Så FIN NU!!


 
 
Jag har haft Helena i 1,5 år nu och hon är en grym equiterapeut!! Använder sig av nålar, laser och sina magiska händer!!! Fick massa beröm idag, då hon aldrig sett Cassador så fin i hull och kropp!! Jag tog ut Helena för jag kände att Cassador inte va riktigt hundra i sitt vänster framben. Absolut inte halt eller oridbar men jag kunde känna att något inte stämde. Vilket jag hade helt rätt i!! Små saker som gnager kan bli stora problem, gå inte för länge och gör det värre. Då blir det förmodligen dyrare med veterinärkostnader och längre vila. Ta hand om era hästar!!
 
Mellan de två vänstra nålarna så hade Cassador en väldigt tydlig karprygg innan. Detta hade Helena uppmärksammat redan första gången hon såg honom för 1,5 år sedan, han hade nämligen detta när han kom till Sverige. Vilket blev vardag för mig och trodde inte att det gick att få bort utan trodde han va mer skapt så. Helena har behandlat mycke spänningar runt karpen men vi visste inte om det skulle gå bort, då han är rätt tunn och omusklad. MEN IDAG märkte både jag och Helena att den är borta!! Helt sjukt va glada vi båda blev =D Det är tack vare både mig och Helenas behandlingar/övningar, säkert även den nya ridningen och ny stallmiljö. Allt hänger nog ihop!! Men jag är alltid noga med att underhålla hans rygg, smörjer in och masserar med balsamliniment, även strechning av alla ben.
 
 
Här får ni lite tips på övningar innan och efter ridning: 
Dra med fingrarna längsmed magen så att hästen skjuter rygg, "dra" svansen bakåt så att ryggmusklerna får stretchas. Du kan även dra med fingrarna, en hand på varje sida längsmed korset och bak. Då skjuter hästen även upp ryggen och strechar den.
 
 
 
 
 
 
 
 
I veckan ska jag ta en bild på Cassadors rygg och leta upp en gammal från i år. Ni kommer se stor skillnad för detta diskuterade jag och Helena att det är mycket som har hänt. Jag har även skaffat mig en sjukt bra padd från equipe som jag tänkte dela med mig av och varför jag tror den är bra. Denna kan ha en viss del i hans fina muskulatur på ryggen.
 
 


Postat av: silverbjälkes
2014-11-16 - 17:17:48

Stretcha ut sidorna med, det gör jag efter varje träningspass. hästrackarn ska kunna stå helt stilla och oansträngt kunna ta en liten godis från sin egen höft (typ nedanför korset nästan) jättebra mot stela sidor. och likaså in med huvudet mellan frambenen och så långt in-bak och upp under magen som möjligt. även detta få ryggen att räta ut och upp sig.

URL: http://finest.se/silverbj%C3%A4lke


Postat av: Neapocalypse - ・゚♥ ✞ - alternativ blogg & hästblogg ♥
2014-11-16 - 20:49:49

Läskigt med akupunktur!! <3

URL: http://neapocalypse.se


Postat av: MalinKalin
2014-11-17 - 08:59:19

Gud vad kul att det har blivit sån skillnad :D

URL: http://malinkalin.blogg.se



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: