tempo från början och varva med att komma från båda hållen tills det känns bra.
 
 
Lätt att plocka fram och en supernyttig övning för både ryttare och häst!
 
 
 
 
 
 
Tog först en bild på bara övningen, såg så himla tomt ut...
 
 
 
 
Så jag ställde dit en häst och voilá, mycket roligare ju ;-)
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: