Hästar är en skatt!


 
 
 
 
 
 
 
 
 
Vi människor älskar verkligen våra djur och de flesta skulle göra allt för dem. Vi matar dem, plockar upp efter dem, blir de sjuka så betalar vi sjukt dyra veterinärräkningar, ger de all vår kärlek och tid, allt för att de ska få ett liv dem är värda.
 
Det finns ingen idrott i världen, tror jag, som är dyrare och mer slitsamt än vi som håller på med hästar. Hästen behöver daglig tillsyn och träning, om den inte får röra sig på stora marker. Jag tror själv att en häst mår bäst med ett allsidigt liv, men även ska det finnas rutiner varje dag. Jag tror inte en häst blir glad att få gå på samma underlag dag ut och dag in och träna samma saker varje gång. UT i skogen med er, finns inget man mår bättre av än lite skog och natur och det gör mycket gott för hästen med. Sedan ska boxar skötas, täcken ska av och på, hästen behövs borstas varje dag och alla hästar kräver olika foderstarter. Ja sen kommer alla dessa höpåsar som man fyller varje dag (om man är inackorderad). Har man heller inga vattenkoppar så är det evighetsgöra att fylla hinkar och konka. Hästen har även en utrustning och vi människor som äger en häst eller flera brukar ha en sjö uppsättning till häst/hästarna. Det räcker inte med ett träns, en sadel och ett schabrak... ja ni vet ju själva om ni koller efter i sadelkammaren, på hyllor, skåp eller hemma i förrådet kanske?! Sedan ska alla dessa schabrak tvättas med.... det ska tvättas, lädret ska putsas och skulle hästen vara svullen eller ansträngd så ska benen linimentas, lindas och tas om hand. Jag har säkert glömt massor men detta är en liten överblick vad vi gör med våran älskade och bästa vän, hästen.
 
 
Jag nämnde i rubriken att hästen är en skatt, jag tror nämligen att alla hästar är en skatt. Vi alla värderar våra skatter olika, alla har inte samma värde. Äger du två skatter så kanske du tycker den ena är lite mer värd än den andra?! Har du ett halsband som är i rent silver och ett annat som ser lika dant ut men har en massa diamanter i sig, vilken skatt tror du att du värderar mest??......nu kanske alla tänker den med diamanter, alltid den som är dyrast. Men i verkligheten är det inte så och samma gäller för hästar. Om vi går tillbaka till halsbandet med rent silver, så kanske du fått det av din mamma som ett minne innan hon gick bort. Om det hade varit så, hade du fortfarande brytt dig mer om halsbandet med diamanter i?? Samma gäller det med hästarna, om du har köpt två hästar, den ena för en billig peng och den andra för en dyr en. Så behöver det inte vara den dyraste som är den bästa. Ni måste komma ihåg det, för i hästvärlden så är många blinda när det gäller dyra hästar och pengar.
 
Jag kan även referera hästen till en skatt när vi har bestämt oss för att leta ny häst. När man börjar leta runt på nätet och kanske drar i lite kontakter så är det inte vanligt att man hittar första bästa man tittar på. Letandet är lite som en skattkarta. Om du letar efter EN häst så finns det bara ett X på din karta, du ska hitta den häst som passar DIG. Det kan även bli så att man känner hopplösheten under tiden man letar efter den gömda skatten, men ger man aldrig upp så finner man den en vacker dag....
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Konst är något vi människor värdesätter olika men vore det inte underbart att finna en hästskulptur i sanden som en människa lagt ner hela sin själ i. Ja titta bara på manen...jag tror inte han gjorde denna häst på 1 timme. Tänk om man själv hade sådana händer att kunna skapa något så vacker och nästan lite omöjligt i ens egna värld....
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
Något som vi alla hästmänniskor har gemensamt, trots storlek, prestation, prispeng, ålder, utseende, ras....... så älskar vi våra bästa vänner tills dagen skiljer oss åt!!!   <3
 
 
 
 
 


Postat av: my
2013-06-19 - 14:47:38

hej, jag har veckans blogg på min blogg om du skulle vilja va med. aldrig fel med mer läsare ju, och det är just det du kanske får om du vinner :D

du får gärna skriva vad som är bra och mindre bra med min blogg, blir inte sur över kritik utan jag vill veta vad som är dåligt så jag kan förbättra det :D

URL: http://nattstad.se/mykrave



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: