Equieterapeut!!


 
 
 
Något som jag tror många glömmer bort i hästvärlden är hästen insida, muskler, leder, mage och allt annat som finns där. Bara för att något inte syns på utsidan, svullna ben, halt häst, inte äter som den ska m.m. Så betyder det inte att allt är ok på insidan. Även om du har en frisk häst så kan jag varmt rekomendera att man anlitar en equieterapeut, det skadar inte. Helena kan hitta både det ena och det andra, gamla muskelskador som man kanske inte visste att hästen hade haft vid köpet. Dåliga knän, haser, spända muskler/leder, stela m.m. Hon hittar allt, det kanske inte är så allvarligt men bra att veta vad man ska underhålla och att man kanske lägger lite extra tid på att strecha just den sidan eller lägger lite extra massage och liniment på det stället. Allt för att få en så hållbar häst så länge som möjligt! Om din häst kanske har genomgått en operation så är det riktigt bra att använda laserbehandling för att kroppen och vävnader ska kunna återhämta sig. Jag ser helt enkelt ingen nackdel att kanske vid ett nytt köp av en häst anlita Helena eller någon annan som verkligen är bra, inte vem som helst utan de måste verkligen vara riktigt bra. Jag låter inte vem som helst stoppa nålar i min häst! 
 
Sandra ringde Helena i torsdags då hon jobbar i ett stort stall i närheten och vet att hon kan komma med kort varsel. Så idag dök hon upp och det börjar alltid med att hon känner igenom hästen, från topp till tå innan hon börjar. Under tiden pratar vi och hon frågar varför jag ville att hon skulle komma och vad jag har för problem. Jag förklarade att han inte riktigt kan slappna av i galoppen och komma till arbete. Med det så blir han spänd, han drar iväg och blir stressad. Utav detta så blir det en fajt i munnen så han får lätt små sår i mungipan även om jag lagt ner tid på att hitta ett bett som han gillar men inte lyckats hitta ett 100 % perfekt. När han har sina stunder, han slappnar av, jobbar runt och mjukt så har han stängd mun och tuggar bra på bettet. Men så fort han spänner sig så öppnar han munnen lite och bara drar.
 
Helena sa efter att hon tittat igenom Cassador att hon skulle kunna tänka sig att han hade något magproblem med tanke på vad jag berättade, en stressfaktor, då han även är uppdragen. Så hon rekommenderade två olika kurer, kommer inte ihåg vad den andra hette men jag skulle börja med Dr. Schaettes Colosan. Jag och Sandra hade tidigare diskuterat att han kanske hade något magsår eller liknande men ville höra även vad Helena trodde.
Hon tyckte även att han hade blivit mycket finare i hullet, muskler och att pälsen var blank och fin. Hade det varit något allvarligt hos honom så hade han inte haft så blank päls menade hon på. När hon sedan började att sätta i nålarna där han va spänd så hittade hon ett nytt ställe på vänster bakdel/rumpa. Det satt nästan uppe vid korset så när hon tryckte i nålen några mm så kickade han som tusan med rumpan för att få väck nålen, rena rodeon. Men när han slutade så valde hon att fortsätta med de andra men går sedan tillbaka till de som var svåra att få ner. Nålarna ska ner en bra bit för att spänningarna ska släppa helt, de är mer än en dm men finns självklart olika storlekar som hon använder. Hon går aldrig in i en fajt, för du får aldrig ut något positivt av det om hästen är spänd. När alla nålar sedan sitter i går Helena runt med en lasermaskin på alla ställen där nålarna sitter men även runt hela kroppen. Har hästen ett sår någonstans brukar hon köra lite extra där, då läker det mycket fortare. Så hon fick lasra lite i Cassadors mungipor som för övrigt ser mycket bättre ut men inte så som jag vill ha dem. När hon sedan var klar med lasern tar hon ut alla nålar men denna gång kunde hon inte få ut en nål som satt lite extra hårt. Det betyder att den inte är klar med sin uppgift så Helena fortsätter vidare med lite massage/knådar och känner igenom kroppen innan hon drar ut den. Hon kollar igenom alla ben, knäcker och drar lite. Hon knäcker även nacke, hals ock käken. Finns det någon låsning någonstans så hittar hon det. 
 
 
 
Källa: HÄR
 
 
 
I slutet började vi även diskutera mer vad som kan vara en orsak till varför han är som han är. När jag nämnde att åka till veterinären för att kolla igenom honom skrattade hon lite, det tyckte hon inte att jag skulle börja med. Vi pratade även om munnen, Cassador har varit hos en tandläkare ganska nyligen, men även om man åker till en tandläkare, drar ut en tand och tror att allt ska vara bra. Så kanske denna tandläkare gjorde mer illa än nytta, visst är vargtanden borta men ni har säkert hört om tandläkare som färdärvat munnar. Jag skulle ju haft en rikigt grym tandläkare sist men han insjuknade och hamnade på sjukhus och jag kunde inte vänta så jag fick åka till kliniken. Men nu ska denna duktiga tandläkare komma ner från Stockholm i höst så då jäkla hoppas jag att han kan kolla på Cassador.
Sen tog jag fram sadeln och undrade om hans rygg kunde påverkas av denna och det trodde hon inte. Sadeln låg perfekt enligt henne men vi diskuterade ändå om jag skulle lägga på en gelepadd som gjorde det lite mjukare mellan, inte allt för tjock padd, det skulle trycka mer på honom och göra ondare menade hon. Det sista så frågade hon mig, "Är du sne i kroppen?!". Helena trodde nämligen att det som påverkar Cassador framme vid manken och överlag kan vara ett omen från min kropp och hur jag sitter och rider honom. SÅ på måndag kommer Sandra ringa upp till Stefan i Kungsbacka och håll tummarna att jag kan åka med dem om en månad för att kika igenom mig. Som sagt, det är inte alltid hästen som behöver kollas igenom, även vi själva :) 
 
 
 
 
 
Här kommer lite bilder från behandlingen
 
 
 
 
 
 
Innan Helena började på Cassador stod han och skrapade med frambenen och stegrade till och med några gånger i protest att stå där och vänta. Men i slutet av passet kunde man se en avlsappnad kille som njöt :)
 
 
 
 
 
Här kan ni se den högra (lite i mitten) nålen sticka upp en bra bit än va de ändra gör, det var för att han va så spänd så det gick inte att trycka ner den, då får man vänta en stund innan man kan få ner den en bit till.
 
 
 
 
Cassador fick en liten publik i slutet, all uppmärksamhet och sällskap gillar han,
bara han inte behöver vara själv.
 
 
 
 
Här kan ni se en nål som fortfarande sitter hårt kvar. Denna punkt heter blåsa 23, den leder ner till bakknät och påverkar nerv femuralis (som sagt, hade papper och penna med mig =). Sedan första gången Helena tittade igenom Cassador hade han "problem" med detta knät. Så jag underhåller det med arnika och massarera. Det är något som jag aldrig hade kunnat veta eller känna om inte Helena visat mig.
 
 
 
Detta ska jag underhålla:
 
 
1. Massera och lägga arnika på nacken.
 
2. Lägga arnika och massera åvanför bogbladet, mellan manke och rygg på höger sida.
Även strecha manken, lägga händerna på manken och dra försiktigt åt båda hållen,
så manken vickar/dela på sig lite.
 
3. Lägga arnika och massera runt korset.
 
4. Vänster bak, massera med arnika, låret och längs rumpan från svansroten och ner.
Strecha ut vänster bakben.
 
5. Fortsätta massera höger bakknät.
 
6. Drar med fingrarna under magen (eller längs rumpan) så han skjuter upp ryggen som en katt. Då sträcker han ut hela ryggen och detta brukar vi avsluta strechpasset med.
 
Sedan gör jag även lite andra övningar som att hålla i en godis och låta han strecha ut halsen på båda sidorna längs magen. Sen strechar jag även alltid alla ben lika.
 
 
 
 
 
 
Jag har haft läsare här på bloggen tidigare som anlitat Helena tack vare att jag tipsat om henne och de har varit otroligt nöjda. Därför frågade jag henne idag om hon kan tänka sig att åka utanför Hallands gräns och det va inga problem. Hon tar 600 för en behandling som är ungefär 60 minuter, 20 kr/mil ersättning (tror det var med moms), går man ihop flera stycken och delar på allt så blir det inte alls dyrt. Man kan alltid ringa och höra med henne, hon är världens goaste människa att ha och göra med, även sjukt kunnig och erfaren! jag lovar att det kommer vara värt varenda krona :) 
 
 
 Ring Helena på 070- 6331690
 
 


Postat av: ThereseL
2014-08-09 - 19:35:37

Dr shaette eller hur det stavas, fick Santos också:)
Min hovslagare sålde det och tyckte jag skulle pröva just för om han hade något som störde och att det var därför Santos var så "dum"- för att han var störd av något i magen.

Och det verkade faktiskt fungera! Det var en pellets-örtblandning, och han älskade den:)

Postat av: MalinKalin
2014-08-10 - 01:08:07

Väldigt intressant inlägg! :) Ska bli spännande att läsa om när du också blivit kollad. Jag borde nog själv kolla upp om man kan få min kropp lite "rakare". Har ju skolios så hela min rygg är sned.
Verkligen jättebra inlägg! :)

URL: http://malinkalin.blogg.se


Postat av: Anonym
2014-08-10 - 18:29:09

Tycker du ska ta kontakt med Finish Line, dom har superbra produkter, allt från magmedel som du blev rekommenderad till preparat som gör honom lugnare.
Många tävlingsryttare använder deras produkter, även veterinärer rekommenderar deras produkter.
Allt är godkänt av Jordbruksverket.
Jag använder deras produkter sedan en månad tillbaka och jag är väldigt skeptisk till tillskott men jösses vad bra det är :)
Gå in på hemsidan och läs om produkterna och undrar du ngt så är det bara att kontakta dom, dom är jättetrevliga :)

Svar: Låter riktigt bra!! Tusen tack för tipset, vi ska prova med magnesiumpulver först, funkar inte det ska jag kika på detta!! <3 Tack!!
Ica

Postat av: Anonym
2014-08-11 - 22:01:44

Du borde åka till Stefan med hästen också :) Skillnaden med honom är att han hittar grundorsaken till alla spänningar och inte bara tar bort spänningarna tillfälligt som antagligen kommer nånstans ifrån. Han har gjort underverk med sååå många hästar. Så det är ett hett tips :)

Svar: Ja jag har tänkt det med men innan jag gör något mer med Cassador måste Stefan gå igenom mig ifall det kommer därifrån. SEN får han gå igenom Cassador :) men tusen tack för tipset, lovar att uppfylla det <3
Ica


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: