Ruskig dag!!


 
 
Det är inte bara vädret idag som gör en orolig....
 
 
Idag skulle jag och Ella skritta ut barbacka på hästarna men Cassador betedde sig konstigt. Först tog jag av han täcket, gjorde han inget. Jag borstade igenom hela hästen noga, ingenting hände. Sedan la jag på ett regntäcke då det började regna och vi ville ut i skogen, då började han sparka med vänster bakben upp mot magen, jag blev arg och rädd då han aldrig sparkar annars. Jag tog av han täcket och rörde med handen vid skapet och flanken, han ryckte i pälsen och kickade med bakbenet. Nu blev jag riktigt orolig, så fort han visade att det va vid magen så tänkte jag direkt att det kunde vara något invärtes....?! Även om jag haft honom i 2 år så kommer han från ett främmande land och man vet inte vad han har varit med om. Sedan kan ju allt hända här med, mask i magen (dock så tog jag täckprov förra året och det visade minimalt och har avmaskat honom två gånger i år), annat som händer i magen. Hästar kan ju få som oss människor, Cancer och många andra sjukdomar. Om han inte slutar tänkte jag, så åker jag in med honom. Han är alldeles för värdefull för att bara låta va, skillnad tycker jag det är när man ser vad felet är, på benen ex sår, svullnad m.m. De kan man ge lite tid och se hur det ändras, men magen. Hua, ja jag fick verkligen kala kårar. Medan Ella skrittade Corvette så gick jag upp till lilla ridhuset och släppte honom. Tänkte att jags kulle longera men vill inte att han fastnar i någon lina om det är något. Så jag släppte honom i ridhuset och han brallade först lite, sedan travade han en stund och sist skrittade han länge. Gick fram och nosade på mig några gånger men jag lät han va, tänkte om det hade varit något så hade han rullat sig, visat att det gjorde ont i magen men som tur va gjorde han inte det. Han va helt normal. Gick då ner mot stallet och då såg jag att Maggan och Carola va i stora stallet, dessa damer är äldre, visare och har massvis med kunskap. Carola sa direkt att han va uppdragen, och visst är han den lite mer atleta typen men han brukar inte se ut så vid skapet sa Carola. Maggan drog igenom handen på honom en bra stund, i början ryckte han med pälsen men sedan inget alls. Maggan trodde att det va en helt vanlig, men jäklig ful en, älglus. =/ =/. Hans symptom stämde in på det, hon sa att det är något som sitter i pälsen eller har med skinnet att göra. Vi kollade igenom honom men hittade inget, jag drog på honom regntäcket och Maggan erbjöd sig att hålla ett öga på honom då hon skulle va i stallet ett tag till. GULD VÄRT!! Det är dessa dagar som nackdelarna med att stanna kvar väger över av fördelarna, dessa otroligt duktiga och kunniga människor kommer jag aldrig att komma i närheten av!!
 
 
Min fina skatt, inte ska du vara orolig! Hoppas det slutade nu och om det va en älglus hoppas jag den är borta <3
 
 
 
*     *     *     *     *     *     *
 

Älgfluga, hjortfluga eller älglus (Lipoptena cervi) är en art av lusflugor (familjen Hippoboscidae). Flugan är en blodsugande parasit som främst lever på stora hjortdjur såsom älg, hjort och rådjur, men kan också förekomma på hästar.

Vuxna älgflugor är vanligen 5 till 7 millimeter långa. De vuxna insekterna börjar söka värddjur efter kläckningen i augusti-oktober. Den till kroppsformen platta flugan landar på sitt värddjur och bryter av sina vingar för att leva resten av sitt liv på värddjuret. Därefter kryper den in i pälsen och suger blod. Den släpper sina larver till marken och dessa blir flugor på hösten. Den kan lätt ta miste på sina värddjur och människor, som även kan bli bitna, men den kan inte använda människoblod för sin utveckling. Flugorna tros inte bära med sig några farliga virussjukdomar; dock kan betten ge klåda och svullnad, och flugorna kan vara bärare av bakterien Bartonella schoenbuchensis, som kan ge upphov till hudinfektioner, även hos människor.

Älgflugan är svår att bli kvitt när den väl landat eftersom den är både flat, tjockhudad och försedd med rejäla klor på sina fötter som den kan hålla sig fast med. Den kilar snabbt in under kläderna och gömmer sig, och den är nästan omöjlig att slå ihjäl med handen. Hamnar den i håret kan det krävas en kam för att få bort den.

 
KÄLLA
 
 
Någon som varit med om dessa läskiga smådjur?? Jag vet att Corvette hade det när hon var liten och bodde en bit utanför Halmstad där det fanns massa älgar. De kröp i pälsen och va riktigt läskiga och svåra att fånga... huua!!
 
 
 
 
 
 
 


Postat av: amalia
2013-10-28 - 13:30:42

Sjukt bra blogg du har!!

URL: http://www.aewahlstrom.blogg.se


Postat av: Amalia
2013-10-28 - 14:19:36

Sv: Ja den är ny! Tack så mycket! Har ridit honom i snart 5 år men han är inte min tyvärr...
Kram!

URL: http://www.aewahlstrom.blogg.se


Postat av: Lina
2013-10-29 - 12:55:30

Japp, dom små krypen har man en del erfarenhet av.
Har sett dom krypa i pälsen på hästen när jag ridit, det är bara att plocka bort o slå ihjäl.
Men dom är lite knepiga att döda, man får nästan mala sönder dom med nageln.
Om hästarna beter sig så där konstigt som Cassador kan det vara en bra idé att ställa hästen på gången under bra ljus och bara titta på pälsen, inte borsta.
Ofta kan man se en liten förhöjning i pälsen, något som man inte skulle se/reagera på i vanliga fall och där pälsen höjer sig lite brukar man kunna hitta den förbannade lusen.
En del är ljusa och lätta att se där dom kryper runt medan andra är mörka och kanske har samma färg som hästen och dom är svårare att hitta men då brukar det funka att leta efter förhöjningar i pälsen, men kom ihåg att det är pyttelite. :)


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: