Nu ska jag berätta för er.


 
 
 
Idag hände det, idag är det den dagen som vi gjorde allt tillsammans jag och Cassador.
JAG gjorde rätt....
 
 
 
 
Jag red helt ensam idag, ingen kunde se det vi gjorde, jag ville bara lyfta luren och ringa Pernilla Josefsson och berätta. Det må ha regnat lite när vi red i början men det var inte regn som fuktade mina kinder utan det var tårar, glädjetårar. Jag va helt lyrisk, jag fattade knappt att det var sant. JAG hade rett ut ett helt träningspass från skritt till galopp helt själv. Utan en enda spänd del på Cassador och jag kunde göra i inprincip vad som helst!! Kan ni fatta det??!!! ÅÅÅÅ vad jag hade ville ha detta på film..
 
Nu ska ni få höra i detalj bland de bästa moments på evigheter!!! Jag började med att skritta runt på banan, böja, ställa och flytta. Igår var Cassador väldigt spänd och jag kunde knappt skritta honom då han aldrig kom till ro och började trippa väldigt ofta. IDAG, inte en enda trippning utan han skrittade i lugn och ro och gjorde exakt det jag bad om. Jag kunde flytta han sidleds utan en enda protest! Jag känner ju verkligen skillnad på en spänd Cassador och en avslappnad Cassador så redan i skritten va jag på rosa moln!!
 
Sedan började jag trava honom, han tog inte tag i bettet och stack för mig en enda gång. Han jobbade på harmoniskt och för att han inte skulle sticka med mig i traven som han gjorde igår. Red jag först i lite lugn trav ena långsidan och sedan gick jag på honom till den ökade traven. Hela tiden stämde jag av så han lyssnade på mig med förhållningar, lite tillbaka och sedan lätta och öka traven igen. Även om han var superfin från början så travade jag på en bra stund i båda varven, kunde nästan känna att han va lite trött.
 
Den där spända galoppen sitter som ett ont omen i både mitt och Cassadors huvudet och jag kände egentligen inte för att ta den när allt hade gått så bra. Men jag måste lära mig att handskas med mina egna problem även utan tränare. Så jag fattade galopp i det bättre vänstra, han va inte alls spänd men gick kanske på pyttelite på långsidan men jag satt still, trixade enbart med händer, böjde och ställde honom. Jag fortsatte tills jag kände att jag hade megakontroll och då ökade jag på både lång- och kortsidorna. I slutet varvade jag jag med både höger och vänster galopp, det var så konstigt, nu hade han ingen dålig sida?! Det jag nu förstår är att det var JAG som hade (har) en dålig högersida, inte Cassador. Jag har behandlat honom för spänningar i högersidan, men egentligen har det kommit från mig. 
 
Jag ville inte sluta rida idag!! Den känslan var det länge sedan jag hade, och den tycker jag man nästan ska ha varje dag!! Det är ju därför vi gör det, vi rider för att vi älskar det!! När det inte funkar så letar vi lösningar, vi vill ju få det att funka igen. Vi byter foder, vi byter tränare, vi byter sadel, träns och ibland även provar andra ryttare som hjälp. Men vad hjälper det om man inte funkar tillsammans?! Jag tror inte att alla hästar passar alla ryttare, men vi måste lära oss rida vår häst som den gillar det. En inspänd häst som bara får gå kort kort kort och med en hård hand. Tror ni den trivs med det?? eller en häst som trycker upp huvudet i taket, tar tag i bettet och bara köör. Tror ni den hästen jobbar rätt med sina muskler och är en nöjd häst??
 
Denna ridning som Pernilla har visat mig en endaste gång, har gjort under på oss. Tänk om några veckor bara, tänk när vi kommer ut och tävlar igen?! Om jag kan rida Cassador på tävling som jag gör nu hemma på banan så kommer folk bli rent av chockade, de kommer att fråga om jag har drogat honom. FÖR jag har fått höra ett och annat om min häst och även om mig. Så trött på att folk ska kasta skit istället för att hjälpa och hitta en lösning. Men som tur är så var det tack vare detta som gjorde att Pernilla hörde av sig, hon har sett oss på tävling och jag vet själv hur publiken kunde låta när vi hoppar hinder precis vid läktaren. Hon hade även följt mig på bloggen, läst om hur jag bytt foder hit och dit och lagt ner pengar på nya bett m.m. Visst kan något av detta göra det bättre men om inte ridningen funkar hur ska ett nytt foder och ett nytt bett göra underverk??!!!
 
 
Lovar att ni ska få se film i helgen på ridningen, och även på söndag
är det hoppträning för Pernilla här i Halmstad.
Hör av er om ni vill vara med <3
 
 
 


Postat av: Escaping Reality-ett nytt liv
2014-10-09 - 14:15:02

Jag blir så glad för din och er skull, härligt att allt löser sig!

Svar: Tack fina vän <3
Ica

URL: http://escapingreality.spotlife.se/


Postat av: Mamsen
2014-10-09 - 20:08:03

Ohh vad roligt, förstår att du är supernöjd med dagen. Som sagt innan du är en kämpe, en fighter och det är så härligt att höra du är nöjd och ser framåt och inte bakåt , bra pärlan vi hejar på er du är värd all cred.
Massa kranar

Postat av: Julia
2014-10-10 - 06:56:44

Jag gillar såg din kommentar på Elviras blogg om att du börjat se från hästens synvinkel. Du är en grym förebild!

URL: http://livetsomNHryttare.blogg.se


Postat av: Noomie
2014-10-10 - 22:01:34

Åh, så härligt för både dig och Cassador! Det är ni värda :'D

URL: http://lexx.blogg.se


Postat av: Erika Pettersson
2014-10-11 - 09:06:16

Åh va härlig! :D t för er

URL: http://erikapettersson.webblogg.se/


Postat av: Erika Pettersson
2014-10-11 - 09:06:30

Åh va härligt för er :D

URL: http://erikapettersson.webblogg.se/


Postat av: MalinKalin
2014-10-11 - 10:15:46

Men det är ju helt underbart :) Vilken tur att det äntligen fanns nån som ville hjälpa er <3
Härligt med den där magiska känslan! Ska bli himla kul när ni ger er ut på banorna och chockar folk med er otroliga förändring :D

URL: http://malinkalin.blogg.se


Postat av: Titti
2014-10-12 - 10:38:38

Det är härligt när man hittar rätt! Lycka till med din nya ridning! Tränar Pernilla möjligen själv för Krister Eriksson eller Thomas Hammar? Påminner om deras tänk./Titti

Svar: Tack :) <3 Där slog du huvudet på en spik Titti, hon tränar för båda ;D Hihi
Ica

URL: http://nafetiti.blogspot.com



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: