Ett sista... :)


 
 
TACK Linda för ditt andra svar. Lite mer konkret och något jag kan svara på :) Jag förstår absolut att du reagerar för det gör jag hela tiden och jag försöker faktiskt göra något åt det.
 
 
Linda skrev tillbaka:
 
Det var jag som skrev kommentaren och jag står för att jag tycker att han är för tunn faktiskt. Jag skrev inte det för att hoppa på och jag har inte en aning om vem du är. Så det är ingen som känner dig som vill jävlas. Jag tror nog inte att jag är ensam om att tycka att han är tunn. Jag försökte dessutom inte vara elak utan skrev bara att du kanske borde fodra upp. 
Jag har reagerat flera gång men speciellt på dessa två inläggen: 
 
https://cdn3.cdnme.se/2496086/6-3/img_7828_52e65923e087c3257d775518.jpg
 
http://icusen.blogg.se/2014/february/fraga.html#comment 
 
Jag är också medveten om att alla hästar inte är lättfödda liksom att vissa är svårare att få slimmande men det är inte omöjligt. Du skriver själv att du ska sluta konditionsträna honom och det är vettigt även om det inte var pga hullet du skulle göra det. Det finns som en annan skrev här ovan olja som man kan ge, rapsolja, majsolja eller foderolja som har påvisat gott resultat. Har han fri tillgång på hö dygnet runt? Ger du honom kraftfoder som är anpassat efter hästar i underhull? 
Det verkar som du rider och tränar honom hyfsat hårt. Kanske du skulle ta en lugnare period och hoppa bara på hoppträningarna och sedan rida pass som inte är så krävande. Ju mer kondition han har ju mer kommer han att göra av med eftersom han verkar vara så aktiv. Jag hade försökt stimulera huvudet på honom och inte kroppen. 
Just nu verkar det gå någon form av trend i bloggar att holländska eller utländska hästar får lov att vara magra. 
De hästar du lagt upp i inlägget förstår jag inte riktigt hur de hör ihop med min kommentar. Men du gör som du vill. 
 
 
 
Mitt svar:
 
Jag konditionstränar honom kanske en gång var tredje vecka i skogen då han är väldigt pigg av sig så har jag inte kännt att de är mer nödvändigt. Min hopptränare tyckte jag skulle dra ner på konditionen OM DET hade funkat, vilket hon faktiskt tvivlade på, då det är lite av hans personlighet. Jag rider ofta i skogen men mest enbart skritt och lite trav, och klättring. Sen har jag inte hoppat han sen tävlingen och innan det träning och innan det tävling. Så nej igen, jag hoppar honom inte mycket heller :)
Jag gillar inte hönät utan ser till att han alltid har några strån kvar från lunch och kväll, är det tomt fyller jag på mer, lämnar han mycket minskar jag lite. Jag försöker anpassa varje dag efter honom. Jag har försökt med Lusern pellets, vilket han inte gillar uppblött och nu hackad strå, vilket också är svårt att få han o äta. Han är inte stor i maten men jag försöker hitta knep hela tiden och frågar gärna mina läsare om hjälp för alla har vi olika erfarenheter och kan hjälpas åt. Jag vill absolut inte följa någon trend med magra hästar! Den aptiten han har idag har jag fått bygga upp, när han kom åt han max 5 kg hö ett bra tag.
 
Jag hoppas du stannar LINDA så ska jag visa att jag faktiskt försöker få upp honom i vikt och absolut ingen bantning :) Olja la jag till för 1 vecka sedan och foderjäst ska jag köpa in. Har du något annat tips Linda?? Vill en en gång tacka för ett mer utförligt svar och trevlig ton. Jag är öppen för mycket med denna blogg och jag hoppas du förstår mig att jag ville reda ut det. Jag vill verkligen få upp han i både hull och muskler, en sak till som är säker. Jag tränar honom inte hårt 7 dagar i veckan och har enbart kört lite hårdare pass när han verkligen behövt köras igenom inför tävling och träning. Men jag känner att jag har hittat ett eget mönster med min och hans träning nu så vi får se hur det lönar sig efter ett tag :)
 
Var sak har sin tid men om vi alla sträcker ut en hand i stället för att göra fälleben så blir det så mycket roligare i vardagen och alla kan glädjas åt varandra <3
 
 
 
 
Pinnen 7 år och Tunnan 6 år. 

Mina helt egna hästar och helt olika i typen. Corvette går nästan bara på hö då hon musklar sig och går upp för ingenting, och även hon har galet mycket energi. Cassador.. ja ni kan ju den historian nu ;)
 
 
 
 
 
 
 
 


Postat av: Alida Strange
2014-02-19 - 23:25:11

En av mina hästar har haft mycket problem med hullet. Har man gett henne mer mat har hon istället slutat äta.
För ca ett år sedan vann jag en fodersäck "slobbermash" från RS Mustang. Som man ska blötlägga. Både jag och mamma trodde inte för 1 sekund att hon skulle äta det. Men hon älskade det och slickade rent krubban och gör det varje gång nu mera. Hon har gått upp väldigt mycket i vikt och har faktiskt varit lite mullig t.om. De kostar ca 18kr/kg. Men man kan också blanda vetekli och musli och blötlägga. Det innehåller samma saker. Men då är det ca 8kr/kg.

Det kanske är värt att prova en säck som komplement till det övriga fodret. Lycka till med allt, och tack för en bra blogg!

Svar:
Ica

URL: http://alidastrange.blogg.se/


Postat av: Christa
2014-02-19 - 23:56:46

Märket Pavo har också Slubbermash som vi ger vår ponny. Vet inte om det gör att hästar går upp i vikt, men det är bra för magen ;)
Kram, Tant C

URL: http://sangrud.se


Postat av: Karin
2014-02-20 - 08:44:12

Två tips: Köp vanlig "blå" bakjäst istället. Den är färsk och innehållet därmed levande jästkultur=bättre effekt. Räcker med ett halvt paket om dagen. Har man bara en häst eller ingen kyl i stallet att förvara det i så kan hästen få ett helt pkt också.

Och om det finns plats i boxen, köp en HayBar! Bästa stallgrej jag köpt! Jag hade ett fullblodssto som var väldigt petig med att höet skulle hållas "fräscht" för att det skulle duga som mat i hennes ögon. I HayBar:en kunde jag lägga i uppåt 20 kg silage åt gången och knappt ett strå hamnade utanför, innan bestod boxen mer av silage än spån på morgonen. Jag köpte min på Hööks, den finns inte på nätet men butikerna kan ha dem hemma ändå.

Postat av: Caroline Bågfeldt
2014-02-20 - 08:46:41

Måste bara säga att innan jag såg Cassador trodde jag att Chuck var svårfödd. Visst har jag jobbat mycket med att få han musklad och fin och även säger folk åt mig att han har lite muskler och inte så bra hull. Men Cassador slår honom med hästlängder.

Måste även säga att jag tycker du gör ett bra jobb, ta inte åt dig av andra som tycker tvärtom. Det är ju svårt att helt och hållet ställa av han från all träning för att han ska gå upp för då kanske han tappar muskler osv. Och han är ju ändå en tävlingshäst så han behöver ju sin träning.

Jag hoppas verkligen att du hittar något bra superfoder som får honom att gå upp. Jag har själv ingen stor koll, vi gav Chuck mycket protein och även equitop myoplast ett tag just för muskler och hull. Tror dock att det mest hjälper för muskelbyggnad och inte fett.

Lycka till i alla fall, tycker du är jätteduktig som sagt! :)

Svar: Tack för din kommentar <3 Det är verkligen trist med svårfödda hästar men de finns och jag kämpar med att få honom i hull, mer kan jag inte göra =)
Ica

URL: http://carolinebagfeldt.se/


Postat av: Maria Lindroos-Ahlroth
2014-02-20 - 10:39:20

Mitt sto var VÄLDIGT magert innan. Ingen skillnad vad hon åt så gick hon ej upp i hull. Hon var även väldigt kräsen och lämnade alltid mat. För ett åt sedan rekomenderade min kompis Eggersmann foder åt henne. Jag var skeptisk först men tack och lov så provade jag det. Idag är hon rund och frodig med fina muskler. Eggersmann är även så enkelt att ge då man inte behöver blanda ihop flera olika mater utan man väljer den som passar ens häst bäst. Jag rekomenerar det verkligen för din häst.
Sen bor jag ju i södra Finland så jag kan inte säga var du kunde få tag på det. :)

Vill ännu säga att jag tycker din blogg är super! Du har ett härligt tänkande till dina hästar. Du håller även dina ord i din blogg. Du lovar ej saker som du ej håller vilket är fint. Följer med några olika hästbloggare i Sverige och alla är ej lika ärliga som du är. Fortsätt med ditt vackra sätt.

Kram
/Maria 40år från Finland

Postat av: ThereseL
2014-02-20 - 12:14:09

Det är klart att olika hästar, har olika förutsättningar- precis som för oss människor.

Vissa har en högre förbränning än andra och är omöjliga att få upp i vikt. Visst går det, men det kan vara en lång process och det kräver mycket kunskap om både kroppen och näringen man stoppar i den.
Grunden är ju dock att om du får i dig mer än du förbränner, så går du upp.
Om du får i dig mindre än du förbränner, så går du ner.

Vill man gå upp, men inte kan få i sig så stora mängder mat som man förbränner, då får man ju hitta något som innehåller massor av protein/fett/energi.

Så att cassador är "tunn" och svår att få upp i vikt... Är ju inte så jäkla konstigt! Vi har ju sett och läst vilket energiknippe han är!
Ett kraftfullt hö, oavsett fri tillgång, är kanske mindre än vad han förbränner, helt enkelt.
Och du är ju medveten om att han är liten i maten.. Dessutom har du kunnigt folk omkring dig.
Dagen jag kommer oroa mig för cassador är när du skriver "har fått börja hälla i cassador olja, med en tratt" ;)



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: