Ops, glömde en fråga <3


 
 
Fick lite frågor från en läsare, hennes blogg kan ni gå in på HÄR
 
 
Ni har verkligen utvecklats jättemycket! Har du utbildat unghästar före Corvette och Cassador eller är dom dina första? Har du gått nåt ridgymnasium eller nåt eller är du bara grymt duktig ändå? :)
Jag har börjat intresserat mej mer och mer för unghästar och så :P Verkar vara kul men vågar inte mej på det för jag tvivlar på att jag klarar av det :P Vad krävs liksom? Har ju haft egen ponny i 9 år som jag har tävlat fälttävlan och hoppning med men känner mej osäker på om jag vågar mej på unghästar.
 
 
 
 
Corvette är min första egna häst som jag gjort allt på helt själv, från start mot målet. Jag hade en D-ponny på foder när jag var 15 under 1 år, lärde både mig och hästen att bli trygga med varandra. Detta va en ung ponny på 7 år tror jag, en enmans ponny som inte kunde gå på ridskolan då den slängde av ryttarna. Jag tror inte jag åkte av en gång, förutom när jag hade glömt spänna gjorden och den hamnade under magen och jag på marken ;) Sedan hade jag uppehåll i flera år och tog åt mig ett fullblodssto när jag va runt 21. Vi hade en mycket rolig tid tillsammans, dock så hade vi en tendens till att få 4 fel i nästan varje klass, men en placering fick vi ialf. Hon litade fullständigt på mig och vi kunde till och med hoppa några hinder på 1.45. =)
 
Efter fullblodsstoet åkte jag till USA en sväng och när jag kom hem bestämde jag mig tokigt nog för att köpa ett föl. Inte många i min "gamla" omgiving som va positiv till det, och dessa människor har hållt på med hästar hela deras liv men kunde inte stötta mig i mitt köp. Jag har inte gått något hästgymnasium, jag gick europaekonomi på gymnasiet och visste efter det att jag absolut inte ville jobba med något sådant ;) Hade jag haft någon som stöttat mig i mitt intresse och kunnat vägleda mig i det jag älskade mest hade jag kanske gått någon hästutbildning, men då hade jag heller inte stått med dessa två fina hästar jag har idag. Allt har en mening och alla vägar vi väljer i livet är en prövning.
 
Jag är ju inget proffs som kan svara på dina frågor utan jag kan bara svara utifrån min egna erfarenhet och vad jag tycker. Du undrar vad som krävs, med facit i hand och Corvette är nu 5 år så ångrar jag inte en sekund denna resa jag gjort och än är den inte slut. Om du ska ge dig in det måste du nog vara lite galen, men mycket envis, trygg i dig själv och ha grymt mycket tålamod. Det är inte en lätt resa, vi var säkert hos veterinären 3 gången innan hon va ridbar ;-) MEN SÅ VÄRT DET!! Har en tjej i stallet nu som har köpt en fölis och ska ge sig in i samma resa och upplevelse som mig. Hon har bara haft äldre hästar hela sitt liv =)
 
 
Om det är något mer du undrar över så fråga på, ÄLSKAR ju att svara <3 Tack för dina frågor och lycka till med dina beslut! Något som dels är grymt viktigt, är att ha en omgivning som är kunnig när det gäller unghästar. Du kan rådfråga om allt men det är inga MÅSTE, du måste lära dig att ta beslut själv =)
 
 
 
 
Min lilla Corvette, här bara någon månad <3
 


Postat av: MalinKalin
2013-11-09 - 23:01:59

Superkul att du svarade på mina frågor! :D
Kul att få veta mer om din bakgrund till allt med hästar att göra :)
Tack för länken också förresten :D
Hur många år har du ridit?
Hade du någon tränare som du rådfrågade om saker och ting?
Kommer absolut att fråga fler saker :P
Jag tycker att det var modigt och starkt gjort av dej att köpa ett föl fast ingen stöttade dej! :D

URL: http://malinkalin.blogg.se



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: