Cassador, fem och en halva 12/1


 
 
Då var det dags för en gammal goding, fem och en halvan. Denna övning är nyttig både för den äldre och den yngre hästen, även för ryttaren. Höjden kan man ju variera efter hästens utbildning. Cassador har bara hoppat några gånger efter vintervilan så jag hoppade inte så högt. Däremot kom jag några fler gånger än jag tänkt mig, han hade rikligt med energi och tyckte inte att man skulle komma i trav mot denna hoppövning. Jösses vad vi ska nöta travhoppning nu, varje varje vecka. Det är så grymt nyttig träning då de verkligen får lära sig att vara lugna, avslappnade och sedan sätta sig på bakbenen när man hoppar. Jag skulle rekomendera X-hinder att travhoppa över. Jag kommer göra om denna övning på tisdag med byta ut oxern mot ett X-hinder.
 
 
 
Är jag den enda som är perfektionist när det gäller att bygga hinder och färgval?? ^^
 
 
 
 
 
 
Ni som har kikat på filmklippen i inlägget "2013 i klipp, Cassador" eller ni som har följt mig. Vet hur Cassador är mot, över och efter hinder. En taggad häst som behöver lära sig att vänta, lyssna på mig och bli mer rundare i sprången. Jag kommer träna både mig och Cassador stenhårt på markarbetet och hinderövningar där våra svagheter ställs på prov. VI måste skärpa till oss, VI måste lära oss hur vi ska funka ihop inne på banan och VI måste träna och träna för att bli BÄST, som ett team :)
 
Jag är jättenöjd med Cassadors insats idag, minst sagt min egen. Ni kan se massa ihopklipp i filmen, nästan alla språng är med och våra missar har jag klippt in också. Jag är ärlig och vill inte mörka våra brister, jag bjuder på alla våra sidor med denna blogg.
 
Jag sparar min rygg med att inte bygga fram mer än vad jag behöver ;) Så först hoppar jag fram på krysset på en stor 8-volt. Jag kommer 2 gånger i varje varv och stannar inte mellan utan galopperar på och jobba i god arbetsgalopp. Sedan pausar jag lite och kommer sist på oxerna, även här en 8-volt och 2 gånger i varje varv. För en del kan det vara svårt att hoppa ett hinder snett, kanske inte heller är den bästa idén till framhoppning. Men jag känner min häst och gör det gärna "lite svårare" för honom då han normala fall bara taggar och rusar på ett litet kryss.
Första gången jag kommer på övningen är han superfin, lugn och grymt taggad. Spana in öronen och benen, han vill verkligen mot hinderna. Sen kommer han bra några gånger, men när det blir lite högre så börjar han tagga till ordentligt. Ni kan se att jag avbryter en gång i övningen, då jag verkligen vill tala om för honom att det INTE är OK att fatta galopp tidigt och stressa upp sig. En "normal" häst ska komma in i trav och falla in i galopp naturligt. Men Cassador är ju inte som andra och lite egen.. Jag kom direkt på övningen efter att jag bromsade upp honom och jag vet att jag rider på en klok häst så jag vet att det inte skulle sätta sig i huvudet på honom. Han skärpte till sig en stund, sedan taggade han till två gånger till och sist avslutade vi med en helt ok runda. Ja ingen kan klaga på hans bjuding ialf :)
 
 
 
 Kom gärna med feedback =)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Titta vilken fin språngkurva han har, mycket mycket bättre har den blivit och
ännu bättre ska den bli<3
 
 
 
 
 
 
 
 
"Den som ger upp innan han/hon har försökt har allt att förlora,
den som kämpar och vill kan vinna mycket"
 
 
 
 
 


Postat av: Neapocalypse - ・゚♥ ✞ - alternativ blogg & hästblogg ♥
2014-01-13 - 07:40:58

Åh så fint det såg ut! Och det såg ut som att han tyckte det var suuuuuperkul ;) ♥

URL: http://neapocalypse.blogg.se/


Postat av: Allroundryttar'n - Anna & Polett
2014-01-13 - 08:37:05

Herre gud vilket STORT ridhus ni har! Fan vad nice!
Ser sjukt bra ut, lugnt och sansat ändå. Jag ser bara en pigg häst, faktiskt inte en stressad! Bra jobbat! ;)

URL: http://www.allroundryttarn.horseworld.se


Postat av: Therese L
2014-01-13 - 09:12:44

Snygg där! Ligger i soffan i sadelkammaren, slöare än nånsin, men nu skall jag ut i ridhuset och bygga!! Erica, mitt hästliv är beroende av dig som inspirationskälla just nu;)

Inte hoppat sedan början av december tror jag, femhalvan blir perfekt!

Postat av: Johanna
2014-01-13 - 11:06:04

han är ju för härlig med sin hoppglädje!
travhoppning är nyttigt, men jag har så himla svårt att känna avstånd vid travhoppning! får sällan till någon bra avsprångspunkt, chansar varje gång ;)

URL: http://tigermysig.blogg.se


Postat av: Greta
2014-01-13 - 14:56:23

Asså jag har läst din blogg i två dagar och blir så himla inspirerad! Jag gillar hur du tar bra bilder, videos och så vidare så att man förstår! Bra grundarbete bakom bloggen känns det som!

URL: http://gretanystrom.se


Postat av: Greta
2014-01-13 - 14:56:23

Asså jag har läst din blogg i två dagar och blir så himla inspirerad! Jag gillar hur du tar bra bilder, videos och så vidare så att man förstår! Bra grundarbete bakom bloggen känns det som!

URL: http://gretanystrom.se


Postat av: Greta
2014-01-13 - 14:56:24

Asså jag har läst din blogg i två dagar och blir så himla inspirerad! Jag gillar hur du tar bra bilder, videos och så vidare så att man förstår! Bra grundarbete bakom bloggen känns det som!

URL: http://gretanystrom.se


Postat av: Greta
2014-01-13 - 14:56:25

Asså jag har läst din blogg i två dagar och blir så himla inspirerad! Jag gillar hur du tar bra bilder, videos och så vidare så att man förstår! Bra grundarbete bakom bloggen känns det som!

URL: http://gretanystrom.se


Postat av: Lina
2014-01-13 - 17:29:59

Vad fina ni är Erica :)
Man ser hur glad han är och du har för härliga ljudeffekter i slutet hehe ;)
En fråga bara från lilla mig som är dressyrryttare
Tror du att det skulle vara effektivt att träna på att göra halt mellan två bommar (på lämpligt avstånd så klart)
efter hindren för att få honom att inte tagga så mycket före och efter hindret?
Ser fram emot fler träningsfilmer från dig Erica, hoppas dom blir längre och att vi får höra dig prata på dom
Kram :)

Postat av: Julia
2014-01-15 - 15:13:56

Ni passar verkligen varandra så himla bra! Tycker det verkar som att han och min Melroose är väldigt lika i hoppningen. Det är kul att du även visar när det går fel. Cred till dig som är en duktig och konsekvent ryttare!

URL: http://ohjuliet.blogg.se


Postat av: Hanna Dahl Albertsson
2014-01-16 - 15:43:59

Hej, Jag tycker det ser mer sansat ut från båda håll ;-) Försök försök ( vet att det är svårt) men var själv lite lugnare mellan hindren. Du har själv lite brått med att komma över :-)

Svar: Hej Hanna, tusen tack för din kommentar, roligt att du gav mig lite feedback. Jag jobbar stenhårt på det och jag känner på mig att jag kommer vara mycket lugnare i min ridning i år. Jag vill så mycket och lär mig hela tiden!! Tack för dina hjälpande ord <3 Vi ses snart på tävlingsbanorna!! =)
Ica


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: