Vart tog Corvette vägen???


 
 
 
Corvette är inte långt borta :) Hon har snart varit en vecka hos min vän, Martina, utanför Gislaved där jag är uppväxt. Jag har till och med haft en foderhäst i detta stall så jag kan många ridstigar och även svampstället ^^.
 
Det började med att jag kände mig lite strypt både ekonomiskt och att tiden inte räckte till att ha två hästar just nu. Jag har ju betalat och betalar allt ur egen fick, båda mina hästar har JAG betalat helt själv. Det tar verkligen på krafterna när man även måste lägga så mycket tid och pengar varje månad, när man är just själv. Jag kände att jag behövde en paus från Corvette, det är verkligen hatkärlek mellan oss då jag haft henne sedan hon va 5 månader och uppfostrat henne genom trots och trots. Sälja henne har många gånger dykt upp i huvudet men det försvinner lika fort, på något vis så har hon DET som jag älskar hos en häst. Hon är väldigt mycket som jag, tjurigt envis, busig men snäll innerst inne och älskar att pussas och gosas. Hon har även alltid lite extra energi att ge och skulle aldrig bli kallad lat, även där är vi lika :)
 
När jag väl bestämde mig la jag ut en annons samtidigt som jag hörde av mig till Martina då jag visste att hon nyligen hade varit tvungen att ta bort sin förra häst. Martina blev väldigt glad att jag frågade henne men tackade nej då hon trodde att Corvette skulle bli alldeles för het. Men hon ångrade sig ganska snabbt efter att ha provridit henne och nu står hon i hennes stall. Martina har har både hunnit rida och löshoppa henne. Jag tänkte inte berätta mer om Martina utan jag bad faktsikt henne själv skriva några ord om både henne och hur det går med Corvette. Hon är som jag, älskar att skriva mycket så här kommer det....
 
 
 
*  *  *  *  *  *  *  *  * *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
 
 
MARTINA och CORVETTE
 
Jag är en snart 26årig tjej som har hållt på med hästar i lite drygt 20 år. Det började med att jag efter ridit på ridskola några år och hjälp ett par kompisar med deras ponnier lite grann att jag blev fodervärd på ett äldre halvblodssto. Hon var redan då 23 år men som en liten raket att rida ;) Riktigt trevlig dam efter Colombo-Utrillo. Efter detta fick jag en egen häst! :) Detta ett fullblodssto som verkligen stal en del av mitt hjärta. :) Henne hade jag i  ca 6 år, mellan hon var 13-19. Hon var efter
National Zenith-Styvesant. Detta var kanske inte den bästa förstahästen man kan ha, men jag lärde mig väldigt mycket! Det blev några clear rounder och hoppträningar genom åren. Lite parallellt med henne blev jag fodervärd på ett annat fullblodssto som egentligen skulle gå i avel men hade lite problem att bli dräktig tyvärr. Så efter några år köpte jag henne och hon fick bli lite hobbyridhäst som pensionär. Hon tog resterande del av mitt hjärta! Tillsammans med henne har jag upplevt mycket!
Dressyrtävlingar, hopptävlingar, en start i Working Equitation, en distans-start, en startfälttävlan
som hon nog uppskattade mer än mig till och med då hon tidigare hade en fälttävlanskarriär 
upp tom 2*. Vi började också som hoppekipage men drog oss sedan mer och mer mot dressyren.
Så där är jag nu, en 26årig dressyrtant som dock alltid kommer att vara hoppryttare i hjärtat!
 
 
Första passet efter att hon kom i lördags blev löshoppning på söndagen. Tänkte egentligen låta henne bo in sig några dagar innan men man får passa på när det vankas löshoppning! Kändes dessutom som ett bra tillfälle att hon skulle få springa av sig lite utan mig på.. ;) Hon var väldigt taggad och tyckte det var väääldigt roligt! :) upp till ca 1.15-1.20 hoppade hon på studs och högt över det lilla hjälpkrysset. Vi fick vara snabba att höja medan hon sprang runt hela varvet i ridhuset för det var i stort sett omöjligt att stoppa henne första 5-6 varven ;) När hon väl hade sprungit av sig det värsta hoppade hon riktigt fina språng och vi nöjde oss med tre språng på 1.30 som hon säkert var 30 cm över sista gången.
 

I måndags stod det egentligen ridning på schemat men pga av min mördande förkylning och alldeles för mycket tentaplugg blev det bara lite mys och morötter. ;) Likaså igår. Så första passet blev idag, onsdag. Longerade några minuter i båda varven innan jag satt upp för att vara på den säkra sidan. ;) Det var en pigg och glad Corvette idag! Hon var lite spänd i början av passet och blev därför lite ostadig i formen. Men hon slappnade av mer och mer och blev tillslut riktigt fin. :) Hade en kompis med mig som sällskap och hon föreslog att jag skulle rida LB:1-programmet lite på skoj! Och det gick faktiskt över förväntan! Ville inte sätta så höga krav på henne nu i början innan vi hittat varandras knappar lite bättre så vi hade lite styrsvårigheter till och från men det kommer att försvinna med tiden och då kommer hon bli riktigt fin! :) Hon blev dessutom lite taggad på slutet så sista travlängningen blev riktigt, riktigt bra och hon jobbade verkligen genom hela kroppen och öronen spetsade framåt! :) Ska bli roligt att testa lite mer imorgon. :)
 
 

 
*  *  *  *  *  *  *  *  * *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
 
 

Här kommer lite löshoppningsbilder som Martina har fotat. Spana även in den söta lilla publiken som sitter nere i hörnet, så mysigt =)
 

 
 
 
 
 
 
 
Ni kan se själv på bilderna att hon kommer stort in och hoppa studs, sedan störtdykning efter hindret. haha, ja över ska hon och inte riva, det gör inte duktiga hopphästar ;) Vilken galen liten toktjej, men någon va nog glad att få hoppa efter den långa och tråkiga vintervilan =)
 
 
 
 
 
 
 
Inte konstigt att min gråa lilla pärla fick 9-9 på 3 årstestet, vilken snygg hoppteknik!!
 
 
 
 
 
 
 
 
Så ja nu vet ni lite vart hon har hamnat och vad som hänt dessa dagar, jag kommer be Martina fler gånger att hon kan uppdatera vad som händer, om ni vill =) Nu ska jag sova, fullt ös i morgon, gym, ridning, matlganing, sova och sedan jobb, Godnatt BÄSTA NI!!! <3
 
 
 
 
 
 


Postat av: Neapocalypse - ・゚♥ ✞ - alternativ blogg & hästblogg ♥
2014-01-09 - 09:55:52

HAHAHHAHA alltså HERREGUD vad söt hon är! Hon ser ju för rolig ut! ^__^ hon verkar må bra!

URL: http://neapocalypse.blogg.se/


Postat av: Matilda
2014-01-09 - 10:09:08

Vilken perfekt lösning! :D Kommer säkert gå superbra!

URL: http://www.showjumper.se


Postat av: Sofia
2014-01-09 - 10:48:57

Visst är det de stallet du hade Bollta i när jag köpte henne?:)

Svar: Jaaaa =)
Ica

Postat av: Natalie
2014-01-09 - 17:35:34

Härligt att hon kunde komma till någon du känner. Hoppas det går bra för dem.
Jag förstår att det var tufft med två hästar. Jag känner igen mig i det. Särskilt nu när det regnar dagarna i ända, allt är blött, lerigt och tråkigt.

URL: http://nataliesnordsvenskar.wordpress.com


Postat av: emelie
2014-01-10 - 18:12:34

Wiho! Full fart!

URL: http://komkoma.blogg.se


Postat av: Julia
2014-01-11 - 02:22:35

Väldigt härlig uppdatering! Jag gillar verkligen Corvette.

URL: http://ohjuliet.blogg.se



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: