Hej vad det går..


 
 
Jag har aldrig tiden på min sida, helst ska jag göra 1000 saker på en dag och gärna lite till. Idag gick jag upp 7 men ändå hann jag inte med allt innan jobbet. I morgon hoppas jag hinna färdigt allt innan helgen :) 
 
Idag red jag Cassador första gången sen i fredags. Vi travade långa sträckor och skrittade två långa vägar bland backar och stigar i skogen. Cassador va väldigt taggad i början men första gången på väldigt länge red jag honom helt annorlunda. Han hade ett träns utan något för nosen, enbart en käkrem. Han fick prova skumbettet som man lägger i blöt och han sög riktigt fint på det i ridningen. Jag använder mig av tyglar med stroppar på, ganska korta då jag vill hålla så långt it jag kan och valde två stroppar där händerna inte fick röra sig. När jag red honom och han ville dra iväg höjde jag handen och drog upp huvudet, raka motsatsen mot vad gramanen gör. Han tyckte det va konstigt i början men på något vis blev han inte stressad och tryckte inte på lika mycket. Sista varvet fick vi till en sjukt bra trav, lugn men energisk, jag kunde släppa tyglarna helt och verkligen klappa om honom i varje steg. När jag nu istället väljer att dra upp huvudet tycker han det är obekvämt och söker sig själv neråt, det krävde jag inte en enda gång. Hit vill jag komma i galoppen med, vill ha precis samma känsla som på Majas fina Laban. Men när jag skulle fatta en liten galopp innan vi gick hem så låg han på som tusan och ville springa i 200km men det fick han inte, jag avbröt efter några meter.. Nu när jag drar upp huvudet hela tiden så ser han alla inbjudande raksträckorna men jag vet inte vad jag ska göra där?! Är det någon som har tips?? Hela han blir spänd och vill bara sticka iväg...Cassador springer inte ett lagom galopptempo utan han drar på i tävlingsgalopp...suck... I morgon blir ett nytt försök, kommer rida samma runda, får se vilket humör han är på :) 
 
 
 
 Inga olater här, taggad från början till slut...
 


Postat av: Neapocalypse - ・゚♥ ✞ - alternativ blogg & hästblogg ♥
2014-08-13 - 22:36:51

Red en nordsvensk som också var väldigt taggad i ridningen förut, inte lika som Cassador men ändå!
När hon blev "too-much" typ stressad så planerade jag in galopp nästa dag och tog det antingen på ridplan eller längs den perfekta skogsvägen vi hade <3
Och så värmde jag upp, kollade start och stopp och så sen bara gav jag galoppskänkel och satt med lite lösare tyglar och väntade ut henne, ibland galopperade hon 3 minuter och ibland 15 minuter, haha!
Alternativt går det ju att longera han innan ridningen :)

URL: http://neapocalypse.blogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: