Dagens övning :)


 
 
 
 
 
Idag var det trim på schemat och jag valde att bara ha bommar på marken då jag visste att Cassador skulle vara nog så taggad på det eftersom jag inte suttit på honom sedan i söndags.
 
Jag ritade snabbt upp hur bommarna ligger och vilka vägar jag red.
 
Börja i vänster var i trav längst upp i vänstra hörnet. Trava över de röda bommarna och rid rakt fram mot den blåa bommen men vik av till höger lite innan. Vänd nu huvudet och titta på den gröna bommen och rid så raka vägar dit du kan. Efter den gröna bommen rider du rakt fram mot sargen och viker av till vänster. Titta nu på de röda travbommarna och rid även här noga vägar. När du kommit över de röda travbommarna rider du rakt fram till den rosa pricken som ni ser på ritningen. Gör halt, stå still några sekunder och trava sedan över den blåa bommen och gör halt vid den rosa pricken på andra sidan. Fortsätt sedan i trav över de röda bommarna och rid till höger. Samma sak på denna sida som på andra.
 
När detta sitter fint gör ni exakt samma sak men efter du har ridit över travbommarna fattar du galopp och bryter inte av till trav fören du vänder upp mot travbommarna igen. Om ni inte vill rida raka vägar kan man också göra volter, eller varför inte båda delarna?! Rakt ena varvet och volter i andra =)
 
Denna övningen har jag tagit en del ifrån Hippsons böcker men anpassat den till mig och Cassador. Tänk på det när ni hittar en övning som ni vill testa, ni kan alltid anpassa allt efter dig själv och hästen.
 
 
 
Cassador va mycket bättre på att trava över bommarna än i helgen, men en gång "vägrade" han på det och tryckte ut sig åt sidan. Haha, jag skattade samtidigt som jag sa till honom att han får sluta upp att vara "lat" på bommar. Hade jag ställt upp en bana på 1.40 hade han hoppat allt med glädje och lite till. Det var absolut en mycket positivare häst men fortfarande har han mycket kvar att lära <3 Spännande!!
 
 
Bomövningen
 
 
 
 
En mycket nöjd häst :)
 
 
 
 
 


Postat av: Escapingreality-ett nytt liv i Shanghai
2014-03-27 - 16:54:48

Hade en häst tidigare som var tok-stor, ca 180 cm i mankhöjd och han vägrade lyfta på benen alls om det var under iallafall 70 cm. Han sprang bara rakt igenom.

URL: http://escapingreality.spotlife.se/



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: