Vad händer?!


 
 
 
I två dagar har jag nu suttit och hejat på klubbvänner som tävlat dressyr på hemmaplan. Jag blev så himla inspirerad efter lördagens dressyrpass med Cassador och när jag satt och tittade på alla fantastiska ekipage. Många hoppryttare står inte ut att titta på dressyr eller rida det i huvudtaget men jag tror DET, dressyren, är framgången till bra resultat i hoppning. Jag har försökt att trimma Cassador i dressyr tidigt men jag har haft så mycket andra problem, som att få honom lugn och min egna ridning, så jag fick lägga det åt sidan lite. Nu när han har lugnat ner sig och jag själv rider mycket bättre så kan vi ta upp det igen. För jag tror inte att rida rakt på spåret, lite volter och snett igenom får en häst lösgörande. Det krävs otroligt mycket jobb bakom alla elithästar, ingen häst vilar sig i form och jag tror inte att elithästarna går vanliga småjobb hela tiden. De rids igenom ordentligt och ibland säkert flera gånger på en dag. Det har ju varit världscuptävling i Lyon i helgen och jag tycker det är så otroligt roligt att se hur vältrimmade alla hästar oftast är. De är mjuka och ställbara i hela kroppen, de skulle säkert kunna gå in och rida ett dressyrprogram och göra det riktigt bra.
 
Marcus Ehning, FY FAN va jag älskar hans ridning och hans hästar är alltid vältrimmade. Daniel Deusser kammade hem vinsten idag och oj oj oj, vilken runda. En rejäl touch på första hindret som satte nerver i Daniel men kanske en väckarklocka för Cornet d Amour. Supersnygg runda, såg ni finalen?? 
 
Just nu sitter jag och tittar på tävlingar, haha, jag sitter och tittar på både dressyr och hoppning :D Men först och främst riktar jag in mig på hoppningen. Jag kommer att göra min dressyrdebut på hemmaplan den 7 juni och då ska vi rida L:B, jag har inte den blekaste hur man rider programmet men det ska skrivas ut och tragglas in. Cassador ska kunna det som rinnande vatten ^^ haha!!
 
 
 
Inplanerade tävlingar
 
 
v.18 - Falkenberg, utomhus, gräs.
 
v.20 - Halmstad, utomhus, gräs.
 
v.22 Hoppcentrum i Falkenberg, utomhus, gräs.
 
v.24 Halmstad, utomhus, gräs.
 
v.26 Björbäck, utomhus, gräs
 
 
Sen kan det bli någon tävling mellan dessa helger men alla är inplanerade.
 
 
 
 
 
 
 
 
Min fina dressyrhäst
 
 
 
 
 
 
 
 


Postat av: Julia
2014-04-22 - 22:14:31

Gud så fin Cassador är! Önskar jag hade en egen häst, pappa säger att jag får köpa en om några år, men jag orkar inte vänta :((

URL: http://jullez.horseworld.se


Postat av: Sara Ekman
2014-04-22 - 22:50:10

Jag ska också till Falkenberg nästa helg! :) Vilka/vilken dag ska du dit? :)

URL: http://aamaziing.blogg.se/


Postat av: silverbjälke
2014-04-23 - 20:34:30

Dressyren är skitviktig för att man ska kunna sätta hoppningen rätt. Jättetråkigt att tävla i och titta på enl mig men väldigt bra att träna, tränar dressyr flera gånger i veckan + allämnt markarbete, bommar, kryss - höga kryss för rakt språng etc är det bästa att träna, hindren behöver faktiskt inte vara särskilt höga särskilt ofta, kan hästen rörelsen, har takten balansen och språnget så kan den hoppa och kommer göra det. Utan en bra dressyr kommer det inte funka att hoppa på lite högre nivå. du gör helt rätt som breddar dig och kikar på detta. Lycka till.

URL: http://finest.se/silverbj%C3%A4lke


Postat av: Anna
2014-04-25 - 05:49:16

Tycker det syns stor skillnad på kvalitén på Ridningen om man kollar på lite högre hoppning, typ från 135-140 nivå. Där börjar många ha riktigt välridna hästar vilket nog är en stor del i ekipagens framgång. Så jag tycker alltid det är bra med dressyr och tror starkt att det utvecklar även hoppekipage :)

URL: http://dressyranna.blogg.se


Postat av: Josefina
2014-04-30 - 20:59:46

Björbäck lutar det åt för mig också :-)

URL: http://jnordlund.blogg.se



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: