Tävling i Falkenberg


 
 
Då va jag och min familj iväg på eftermiddags tävling i Falkenberg igår med Cassador. Det var mer eller mindre kaos på framridningen, det var nämligen framridning och framhoppning i samma ridhus och inget va uppdelat på en LOKAL tävling. Man såg att det va jobbigt för många hästar, speciellt unghästar och Cassador han trivdes inte alls på framhoppningen. Han kändes sådär på framhoppningen på 100cm, sen inne på tävlingsbanan kändes han kanon taggad, glad och sprallig. Sen andra gången vi skulle rida fram kändes det inte alls rätt med honom. Jag blev lite osäker och nervös, vilket jag inte brukar bli. Men sen va han sig själv igen inne på tävlingsbanan och vi kunde åka hem med två felfria rundor som va HELT OK.
 
 
 
Filmklippet är från 1.10 rundan, en rätt svår bana på 10 hinder, enligt mig och även många andra på tävlingen fick vi höra. Kändes inte som en lokal nivå och speciellt inte lämpat i februari när detta är mångas första runda. Är superglad att jag startade min första tävling i Laholm, där hade de byggt en kanonbana för de som startar årets första tävling. De hade byggt en bana som en åtta hela tiden och bra och logiska linjer och lätta för den gröna hästen eller för den som har vilat, suuuper!!
 
Vi ha ju även tränat STENHÅRT på att inte rusa mot hindret. Jag är nöjd med denna runda med honom, han ska dock tagga ner lite till innan jag går upp till 1.20.
Mina ord ang rundan. Till 1:an så kom jag i bra tempo och bra galopp men så fort han ser hindret så taggar han och kan byta lite galopp och ha sig, men kom helt ok. Hinder nr 2 så kom vi på 2 för mycket för han ville rusa och jag backa av och det blev en totalmiss men han klarade det ändå och jag är glad att jag inte lät han tagga på utan att han verkligen fick bromsa och lyssna på mig. För sen på 3:an så kom han bra, även 4:an va bra, 5:an som va kombinationen va helt ok. 6:an va sådär, där taggar han till igen och hoppar rakt upp, har så svårt att få till sitsen och handen bra över hindret när han håller på så. 7:an va sådär.... MEN MEN, 8:an va PERFEKT!!! Sådär vill jag ha oss båda innnan och över alla hinder, 9:an va helt ok, och 10 va det lite tryck i men helt OK. Jag tyckte jag gjorde en bra runda, tog god tid på mig och tog ut alla svängar så vi hade lite extra tid.
 
Men jag måste säg att han visade en mycket bättre sida än förra tävlingen. Då stod han ju mest på bakbenen och brallade riktigt mycket. Nu ska vi inte iväg på någon tävling på någon vecka så det blir att åka iväg och hårdträna för Richard Rådås då Amanda Ericsson är 6 veckor i värmen och tävlar i Sunshine tuor, soligt värre ;)  Måste träna på att vänta på hindret och jag måste få en bättre sist OCH handen, får inte bli hängande i munnen på han.
Corvette har en helt annan teknik och henne blir jag aldrig hängades i munnen på, där har hon huvudet mellan benen och hoppar riktigt med ryggen. Då har man en hals där man kan lägga handen på, men men. Träna, öva och göra rätt =) Vi ska nog lyckas!!
 
 
 
 
 
Tack min underbara familj för all hjälp!! Även om jag blev lite stressad och skällde lite på er <3 Men jag bad ju om ursäkt sen och ni är ju inga vana häst eller tävlingsmänniskor så vi båda får väl ha lite förståelse ;)
 
 
Nu blir det kycklinglevergryta, mammas är såå god :) mmmm!!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: