Blogg, bloggare och status....


 
 
 
Jag har länge sugit på denna karamell och lagrat massa fakta men nu kan jag inte hålla mig längre...
 
 
Under ett år som bloggare har jag gått ifrån att absolut inte ha någon aning om bloggvärlden, kändisbloggarna och HUR man ska blogga. Allt tar sin tid och det har väl sin charm, ingen vill välja fel väg till toppen men för mig var det självklart att aldrig skapa en provocerande blogg för att nå ut till er läsare.
 
När jag började blogga så gick jag igenom alla hästbloggar jag kom åt, då jag inte kunde en enda för lite mer än ett år sedan. Jag lusläste många, googlade på allt möjligt jag ville läsa och lära mig om. Jag hittade mycket gott och blandat men på de större bloggarna föll det nästan alltid tillbaka på provocerande inlägg eller stort ego. De flesta som bloggar strävar efter status och skulle nästan göra vad som helst för att öka sina läsare och även bli kända, rent av läskigt när jag tänker på det. Det kan man även skåda när man följer en stor bloggare via instagram och läser kommentarerna, helt otroligt vilken makt de stora bloggarna har...
 
När man börjar blogga så testar man nog på allt mer eller mindre. Jag visste redan då att provocerande inlägg inte va min grej så jag skrev bland annat om min vardag och besökte andras bloggar, läste och kommenterade som vi nästan alla gör idag. Vi läser och tycker till, kanske hittar man en intressant blogg, kanske hittar man en ny följare m.m. Däremot minns jag väl vilka av de större bloggarna som bjöd på sig själva när en ny läsare tittar in. De finns de bloggar som man besöker, kommenterar, ställer frågor och aldrig, aldrig någonsin får ett svar tillbaka. Då kan denna bloggare ha 5 kommentarer i inlägget, exempelvis.
 
Jag bestämde mig bara för ett tag sedan att aldrig igen skriva och nämna namn i bloggen, jag kan nämna mina tränare, bloggare/läsare som kommenterar eller frågar något och andra i min närhet, även förebilder, men absolut inte utanför. Ni förstår nog själva vad jag menar och vart jag vill dra gränsen.
 
Om ni bara visste vilken information jag sitter på, om andra bloggare/ryttare. Inte bara en eller två utan flera, både av egen erfarenhet och av andras. Men vad tjänar jag på att avslöja det?? Vad får jag ut av att såra någon annan?? Skriva ett elakt inlägg, ett provocerande sådant om att hon eller han gjorde si eller gjorde så. Jag hoppas aldrig att det dyker upp ett inlägg på min blogg som sårar andra. Jag vet att jag någon enstaka gång har formulerat mig lite fel och haft fel information men det har jag tagit bort eller ändrat. Men som en del har sagt och snällt försvarat mig, "det är din blogg, du skriver vad du vill och du gör vad du vill med den". Dessa ord har verkligen makt och stämmer helt klart, men för mig är det väldigt skrämmande. Jag försvarade mig senast när det gäller Veldstarhästar, då jag äger en egen kunde jag inte låta bli att skriva lite om det, men många har vi haft olika erfarenheter av det och som jag alltid brukar säga, "smaken är som baken". Dessa fyra ord tycker jag passar klockrent in i hästvärlden, även bloggarnas värld.
 
Ni är några stycken som har frågat mig vilka bloggar jag följer och vilka jag tycker är bäst. Jag vet att jag aldrig har svarat riktigt på den frågan då det faktiskt inte fanns något svar då, men nu har jag kommit på det. Så om jag tar upp frågan igen, "Vilka bloggar läser du och vilka tycker du är bäst??". Det är faktiskt NI läsare som är bäst, ni som följer mig och även ni som har blogg har jag försökt att följa tillbaka. Men nu när ni är så många, och min tid är knapp så har det tyvärr blivit lite sämre med att kunna följa er alla. MEN det är faktiskt tack vare ER, era inlägg, kommentarer och frågor som har format mig och min blogg. Jag kommer att vara er evigt tacksam, även för era stöttande mail och feedback. Jag behöver inte nämna några namn men NI vet vilka ni är och jag vill med detta inlägg lyfta fram oss alla, inte de stora bloggarna för de gör inte alltid skillnad utan det är vi små, läsare och bloggare. Vi kan ta oss fram utan att provocera, man måste bara hitta sin egen röda tråd... <3
 
 
 
Vad vore en blogg utan sina läsare???
 
 
Vad vore en stor blogg utan alla små bloggare som kommenterar?? Som i sin tur hoppas på att någon hittar till deras blogg genom just den kommentaren???
 
 

Tack för att VI har hittat varandra <3
 
 
 
 
 
Det är inte alltid lätt att ta sig över till andra sidan, men med mycket vilja, arbete och envishet... <3
 
 
 
Jag vill även påpeka detta med glitter och glamour, livet handlar inte bara om det och har ni hittat en blogg som bara innehåller just detta får ni mer än gärna länka mig. Jag vet att en del vill framstå som det och därmed även vara en förebild, men för mig är detta inte en verklighet. Min verklighet speglar sig i glitter och kol, ups and downs, ja helt enkelt min vardag i ärlighetens namn. Jag tänker inte ljuga om att det har gått bra när det inte gjort det, jag tänker inte hitta på något som inte stämmer. Jag spelar med öppna kort och gömmer inga kort under bordet. Då kan jag stolt sträcka på mig och vara en god förbild...<3
 

 


Postat av: Matilda
2014-03-04 - 08:56:38

Det lät läskigt med information om bloggare och ryttare. Själv har jag noll koll på andra och försöker skriva som jag gjort de senaste fem åren. Det verkar funka. Jag drar även öronen åt mig när det blir för mycket snack om bloggträffar mm. Jag vill gärna hålla mig utanför. Jag är jätteglad att jag enligt bloggportalen låg på 45000 läsare senaste veckan men kommer inte ändra mig för att få fler. Jag tycker det är så mycket backstabbing och falskhet inom bloggvärlden och jag blir illa till mods av den. Förtäckta hot om information och skvaller, pikar samt mycket skitprat bakom ryggen men sedan när olika bloggare träffas så ska de fotas och visas upp bilder på bloggen.
Nu lät jag nog lite bitter här men jag får en klump i magen av många bloggar. Eller så är jag bara för gammal för att orka med spelet. :D
Kul att din blogg växer, vårda den väl! :)

URL: http://www.showjumper.se


Postat av: Olivia
2014-03-04 - 09:06:56

Jag har frågestund nu och undrar om du skulle vilja ställa några frågor?;) det skulle vara jättesnällt!
http://olives.blogg.se/2014/march/fragestund.html

URL: http://bloggprinsessa.blogg.se/


Postat av: emelie
2014-03-04 - 09:19:38

Väl skrivet erica, vi får hoppas på att du fortsätter vara samma härliga, öppna bloggare i framtiden. Det är en av de stora anledningarna att jag följer så frekvent.
Många blir så platta och opersonliga efter ett tag på bloggtoppen.
Stor eloge till "stor bloggare" som faktiskt tar sig tid att svara på kommentarer och till och med besöker sina läsares bloggar.

ha en toppenfin dag:)

URL: http://komkoma.blogg.se


Postat av: Carro
2014-03-04 - 11:08:59

Men Erica, ärligt nu detta är inte för att bitcha och sätta dit och yadayda men jag tror inte många missat vad du sagt om Tyra tex. Saker som du och equipe pratar om sprids och på ett ställe som ex scandinavium finns det öron överallt. Sen kan man ju undra varför du skriver att om ni bara visste vad jag vet om ryttare och bloggare när du ändå bestämt dig för att aldrig skriva något om det? Det känns som om du vill provocera ändå och det finns nog många som stått uppstallade med dig som har ett och annat att säga om dig också. Kör absolut din stil tycker ja men du kan väl åtminstone vara ärlig när du skriver att det är just ärlig du vill va.

Postat av: Lina
2014-03-04 - 11:27:21

Men har jag missat något???
Jag kan i alla fall inte minnas att jag läst något negativt om någon annan bloggare här på denna blogg.
Det enda som kommenterades var väl att Erica stod för att hon köpt Cassador på samma ställe som Tyra fast Tyra valde att sudda ut texten på hästens grimma på ett foto.
Det andra om att hon vet en massa om andra bloggare var väl bara för att betona att hon inte för skit vidare. Jaja, hur som helst tycker jag att denna blogg är otroligt inspirerande och ödmjuk och det kan man verkligen inte säga om alla.
Kör på Erica, jag ser fram emot ditt svar på Carros kommentar, ligger det något i det?
Om så är fallet så är väl ingen sämre än att man kan bättra sig och ibland hoppar det väl ur någon groda vid fel tillfälle fast man tycker man är försiktig.
Kram Erica <3

Svar: Saknar dig på bloggen <3
Ica

Postat av: Carro
2014-03-04 - 12:03:48

Du har inte läst något negativt här Lina så du har inte missat något. Det är bara det att verkligheten inte alltid överensstämmer med bloggen. Vi är ganska många som hört Ericas skitprat och kan återge ordagrant vad hon sagt om ex Tyra. Det är irriterande när man ska spela helgon som titulerar sig lilla försynta jag samtidigt som det späs på om hur många följare man har på insta typ 250 i ericas fall och hur stor bloggen är. Konstigt att den inte finns på någon topplista då?
Ja hata mig gärna och kalla mig avundsjuk men jag klarar inte när man hittat en blogg som verkar bra och genuin och sen hör man med egna öron att det bara är en uppmålad bild. Sorry.

Postat av: Susanna
2014-03-05 - 09:30:39

Bra skrivet. Bloggvärlden är ganska naiv när man tänker efter. Klart man mest vill visa det man gör bra och det som ser bra ut. Det är lätt att tro att allt är rosaskimrande hos andra av den anledningen. Jag brukar tänka på mig själv, klart jag lägger upp de finaste bilderna t.ex. och sållar bort de fula. Och om jag gör det, då gör andra det också. Ingen rider sådär perfekt jämt, som bilderna visar och ingen har det sådär supergulligullebra hela tiden som texterna säger. Jag tror att vi alla är ganska lika.

Svar: Tusen tusen tack för din fina kommentar, det betyder så mycket för mig vad ni läsare tycker och tänker. Det är ni som gör bloggen till vad den är idag <3 Nobody is perfect, och det försöker jag spegla min blogg med, verkligheten helt enkelt. Och skulle någon trampa mig på tårna kan jag trampa tillbaka med att vara ärlig!! =) nobody is perfect <3
Ica

URL: http://susannalundgren.blogg.se



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: