Sagan om Corvette del 2


 
 
 
Corvette Ts f:2008 e: Camaro M ue: Solid 686 och är utav stofamilj 20.
 
 
Först lite info vad som hände i början av förra året.
 
Nu är det dags att inta året som 4 åring och vi har Kvalitén och 4 årschampionatet framför oss. 1 Februari flyttade jag Corvette ifrån skogen där hon är född och uppväxt. Jag pallade inte med trycket av skitsnack och oärliga människor som tror att välden kretsade kring dem. Gjorde man något eller det blev något fel så blev det 1000 gånger värre resa och skitsnacket bara växte. Jag älskade att lägga ner 24h på att vara i stallet och glömde världen som fanns där ute så fort jag klev innan för stallporten. Men nu var det tvärtom, magknip så fort man tänkte tanken att åka dit. Inte nog med det så fick Corvette stå ut med skitsnack, att man talar illa om sin häst är inte ok. Corvette gjorde si och Corvette gjorde så, "hästen är för liten och kommer aldrig bli något...."
 

Vi flyttade till Halmstad, både jag och Corvette och även min då nya häst Cassador från Holland kom nästan samtidigt. Mycket nytt, ny häst, nya människor, ny plats och ny klubb.
 
 
C O R V E T T E   4   Å R 
 
 
Första tävlingen och på hemmaplan, en clear round på 70cm
 
 
Vi fick ett stopp på ett läskigt svart plank men andra gången hoppade hon
 
 
 
 
 
 
C o r v e t t e   T s,  har under sin uppväxt visat att hon är en mycket speciell häst med mycket personlighet och vilja. Hon är däremot inget sto som tjurar ihop för lilla minsta, visst har hon ett och annat o säg om sina grannar som hon gärna visar sina vackra och spetsiga öron för men aldrig mot en människa. När jag nu rider henne som 4 åring så är hon ingen lätt häst att rida. Hon gjorde aldrig något för att vara elak och jag hade heller aldrig ramlat av henne, kanske va turen i att jag hade långa ben, men hon är HET SOM EN KAMIN. Full fräs framåt sa hon och stack. Jag vet inte hur många vi har skrämt på anläggningen, Halmstads FK men hon är ingen favorithäst det visste jag. Jag har haft några till och från som hjälpt mig med henne men det har aldrig riktigt funkat, ingen som känner att de vill lägga ner tid på henne och då har jag redan lagt ner min själ på denna häst. Jag vill inte veta hur hon hade varit om jag köpt henne som ohanterad och oinriden som 4 åring, OH NO!! En unghäst vill man heller inte sitta och dra i munnen. Speciellt inte om de är känsliga och heta, jobbigt läge och ja jag hängde löst varje ridpass. DÅ hon älskade att bocka och dra ner huvudet samtidigt som det skulle gå fort...... 
 
 
 
 
Så här kunde det se ut, NI MÅSTE SE HELA klippet för det här är det roligaste klippet jag har på henne som verkligen visar CORVETTES rätta jag =)
 
 
 
 
 
 
 
Corvette är en mycket klok tjej som vill vara felfri och är verkligen rädd om sina fötter, hon vill helst inte vara i bommarna. Så hennes första 1m klasser i hennes liv nollade hon riktigt fint.
 
 
 
 
Första LOKALA med Corvette =)
 
 
 
 
 
 
I augusti var det dags för Kvalitets bedömning. Som vi alla vet som håller på med unghästar är det mycket dagsformen som talar för sig och lite tur när det gäller bedömning. Corvette var denna dag inte supertaggad men skötte sig såå otroligt fint. Jag va verkligen riktigt stolt över henne.
 
Corvette kammade hem: 7- 8 på hoppningen.
 
 
 
 
 
 
 
I september åkte vi till Kungsbackas semifinal i 4 årschmpionatet då vi hade kvalat hit med minst 3 felfria 1m. Vi fick hoppa en banan på 1m och det va verkligen Corvettes dag. Hon var felfri på hinder och hoppade jättefint, tyvärr tyvärr och mycket irriterande så sitter det folk som bedömmer hoppteknik och temperament. Corvette fick 6 -7 och är riktigt dåliga poäng, men jag va så stolt över min fina lilla häst. Hon va glad, jag va lite mindre glad men stolt över min alldeles egna brum brum Corvette som vill att det ska gå lite för fort ibland =)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Som 4 åring var Corvette väldigt busig, het, svår att rida och väldigt svår att få till jämna avstånd med. Som ni sett själva det så är hon lite överallt men ändå på hinder, haha!! =)
 
Nu som 5 åring, kan inte påstå att det är henne år i år. Medans Cassador glänser med sina nollor i 1.20 och riktigt fina rundor i 130 (två nollor) så tampas vi med försiktighet, en het Corvette och lite stopp då och då. Men i det stora hela så är jag så grymt nöjd över denna fina häst och detta år, nej jag vet att det inte är slut än men hittills så har hon varit en så fin 5 åring. Inte alla 5 åringar som klarar av att hoppa sin höjd på 120.
 
Corvette har aldrig stannat på en träning och har varit en helt makalös häst som har bevisat mer än väl att hon kan och har viljan. Några nationella ryttare har sakt att hon är en svårklasshäst men det är bara Corvette själv och framtiden som vet och kan visa det. Jag skyndar ingenting. Jag tar båda mina hästars unghäst år som de kommer, en höjd i taget.
 
 
 
Här kommer lite filmer på CORVETTE
 
 
Kvick i benen
 
 
 
 
 
Corvettes första hinder på 120 i år =)
Som ni ser så visar jag allt, inget klippt och fusk, men vilket krutpaket jag har =)
 
 
 
 
 
Hoppträning för Amanda i sommar, missa inte banan som vi hoppar i mitten av klippet <3 på 1.20 andra hindet är även en trippelbarr!
 
 
 
 
 
 
Corvettes första felfria 120, jag var helt slut när jag kom i mål men vi va nolla, vilken lycka och såå duktig häst <3
 
 
 
 


Postat av: zentla
2013-08-09 - 17:51:58

hehe jag hade en annan design förut som bara halva syntes på för typ alla :) men bytte för att folk skulle kunna läsa hela inläggen^^

URL: http://zentlas.blogg.se


Postat av: nicole
2013-08-10 - 14:14:31

Så häftig häst är hon! Haha kommer aldrig glömma bockturerna hon bjudit mig på... du har verkligen gjort ett kanonjobb med henne erica! :) <3

URL: http://blogg.improveme.se/dieyoung/



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: