Jag kunde inte sluta le......


 
 
Idag var den bästa dagen på länge, säkert både för mig, Ella och lilla Sis. För mig var det en kick av glädje, kärlek och massa lyckorus. Mina hästar är den bästa medicinen för lycka, livsglädje och vänskap.
 
Idag hade vi bestämt att vi skulle hoppa och jag gjorde en liten övning som innehöll både travbommar och småhinder. Mina hästar har inte hoppat ordentligt på några veckor, och det visade de med glädje, tokigheter och massa bus. Ella hoppade Corvette och jag Cassador, lilla Sis fick trava av Corvette i slutet och skritta henne. Å ni skulle sett hennes leende, det var flera dagar sedan jag såg det sist <3 <3
 
 
1. Banan börjar med att trava över 3 travbommar, direkt efter fattar ni höger galopp, tänk på att inte glida ut på spåret utan fatta galoppen på rakt spår.
Jag tycker det är bra att börja med en travövning då många hästar, speciellt mina är så överladdad med glädje och måste lära sig att det inte alltid börjar med galopp.
 
2. Sedan kommer ni på 2 krysshinder där man kan välja avstånd själv. Vi hade 22 meter mellan då vi enbart hade väldigt låga hinder och ville komma tillbaka på 6-7 galoppsprång.
En linje med rätt antal galoppsprång kan vara nog så svårt, vi hade kryssen på 40 cm och mina hästar va mer vilda än lugna, men en riktigt bra övning som ska sitta som rinnande vatten sen.
 
3. Innan ni kommer till de 4 travbommar som ligger på kortsidan så saktar ni av till trav. Är era hästar lika pigga som våra så kan man lägga en volt efter bommarna och komma på travbommarna igen. Corvette får vi styra in i väggen då hon va så glad och gick inte att få stopp på först, men trots detta så bryter vi inte banan, ger inte upp utan man måste ge hästarna tid och använda sina knep.
 
4. Direkt efter travbommarna fattar ni galopp och kommer på den övning som ligger på långsidan, 3 galoppbommar med 3.2m mellan till en kryssoxer.
Denna övning ska man komma lugnt in på och sedan låta hästarna sköta det själva, en liten rullande övning som ger de mycket självförtroende.
 
 
 
 
 
 
 
 
Mina hästar va lite övertaggade idag och Cassador hoppade över varje bom i övning 4, han tog lite galopp bland travbommarna men skötte sig mycket bättre än vad jag trott. Corvette va en riktig pärla och jag hoppade henne en sista runda i slutet, så himla fin hon är. Hon är som en klocka, när man startat den stannar hon inte fören man trycker på paus. Cassador är den samma bara att han är mer som en ångvält, han lägger fortfarande energin utanför kroppen. Idag slog det mig också, att jag och Cassador är mer sammansvettsade än vad jag hade trott. Vi bytte nämligen häst i slutet då Ella är jätteduktig på att rida och jag vill att hon ska få chansen att lära känna båda hästarna, från topp till hov. Men hon klarade inte av att hoppa Cassador idag, efter två försök så kände jag att det får vänta. Tids nog kommer hon att lära känna den otrolig individ, en dressyrhäst som verkligen ger 200 procent innan hinderna och vet man inte hur man ska hantera denna energi...
 
 
 
 
F I L M och MASSA  B I L D E R kommer upp ikväll <3 
Kommer även att skriva mer om hästarna, från igår och idag, känslan och kärleken till dessa vackra, håriga, bustroll <3
 
 
 
 
 
 


Postat av: Kajsa
2013-10-27 - 19:00:03

Vad kul att det gick bra att hoppa :)

URL: http://kajsaochtuvas.blogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: