Hoppövning 26/6


 
 
 
Ni fick se den andra övningen i ett tidigare inlägg, här kommer en bild och förklaring på min egna.
 
 
 

 
 
 
Det finns lite olika varianter på denna övning, men eftersom de ska tävla i helgen ville jag inte göra den allt för krävande då de bara är 5 och 6 år. Syftet är att de över oxern i mitten ska få en bra språngkurva, med en rund rygg, hög manke och söka sig neråt med huvudet och även använda sig utan den korta spänsten. Jag ville att de skulle träna på att korta sig själva inpå Oxern i mitten och även komma tillbaka efter med hjälp av det 3e hindret. För att få det har jag en liten oxer framför med ett kort galoppsprång, runt 6.50 mellan och efter hade jag bara ett helt vanligt miniräcke på sockerbi och även där runt 6.50. Tänk på att om ni höjer oxern så blir språngkurvan längre och då måste man dra ut det bakre hindret annars blir det väldigt jobbigt för pollarna.
 
Om Oxern hade stått helt själv hade Corvette blivit lång och dragit iväg efter hindret och Cassador hade dragit inpå hindret, flashat över med flack rygg. Men båda svarade riktigt snyggt på denna övning och va riktigt taggade på att göra rätt för sig. Vill man försvåra det lite eller om man har en äldre häst kan man ha 3 oxrar på raken med 6.50 mellan. Glöm heller inte att ha ganska brett mellan Oxrarna. Det är meningen att de ska kunna sträcka ut sig och bli långa i ryggen och med det så drar de ner huvudet automatiskt.
 
 
 
 
 
Det blev tyvärr ingen bra bild hur jag vill ha dem. 1:a bilden är OK men hindret är för lågt för att få den bästa kurvan. Jag vet att jag fick till riktigt fina i slutet men de som tog kort fick nog inte med de på bild.
 
 
 
 
 
 
 
 
Corvette är oftast rund i sina språng. Hon kammade ju hem 9-9 som 3 åring så hon har det i sig. Men tyvärr blev det heller inga bra bilder som visar hur jag menar.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
MEN HÄÄÄR KAN NI SE HUR DET SKA SE UT =D Perfekt språngkurva har hon här....
 
 
 
 
 
 
Och här har Cassador en riktigt bra med =)
 
 
 
 
 
 


Postat av: Annika
2013-06-27 - 14:21:13

Så fin häst :)

URL: http://blogofphoto.webblogg.se



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: