Morgonstund har hoppning i mun ;P


 
 
Denna bild togs 07.20, då var det dags att skritta och trava fram innan Amanda kom.
 
 
 
 
 
Amanda va på Mickedala igår kväll och hade hoppträning. Sedan skulle hon åka hem till sin familj i Falkenberg och då kom hon på det att man kunde låta hinderna stå framme och sedan ta mig på vägen tillbaka till Båstad. Då jag jobbar kväll kan jag aldrig vara med på de "vanliga" hoppträningarna så jag måste ha någon som verkligen vill lägga ner lite av sin förmiddagen åt mig. Så blev det och gu så skönt att slippa köra till Båstad för en gångs skull, vilket jag absolut gör, för TRÄNA måste man!!! Amanda hade sjuukt bra bana idag, både svår och nyttig för Cassador. Då vi hade bakslag i tisdags och onsdags med en fullkomligt megagalen Cassador så ville jag så fort som möjligt träna för Amanda. Igår, torsdag, så va han jättelugn igen och superfin att rida, jag tömkörde honom ca 30 minuter och red sedan i nästan 1 timme. (lite för att han skulle va genomriden och inte sååå pigg till hoppningen). Det hjälpte dock inte, Cassador började lugnt i skritt och trav och han kändes fin, tyvärr vet inte Cassador va lugn är när man hoppar då han gärna vill dra i lägsta växeln och blåsa fullt ut. Ni som sett honom på film vet vad jag pratar om och tyvärr fick jag inte dagens pass filmat för ingen orkade gå upp vid 07.30 för att titta på när jag hoppade =P
 
 
När det gått ett tag under passet så säger Amanda så här: "Cassador har så mycket energi och är en het häst, vi måste nog hitta ett sätt som dämpar hans kondition. Ja, du får helt enkelt sluta upp att konditionsträna honom". Önskar nästan att dagens pass filmades, efter sista rundan flåsade jag som en stucken gris och Cassador va inte det minsta trött ^^. MEN en sak är säker, både jag och Cassador gjorde ett grymt bra jobb idag, jag va lugn som en filbunke medans mitt ånglok under mig hade missat filen i morse. Ni kan se linjen med alla räckena, Cassador kommer superfint inpå och även om jag säger pro och tar förhållning mellan hinderna så kommer han närmre och närmre och en gång fick han hoppa sista hindret stillastående. Så vi fick jobba lite på bara räckelinjen, vi kom och hoppade 1:an och 2:an och sedan halt, sedan samma sak igen, efter det kom vi 1:an, 2:an och 3:an och halt. Nästa gång kom vi på allt och det gick mycket bättre, i slutet fixade vi det riktigt ritkigt snyggt och bara för några månader sedan trodde jag inte det om denna häst och mig. Vi har utvecklats så mycket och bara under den första tiden detta år, så himla roligt. Cassador fövånade både mig och Amanda lite då han lyckades komma riktigt lugnt och fint på oxerlinjen både med fyra mellan och sedan 3 följa med, duktig kille och duktig pilot!!
 
Cassador va så taggad idag och hoppade som en gud, ja han va inte i en enda bom. Den där hästen är guld värd, han har så mycket vilja och glädje att lyckas så det är helt makalöst. När man sitter på honom känns han som en superman, JAG KAN SJÄLV, JAG KAN ALLT och INGENTING ÄR OMÖJLIGT. Tänk om alla fick känna den känslan med en häst någon gång, det är inte alla hästar som har det självförtroendet som han har men ett tips är att mycket av självförtroendet smittas av från ryttaren. Jag har absolut inga nerver när jag hoppar och viker inte av eller tvekar för något. Är det tävling är det 200% fokus och massa jävla-anamma ;P
 
När vi var färdiga va Amanda tvungen att rusa och redan igår i telefonen hade hon informerat mig om att hon inte hann hjälpa mig med hinderna. MEN det va det minsta problemet ju, jag plockar hellre undan än kör bil och släp i 2 timmar. Amanda fick en liten alla-<3-dag present av mig som tack för att hon kom till Mickedala idag, som tack för lånet av tränset och som tack för att hon ställer upp på mig och är min fantastiska tränare <3
 
När jag glatt skulle börja plocka undan så drog jag av Cassador alla grejer, sadel, träns och rubbet. Bara skydden kvar och satte på honom en grimma. Jag hoppades på att han skulle vara liiite trött och inte bralla en massa i ridhuset då vi inte få släppa hästarna i stora ridhuset. Först följde han efter mig lite, sedan gav han sig ut på egen hand och skrittade själv 2 varv runt fyrkanten. Sen ringde jag upp till Johanna som jobbar i stallet, jag bad henne hålla ett öga på Cassador medans jag hämtade en myig fleece till honom så han inte skulle bli kall. När jag gick ut ville han följa med mig och sen hängde han huvudet över dörren för att titta vart jag tog vägen. När jag kom tillbaka igen kom han direkt och jag la på filten, gav lite godis och masssssssa pussar. Sen hade jag honom hack i häl medans vi plockade bort alla 1000 hinder =D Han va så nöjd Cassador, man kan verkligen se det på honom och han trivs att gå runt själv och bara njuta av livet.
 
 
Jag hinner inte rita upp banan nu och förklara. Gör det ikväll eller i helgen, NI MÅSTE BARA testa den hemma!! Men jag tog några bilder som ni kan se nedan.
 
 
 
 
 
 
 
Panoramabild, fick med alla hinder =D
 
 
 
 
 
T R Ö T T ? ! ? ! Näää, men allt lite svettig och ser supernöjd ut!!
 
 
 
 
 
Ps: Avslöjade för en i stallet idag om mitt nya samarbete och ni skulle sett hennes ansikte. Hon sken upp som solen själv och gick fram och kramade om mig och sa grattis. hihi, skulle bara reta er lite till ;-)
 
 
 


Postat av: Caroline Bågfeldt
2014-02-14 - 13:17:29

Sv: Haha ja :D Jag är jättetaggad, hoppas verkligen att det funkar!

URL: http://carolinebagfeldt.se/


Postat av: Neapocalypse - ・゚♥ ✞ - alternativ blogg & hästblogg ♥
2014-02-15 - 13:17:24

Åh vad roligt! ♥ ♥ Önskar jag själv hade tillgång till ridhus ♥

URL: http://neapocalypse.blogg.se/


Postat av: Marie
2014-02-15 - 21:35:42

Sv: Ja verkligen!! Jag håller då tummarna att det inte händer igen!
Hon verkar då må bra nu, hon är då piggare än på länge iaf :) nu hoppas jag det ilet håller i sig iaf :P

Men å, sluta å retas, jag vill veta NU! :P

URL: http://clarabelelhabiba.wordpress.com



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: