Min ridning


 
 
 
Igår hittade jag en häst med lös sko, tänkte bara skrittat ut igår men för att göra det vill jag ha en sko på då han redan slitit ner så mycket på sina hovar under den tiden han gick barfota på lösdriften. Försökte då slå på en baksko med hjälp av en i stallet men jag med min orutin och Cassador med ett vaket öga och noll tålamod med en gröngöling så höl det på att smälla. Cassador skulle aldrig sparka mig men igår var han arg på mig och jag blev arg tillbaka, en fajt som normalt kanske händer andra men för mig är det BIG NO. Så ångesten den va total, jag bestämde mig snabbt att lägga ner det så jag höll inte på så länge. När jag dragit av den nya skon då jag inte fick spika ner mer sömmar så stod jag vid sidan och funderade. Cassador vred sitt huvud bak och riktigt sneglade på mig med skarpa ögon, inte ilska utan mer kanske att han bad om ursäkt för hans sparkar och noll tålamod med mig. Jag gick fram och gosade med honom och släppte ut han i hagen.
 
På tre dagar nu hade han fått vila två och blivit tömkörd en dag. På söndag är det hoppträning och jag vill alltid trimma honom ordentligt innan träning, precis som om det vore en tävling. För man vill ju vara i form till både träning och tävling, speciellt med Cassador. Så jag trodde att jag skulle ha en explosiv häst idag som inte alls ville komma till mig från hagen, gammal vana. Cassador hade varit ute i kanske 1 timma när jag kom och skulle störa honom, men han kom nästan direkt mot mig, aaaw, då smälter jag. Gårdagen hade vi båda glömt och förlåtit varandra <3 Men jag visste fortfarande inte hur han skulle vara och rida och hovslagaren kunde inte komma fören efter 12 så jag var tvungen att rida honom för han kunde bara inte stå en dag till. Jag fick spendera ett helt pass på ridbanan vilket jag tycker är så tråkigt, förstår inte folk som sitter och harvar dag ut och dag in på banan utan att rida ut. Men ialf, så red jag mycket noga. Skrittade på långa tyglar kanske 5 minuter, sedan kortade jag dem och trimmade lite i skritten innan jag började trava fram, fram och fram för skänkeln. Tyckte han va lite seg på mina hjälper vilket jag uppskattar när jag hade trott att han skulle vara en bomb. Men jag trimmade igenom ordentligt i traven, ganska länge. Ökade väldigt mycket i början och i slutet så red jag mycket långsammare i trav och varierade med att sitta ner och sedan öka i lätt sits. Red väldigt mycket på stora volter och även innanför spåret, nästan hela travpasset. Sedan skrittade jag en stund, efter det så tror Cassador att det är galopp, smart häst, då brukar jag bryta mönstret och trava igen och fortsätta trimma. Öka, volter, böja och ställa, låta han få jobba mycket innan jag bryter av och när jag bryter av så är jag snabb med fattningen så han inte hinner att tänka. Men jag fattar aldrig en galopp fören han är ordentligt framme i traven och svarar på allt jag gör där, i lugn och ro. Han får inte dra iväg på egen hand och han får inte vara spänd, då blir resultatet i galoppen inte bra.
 
Galoppen sen var så BRA. Han är alltid lite galet pigg och spänd när han inte har fått jobba ordentligt på några dagar, men det fick jag ju äta upp. Om jag inte mins fel tror jag han drog iväg kanske 3 meter med mig och sedan fick jag honom till ro igen. Alltså jag är helt lyrisk över mig själv hur jag klarar av att rida denna fantasiska häst nu. Pernilla har inte behövt lära mig 100 nya knappar, utan de viktigaste, främst 1 knapp, och det är FRAM!!!
 
Ni ville ju veta hur jag rider Cassador nu, och det är så simpelt.
 
De goda tingen är 3
 
1. FRAM för skänkeln, ordentligt fram så hela hästen under oss får jobba, inte flänga fram utan stadigt fram.
 
2. Stadig sits, känn att du följer med hästen i alla gångarter men du får inte vara snabbare än hästen. Då stör du mönstret. Lugn och följsam.
 
3. Cykelstyre med händerna. När du rider, tänk att du håller i ett styre, inte tätt ihop utan hyffsat långt ut på styret. När du sedan ska svänga så följer händerna med. 
 
 
 
Min första bild visar hur jag red innan och som jag tror är det vanligaste tygelhandtaget man har. För mig är detta en stum hand på en het och känslig häst. När jag red så innan så hängde jag ofta i hans mun, jag va spänd och Cassador blev spänd. Pernilla har så länge jag vet ridit med mera breddade händer, likt min andra bild där jag har ritat in mitt fina cykelstyre. Ni kan se att händerna är mer isär och även följsamma. Styr jag till vänster, som på bilden så vill jag ha en lätt yttertygel, den får inte vara spänd/hård när hästen svängen. Den ska följa med eller vara lättad. Mitt problem är att Cassador gärna glider ut när jag ska svänga, hans boge svänger till höger när jag ska till vänster ex. Men nu har vi tränat på att ta med oss bogen i svängarna och med detta så ställer jag han utåt, samt att jag följer med lite mer med yttertygel, lite likt westernridning. Detta har verkligen gett resultat på Cassador och den där bogen börjar samarbeta i vårt team. Om den inte följer med kommer vi aldrig ha en chans på de snäva svängarna när vi ska tävla, grunden är A och O och den sätter vi nu. Cassador är så otroligt fin nu och med den nya ridningen är både jag en ny ryttare och han en ny häst. MAGISKT!! 
 
 
 
 
 Så här nöjd är han efter varje pass <3
 
En ny hovslagare kom idag och hjälpte mig med bakskona, då min hovslagare är utomlands och har just nu fullt i sin kalender, då jag glömt att boka in ny tid. Ialf, så spanade han in mina framskor på en gång, väldigt nyfiken hur jag hade gjort. Jag sa direkt att det är min andra skoning fram och har fortfarande massa att lära, MEN MEN; han gav mig massa beröm. Han tyckte att jag hade gjort ett kanonjobb och jag själv tyckte att skon kanske va lite stor men tänkte att han behövde lite mer stöd under trakterna och jag hade tänkt HELT RÄTT. Åååå jag blir så glad när jag gör något helt nytt och främmade och sedan får bra feedback på det av någon som har detta som ett yrke. Han tyckte, precis som min andra hovslagare, att jag va duktig som ville försöka göra det själv, samt att man sparar både tid, stress (tappskor) och lite pengar. Han gav mig även massa tips hur jag skulle göra nästa gång även att jag skulle försöka banka lite oftare i hans skor så det blir lite mer vardag istället för var 7:e vecka. Happy =)
 
 
 
 
Nu ska jag sova.... ZZzzz
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: