Nytt försök igen :)


 
 
Jag är SPRUDLANDE GLAD!!! (hihi, mer säger jag inte)
 
Idag har jag varit duktig, valde att låta bilen vila en stund till och tog min röda fara till stallet. Cykla är så nyttigt och man får frisk luft (som om man inte får det istallet) haha. Halt och buligt men jag tog mig envist dit, började fundera på om det fanns dubbdäck till cykel, hade varit himla fiffigt!! Väl framme vid 09.00 såg jag min fina häst gå och leta och drog upp höstrån ur snön. Duktig kille!! Äta bör man annars dör man!! Han verkar mer hungrig nu och inte lika ihopdragen i kroppen (ja jag täckar han ordentligt).
 
Igår fick Cassador nya skor, snösulor hade han sedan tidigare men nu satte jag på nya broddar runtom. Eftersom vi fortfarande ger honom lugnande när vi skor så passade jag på att klippa hela huvudet då han inte riktigt gillar det. Tog även frambenen med men sedan orkade han inte mer och inte jag heller. Så NU har vi baaara bakbenen kvar och idag var det fööör kallt så last day har jag satt på fredag, då måste jag klippa bakbenen innan det växer ut för mycket på kroppen.
 
 
 
Saknar att resa utomlands...men hästarna är den bästa resan jag gjort hittills <3
 
 
 
 
Tänkte prata lite foder idag med, först ska jag lägga upp de tips jag fick igår.
 
Caroline
 
Mitt fullblod som kom direkt från en galoppryttare var väldigt mager när han kom och jag fodrade med Hippo Alfa grow och han gck upp väldigt fort bara på en månad. Nu får han fortfarande det fodret men inte lika mycket längre. Kanonfoder =)
Fast tror att Plus protein är typ samma som du ger, ska jämföra innehållet innan jag uttalar mig...
 
 
Johanna

Mitt polska halvblod har jag haft samma problem med. Han är närmare 180cm hög och var jäkligt benig när jag köpte honom. Jag har provat ALLT verkligen och upplevde som du att en del müsli gjorde honom lite crazy. Men vad som på bara några veckor gjorde underverk var krafft müsli avel! Provade den som en sista utväg (vem ger avel till en vuxen häst lixom ;-P) och kompletterar med krafft grov 125. Nu säger till och med mamma att han ser lite rund ut, hihi :-) tycker verkligen du ska prova det, min älskar dessutom smaken då den är väldigt "blandad" med massa gott i. Lycka till!
 

Åsa
 

Foder är en djungel, det är svårt att hitta något som passar rent innehållsmässigt!
Mitt råd till dig och alla andra som lägger ner enorma summor på olika fodermedel; analysera ert grovfoder!
Det är A och O att först veta vad grovfodret innehåller, vet du inte det så vet du inte heller vad din häst saknar för att gå upp i vikt eller muskla sig rätt.
När man gör en analys så får man reda på vilka kvoter man har och det är enormt viktigt att det är rätt balans mellan exempelvis fosfor och kalcium.
Börja med analys och leta sedan efter ett foder som passar ditt grovfoder.
Det finns mycket pengar att spara! :)
 

Lina
 
Precis som Åsa skriver så måste man analysera sitt grovfoder, det gör och gjorde jag också men trots det och en väl balanserad foderstat så har jag aldrig lyckats få mitt fullblod så rund som jag skulle önska.
Hon tillhör det klassiska fullblodet, tunn och väldigt smäcker.
Det andra fullblodet är naturligt rundare och har inga problem med hullet, rund och go för att vara fullblod men inte tjock :)
 
 
 

Vi gör alltid foderanalyser i stallet men vi har inte fått från den nya leveransen. Vi har frågat efter en ny men det har inte kommit någon än, som vanligt. Jag har tagit en bild på vår förra analys, dock säger dem att det ska vara ännu mer proteinrikare i år men så länge Cassador inte får i sig den mängden han behöver så kommer han inte gå upp den vägen. Jag vägde alla påsar idag och då fick jag det till 11 kg. Vi ska alltid väga då vi tar det vi betalar för. Jag betalar för 14 kg för Cassador men han har bara kommit upp i det mitt på sommaren då han går som mest. Ligger det massa hö i boxen och hö ute så minskar jag lite och är det tomt i box och ute ökar jag lite, jag går på känsla och vad han vill ha. Corvette däremot äter ALLT hon får till sig så där får hon exakt de kg hon ska ha och behöver.
Så nu har jag mailat efter en ny analys, tills dess kommer jag börja ge honom halm, hö, hippo cool, krafft PLUSS protein, mineraler och lusern hackad strå. Kanske att jag tar bort mineraler då det ska finnas i PLUSS men jag byter ut det mot ren olja. Så får vi se vad som händer, om det händer något. Det är inte mycket drastiskt som händer på den kroppen kan jag säg, jo om han tunnar ut och tappar muskler. Halm verkar han älska då några andra hästar i stallet står på halm och när någon har gått förbi med det hugger han tag i några strån varje gång. Även när jag mockar hagen så letar han efter strån i kärran. Men jag skulle inte en dag palla med hans box om jag bytte ut strö mot halmbotten. Han vandrar och är väldrens gris, bättre att jag lägger in extra så han kan mumsa på det. Håll nu tummarna att det funkar!! Bildbevis kommer att komma på vägen... =)
 
 
 
 
 
 
 
En liten fråga till ER LÄSARE, gillar ni att jag publicerar era och andras kommentarer?? Tycker ni att det är roligt att se vad andra kommenterat?? Jag tycker det är roligt att lyfta mina läsare och använda kommentarer som en grundpelare i inlägg. Om ni har frågor eller feedback, somi detta inlägg är det feedback, egna erfarenheter och tips.
 
 
 


Postat av: Victoria
2014-01-22 - 17:50:07

Visst är han, blev allt lite kär i honom ;) Tusen tack, det ger verkligen att öva på djur man inte känner.

URL: http://impalaa.blogg.se


Postat av: Christa
2014-01-22 - 19:24:23

Nu har det blivit nåt knas med din sida (igen) Mitt över dina inlägg ligger rutor med reklam, typ "Nordic Feel" och från "Skolverket". Mystiskt ;) Skymmer ju texten du skrivit :(

//Tant C

URL: http://sangrud.se


Postat av: Carolin
2014-01-22 - 20:20:00

Kan inte se slutet av texten tyvärr :(
Men kunde ju läsa början och som inbiten pendlingscyklist kan jag informera om att visst finns det dubbdäck till cykel! Och det funkar alldeles utmärkt! Väl värt att investera i! Jag susar fram lika snabbt som vanligt trots packad snö och isfläckar. Dock bör man vara liite försiktig när man cyklar där det INTE är halt eftersom dubben är i vägen då och du mister den vanliga friktionen mellan gummi och asfalt så om man svänger FÖR skarpt kan greppet släppa. Men det är inget jag har märkt av än :)

URL: http://carrolite.blogg.se


Postat av: Lisa
2014-01-22 - 23:37:58

Jag har dubbdäck på min cykel!! :D

Postat av: Anna
2014-01-23 - 07:31:55

Jag har dubbdäck till min cykel på framdäcket. Är superbra :)

URL: http://dressyranna.blogg.se


Postat av: Lina
2014-01-23 - 17:28:57

Jag tycker det är jättekul att du publicerar våra kommentarer, då känner man sig sedd och vet att du läser det vi skriver.
Det känns som om du bryr dig om dina fans :)
Smb proteinet i den analysen var väl ingen höjdare men inte katastrof men så klart inte det bästa om man vill göda sin häst.
Sen är ju grovfoder dyrt så om det stallet man står på tar eget foder kan man inte begära att dom ska köpa in så då blir det till att fixa med extra tillbehör för att få upp rondören på annat sätt. :)


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: