Lycka, jag ville bara hem och berätta för er!!!


 
 

Jag är så spritt glad så jag vet knappt vart jag ska ta vägen, tur jag hade ridhuset för mig själv för andra hade nog blivit irriterade ^^ ^^ ^^
För att ni ska förstå hur det va idag tänkte jag börja från början. Jag cyklade upp till stallet och hade verkligen inga förväntningar, bara små önskningar och hopp, hopp om att det inte skulle vara värre idag. En önskan var att han skulle komma till mig i hagen, inte hata mig för det hårda passet igår, ja det rann verkligen svett om min prins.
 
 Ingen vacker syn när jag kom till hagen, vilken grishäst jag har.. =(
 
 
När jag kom till hagen tittade han på mig, men vände sen bort huvudet från mig. Jag pratade med honom och han ändrade sig ganska snabbt och gick mot mig. För mig är detta lite NH, jag vill att min häst ska vilja jobba, han ska vilja gå till mig helt själv. Jag ska inte locka med godis eller gå in och hämta honom. Yes tänkte jag och gav honom massa massa ångestpussar när han va framme hos mig. Väl inne på stallgången såg jag hur ögonlocken på honom inte va lika villiga att vara öppna som de brukar. Han stod väldigt avslappnat i gången, lite naffs på grimskaftet så det var inga större fel på honom, bara en lite trött häst. Jag valde att lägga på dressyrsadeln idag för jag ville verkligen få honom riktigt mjuk och fin i sidorna och i en dressyrsadel kommer man åt mycket bättre än i en hoppsadel. Jag skulle skritta ut en lång runda med honom men de höll på att jobba med stora maskiner på gården och runt hagarna så jag ville inte få en mer spänd häst, jag ville ha en lugn framskrittning. Så in i ridhuset på en gång, skritta runt hela ridhuset på långa tyglar i minst 5 minuter. Sedan skrittade jag igenom honom i säkert 25 minuter. Böja, ställa och flytta. Han va såå fin, helt magiskt. Trodde inte han skulle vara så här mjuk, fin och samarbetsvillig idag men tydligen så fick jag igenom det jag ville igår, men som jag kämpade.
Jag ska även berätta det att i början av skritten va jag lite spänd och satt och dummade mig, jag tänkte "åå han känns så spänd, han kommer va helt galen i galoppen idag". Jag blev faktiskt arg på mig själv och skärpte till mig!! Sedan travade jag fram honom i låg form, nu kände jag verkligen att han va trött då han inte alls drog iväg eller hade den framåtbjudning han brukar ha (turbo), men han kämpade på och lyssnade på mig. Så skönt med en lugn häst för en gångs skull, speciellt efter gårdagen. Direkt efter jag va klar med traven så gick jag på galoppen, här ska vi inte dra ut på något tänkte jag, bära eller brista. Började i hans bättre vänster, wooow, suuuper fin. Lite taggad vissa stunder men absolut ingen fara, jag var ju rädd att han inte skulle vilja ta fattningen eller orka men han hade absolut lite energi kvar till galoppen. Jobbade han först runt fyrkanten sedan på stor volt. Han ville verkligen göra rätt för sig idag, helt sjukt att man verkligen känner det. Min fina prins!! Jag bröt aldrig av till trav utan jag red snett igenom och direkt över till höger galopp. Yes, yes, yes satt jag och sa och berömde honom hela tiden. Inte en enda gång drog han upp huvudet och gav upp. Han kämpade och kämpade och kämpade. Haha, det är nästan så det kommer tårar nu när jag skriver, Cassador är verkligen så speciell för mig, jag vill bara att allt ska funka och ramla på plats. Jag vet att det tar tid, men nu har jag haft honom i 2 år... OMG det firar vi om 6 dagar, den 16 Januari 2012 kom han till Sverige!
Men jag tror ni alla förstår mig, vem vill inte att det ska funka till 100 med sin häst?! Vi är ett grymt bra team jag och Cassador, många säger det, ni är några som skriver det här på bloggen och även min tränare. Min tränare hade aldrig velat rida honom, hon säger att han har alldeles för mycket nerver och då rider hon många många olika hästar. Jag själv känner att jag förstår mig på honom, man måste handska honom med silkesvantar men vara rak och bestämd med vad man vill. Han skulle aldrig vägra jobba eller vägra lära sig något om det inte är något som känns fel. Innan han behandlades kände jag att han stretade emot i slutet, han ville inte jobba lika lätt och ville inte ex ut i vänster varv om jag nu bad han om det. Men nu är det helt annat, vi har fortfarande mycket kvar att jobba på. Mycket dressyrpass och stabilitetsövningar som ska nötas in.
Men varför betedde han sig som han gjorde igår?? Jag har bara två saker som jag får upp i huvudet. Jag la fram 4 bommar på marken som vi skulle komma på, antingen så blev han pigg och glad, eller mer spänd av förväntning för att han trodde det nalkades hoppning. Eller så hade han bara en allmänt galen och jobbig dag där det inte fanns tid för att slappna av. Idag var det tvärtom, idag fanns det ingen tid för att vara spänd och galen, idag va Cassador den lugna prinsen som ryttaren har drömt om länge... <3 <3 <3
 
 
 
 
Ni skulle sett och lyssnat på mig under dagens pass,
jag berömde Cassador hela tiden, ja ett stort lass.
När jag avslutade "mardrömsgaloppen" med ett STORT leende,
stannade jag upp och gav en godis till min icke fiende.
Hela jag sken upp som solen,
även Cassador njöt av den ro(l)len.
Lycka är det när man känner att sin häst är tillfreds och glad,
kämpa ska vi tillsammans varje dag.
Lyckan kommer lyckan går,
hoppas du alltid förblir min, Cassador <3
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Postat av: Lina
2014-01-10 - 17:14:31

Vad kul att det känns bra igen, han hade kanske bara en dålig dag eller så kanske du hade en sämre och inte red som du brukade, blev lite orolig som i sin tur skapade mer spänning osv.
Härligt att det bara var kortvarigt vad det nu var :)

Vill slå ett slag för det där med ordentlig uppvärmning också, du kanske skulle göra ett inlägg om det.
Det är mer regel än undantag idag med dålig uppvärmning, jag kan i alla fall se en tydlig trend i mina trakter.
Man skrittar fram en snabbis, tar tyglarna och knölar ihop hästen och börjar trava. Efter ett par varv i trav räknas den som uppvärmd och förväntas prestera. Då är det allt från sparkar med skänkeln och hårda händer till slag med pisken om det anses behövas.
Min tränare tycker att jag är lite udda, jag är den enda av hennes elever som vill ha 30min på mig för att rida fram före lektion.
Jag har ett upplägg som jag följer ganska strikt.
Jag skrittar alltid fram på lång tygel i 10min, sedan tar jag tyglarna och böjer och flyttar hästen i skritt i ca 10min och jobbar då hästen i unghästform, lite längre och lägre i halsen men inte framtung. Under skrittarbetet ger hästen mig automatiskt klartecken när jag kan korta tyglarna, lite i taget under skrittarbetet så när jag börjar trava har jag hästen antingen i unghästform eller någonstans mellan unghästform och våran vanliga arbetsform.
Jag värmer upp med bågar, volter, öppna och sluta men jag känner av min häst hela tiden så jag vet när jag kan öka kraven vartefter.
Dom högre kraven och den mer samlade formen lägger jag inte in förrän i den senare delen av arbetspasset.
Du verkar ju också ha en bra inställning till det där med uppvärmning så ett inslag om detta vore ju toppen :)

Svar: Det ska BLI chefen =P
Ica

Postat av: Neapocalypse - ・゚♥ ✞ - alternativ blogg & hästblogg ♥
2014-01-10 - 18:01:23

Åh vad kul!
Min medryttarhäst var också väldigt pigg av sig så på en vecka fick jag göra ungefär 3-4 ORDENTLIGA ridpass med lååååånga galopper och massa sånt där. Då höll hon sig okej-lugn, haha :D

Blir så glad för din skull att det går så braaaa ♥ ♥

URL: http://neapocalypse.blogg.se/


Postat av: Denise
2014-01-10 - 20:14:13

Härlig känsla när det går så bra, när man blir förvånad över att det går så mycket bättre än man hade förväntat sig! :D

URL: http://flingans.nu



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: