Halva dagen i stallet


 
 
Kom till stallet efter 9 och vid 10 kom Helena. Hon tittade på mig när jag red Cassador. Jag sa inget när, var och hur han kändes. Jag ville att hon skulle se det med sina egna ögon och fatta eget tycke. Började varje gångarter i vänster varv, hans bättre halva. När jag fattade sista galoppen, hans sämre varv och den jobbiga höger. Då såg och sa Helena själv att han kämpade emot. Hon sa även det att hon såg det redan från skritten men inte lika mycket. Nu har Helena gått igenom Cassador från topp till hov. Först med händerna, sedan nålar, laser, massage och sist när kroppen va varm böjde hon igenom halsen på 1-2-3 punkter på både höger och vänster sida. Hon började alltid med den bättre sidan, vänster, sedan över till den sämre högra. Vänster sida av halsen va ok, men när hon gick över och böjde höger. Ja jäkla vad jag hörde det knakade, både på 1-2:a stället men mest punkt 2 som sitter mitten på halsen. Inte konstigt sa jag att han hade svårt för att böja och ställa inåt i höger galopp. Sedan gick hon även till huvudet och, skakade på käkarna. Såg så roligt ut men även där kan det sitta låsningar. Hon kände även på ryggen, mittpartiet där sadeln ligger. Jag har ju fått grålle i huvudet att det kan sitta något där, men som tur va knappt några spänningar alls. Däremot satt den mesta spänningen på rumpan och runt korset, även en bit ner bak på rumpan. Där satt den värsta spänningen, Helena fick inte ens ner nålen då Cassador skulle ställa sig på bakbenen. Vi var tvungna att bremsa honom och jag fick även nypa honom i halsen. Stackars lilla vän, men så duktig, tänk va ont han måste haft. När hon sedan haft i nålarna ett tag, hon berättade även det att man inte kan ta ut nålarna fören det har lossnat och det ska kännas som man drar ut en nål från ett smörpaket. Rolig förklaring :) När hon dragit ut alla nålar samtidigt som hon masserade så lyfte hon upp fram och bakben om det fanns några fler låsningar. Han va nu mycket mjukare, följsam men lite knäckte det till i höger baksida. Sedan kunde man känna på hans rumpa, den va mycket fylligare och mjukare, coolt :) Helena berättad även varför och till vilken del i kroppen som va nålens syfte i ryggen, njurar, blåsa, haser etc. Hon kunde även känna lite spänningar från koliksymptom, det berättade jag att han hade haft. Hon berättade så mycket om allt hon gjorde, varför det va bra m.m. Jag minns knappt hälften vad hon sa, men jag vet hur jag ska ta hand om Cassador efter hårda pass. Nu ska han bli bra och stark i både vänster och höger. Vem vet hur länge han gått med detta spöke i kroppen....
 
Jag fanns hela tiden bredvid honom under behandlingen och visst gosade, eller mumsade han lite på min jacka men han bet mig aldrig. Han va så till mods vissa stunder. När jag tog in mina bustroll sedan så va Corvette helt tokig, ja även om hon gick ett hårt och krävande pass då hon själv inte ville lugna ner sig. Fattar inte vart hon får all energi ifrån! Men jag gick och hämtade den lugna hästen, Cassador först, sedan hämtade jag Corvette på vägen tillbaka och hon var överallt. Medans jag försökte fånga Corvette i grimman så gosade Cassador med min nacke och mössa. Så himla mysig kille <3
 
 
 
 
 
 
 
Efter Cassadors behandling och ett jobbigt pass på Corvette klippte jag Hugos fina Ponny Sandy. De ska tävla i morgon och detta ekipage är även vidare i GP-Ponnykvalet.
 
 
 
 
 
Jag avslutade kvällen med Thaimat, sushi, godis, film med Nicole och Malin. Goa tjejer från stallet, tur det finns några HB som vill hänga med en Smålänning ;-) <3
 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: