Dressyrinlägg =)


 
Nu kommer ett lite mer dressyrinspirerat inlägg till er som gillar det. Bara för att jag är hoppryttare och satsar allt jag har på den grenen så är det viktigt för mig att jag lär mig och hästarna den viktigaste grunden, vilket är DRESSYR. Det kvittar vilken hästgren du sastar på, voltige, hoppning, distans, även de som sätter en vagn bakom hästen. Alla hästar kräver en god disciplin och ett grundarbete i ridningen, inte bara i början av åldern utan ständig upprepning. En häst kräver rutin, såväl som i vardagen med fodring och hantering så behöver den även det i arbetet. För mig är det A och O med regelbunden dressyr/markarbete för mina hästar, ja jag äger till och med en dressyrsadel ;) Inte för att jag har den bästa sitsen och hållningen men jag lovar att jag jobbar ständigt på den. När jag vill rida igenom mina hästar ordentligt så är dressyrsadeln helt enkelt bäst, för man kommer åt hästarna på ett helt annat sätt. Dressyrsadeln är skuren så att bogbladet löper helt fritt utan tryck då hoppsadeln är mer framskuren och Cassador har väldigt stora och rörliga bogblad så jag måste alltid ha förbygel som håller tillbaka sadeln. Men när jag har en dressyrsadel på honom så ligger den nästan helt stilla, inte ens en butetsadel ligger stilla på honom.
 
 
"Spegel, spegel på väggen där". Ja spegeln behöver ju inte tala om för mig vem som är snyggast men jag gillar att den visar sanningen. Speglar är så sjukt bra att ha, nästan ett måste när man jobbar på marken. Jag har då aldrig sett ett dressyrstall utan minst en spegel i ridhuset, även vi hoppryttare skulle behöva lite fler. Vi skulle titta på oss själva hur vi rider och hur vi sitter i sadeln, jag blir så mycket mer uppmärksam när jag ser mig själv rida. Hur har jag handen?? Hur sitter jag?? Hur arbetar min häst?? De två sista tycker jag är de viktigaste, handen kan ni säkert lista ut lite vart ni har den, hoppas jag ;) Men sitsen, ryggen (hållning), huvudet, blicken och benen. Allt detta påverkar hästen och spegeln är en alldeles underbar vän som alltid talar sanning och ljuger aldrig. Även hur hästen går är ju väldigt viktigt, hur ser kroppen ut när den flyttar sig?? När jag flyttar den sidleds ex, när jag gör öppna eller slutna så får hästen inte gå på 4-spårigt. Lite jobbigt att slänga sig under magen om man inte riktigt har koll, då är en spegel längst ner på långsidan grymt bra att ha =D
 
Mina hästar har inte riktigt varit i sitt esse att ta bilder på när vi har ridit ett dressyrpass med fotograf. Denna sommaren har båda mina varit helt galna och gärna dragit iväg eller tjurat ihop. Mycket som händer med de små liven men de växer för varje vecka med sin uppgift. Corvette kommer alltid att vara galen och het i sin galopp, Cassador kommer alltid att ha många växlar att ge men jag hoppas att han lugnar ner sig lite i hopningen när han blir äldre. Corvette har ett mycket mer inre lugn, mycket vilja och älskar att hoppa men hon känns mycket lugnare än Cassador på tävling och jag tror att även ni har sett det.
 
Nu när allt lugnat ner sig lite tänkte jag försöka filma ett dressyrpass på båda hästarna, så snart ska ni få se på deras STORA (snabba) gångarter ;-) haha!!! Men nu tänkte jag bjuda lite på mig själv från ett pass i dressyrsadel och hästen klädd i snygga dressyrskydd ;-)
 
 
Ps: Titta på hästarna och inte mig... <3
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Att vara lugn och fin är inte Corvettes starkaste sida, het, galen och trotsig.. jo jag tackar!!! <3
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Postat av: Lina
2013-10-09 - 13:54:33

Ahaa, det var som jag trodde, du måste styrketräna pilutta dig ;)hihi
Klart man måste titta på dig också och med risk för att bli halshuggen måste jag säga, jösses vilken stolsits hihi. Ja, här måste bålen på ryttaren stärkas ser jag.
Det är kul att du bjuder på dig själv :D
Hästarna är lika vackra som vanligt och ni är fina tillsammans <3 <3 <3

Svar: Haha, nä inte mer muskler ;P men min sits har blivit så mycket bättre sen dessa kort togs, jag lovar!! Men vi alla har nog haft en dålig sits i början av våran karriär ;-) jag har ju nyss börjat så jag kan verkligen bjuda på det ;)
Ica

Postat av: Annispannis
2013-10-09 - 13:55:17

Vart bor du?
Frågestund snart kanske? Har följt din blogg i en vecka nu men skulle vilja lära känna dig bättre! ;)

URL: http://www.annispannis.spotlife.se


Postat av: Matilda
2013-10-09 - 14:28:53

Första bilden är GRYMT fin! :D

URL: http://showjumper.se


Postat av: Tove ARvidsson
2013-10-09 - 20:29:12

hehe, ja det är ju inte det skönaste man har gjort i sina dagar. Kommer få ett stort ärr över handen. MEn de ä skönt att jg inte fick några andra skador en lite ärr. För dom känns ju inte. Men kolla jätte gärna in min nya blogg :D

URL: http://nattstad.se/tovearvidsson


Postat av: Julia
2013-10-09 - 22:33:08

Dressyren är verkligen grunden, precis som du skriver!

URL: http://ohjuliet.blogg.se


Postat av: annie
2013-10-09 - 22:37:21

sv, naaw tack, jag har en ful ovana att tröttna på mina designer dock haha :) dsm! ;)

URL: http://anniejosefssons.blogg.se


Postat av: Fanny Walhed
2013-10-10 - 21:25:08

Superfina hästar!

URL: http://komigenfanny.blogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: